Båt på Sitojaure

Har förstått att det kan vara lite struligt med båtturen på Sitojaure mellan Rinim och Sitojaurestugan. Förstår om vädret kan ställa till det, men det resulterar i lite funderingar. Alternativa vägar? (Slutmålet för oss är saltoluokta). Går det att gå längs med sjön?

Har även försökt hitta någon uppgift för priset per person om det nu går att få någon båtlift. Antar att det kostar ett antal kronor.
 
Vi betalade 180 kr/person för båskjuts. Fick nog vänta 1½ timme sisådär. Jag tycker att det funkade bra, man har ju inte så bråttom när man är ute. Några uländska ungdomar ville inte ge 180 så de rodde. Som du kanske läst så är det drygt om man måste ro tre vändor så det finns båtar i bägge ändar.
 
Har för mig att vi betalade 500 per person i sommras, båtturen tog 45 minuter enkel så jag tyckte inte det var något överpris direkt. Huruvida båten går eller inte beror väl på om Pekka är i Rinim eller inte.

Någon roddled från Rinim till Sitojaure har jag inte sett, det verkar högst osannolikt.
 
ja man kan gå - men

hej
Ja det fanns en viss diskussion om båtfärden i 2011. Jag kommar inte ihåg länken, men minns det var någongång i början av hösten

Om man går längs sjöns norra sida får man ju till sist ta sig över sjön eftersom Rimin liggar på södra sidan. Men där finns vel folk som hjälpar folk över där?

Jag gick i 2005 norra sidan från Sitojavrre fram till Gårssågasska, där jag tog mig norrut upp genom Guodekvágge. Längs sjön är det lättgången - blandat skogsmark och myr. Uppe i vaggen är även lätt
 
Roddled

Nej. ni pratar nog om två olika sträckor. Det går roddled tvärs över sjön, Kungsleden men det går ej ro från Sitojaurestugorna upp till Rinim eller tvärtom, , finns inga båtar för det, dessutom lite väl långt... Normalt kan man ju köpa en båtskjuts upp till Rinim eller från Rinim, och den är ju lite dyrare än bara tvärs över sjön.
Kommer man infifrån Sarek ned till Rinim kan man ju försöka få transport bara över sjön vid älvens utlopp och sen fortsätta vandra antingen efter sjölandet ned till SFT stugan vid Kungsleden eller så tar man höjd och går över fjället och genar ut mot Kungsleden-Salto, men man man måste se till att man kommer på ett ställe där man kommer ned i Autsutsvagge (stavningen ?), Fjällensidorna kan vara branta....
 
Har förstått att det kan vara lite struligt med båtturen på Sitojaure mellan Rinim och Sitojaurestugan. Förstår om vädret kan ställa till det, men det resulterar i lite funderingar. Alternativa vägar? (Slutmålet för oss är saltoluokta). Går det att gå längs med sjön?

Har även försökt hitta någon uppgift för priset per person om det nu går att få någon båtlift. Antar att det kostar ett antal kronor.

Minns inte exakt vad vi betalade men nog var det ett par hundra per person. Ring herr Kuhmunen och fråga, han bor i Rinim under säsongen. Mkt trevlig och hjälpsam person. Saxat fr STF:

Per Olof Kuhmunen 010-4048991 (070-2730616) Det är ofta dålig mottagning – försök flera gånger vid problem, även sent kvällstid.

Sydsidan ska vara svårvandrad har jag hört. Fint tältplats på höjd 754 nnv om Sitojaurestugorna. Han brukar föreslå att han släpper av er där (till samma pris) i stället för att åka ända fram till stugorna... ;) Ta med vatten innan ni går upp dock, den lilla sjön var inget vidare dricksvatten i.

/Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mekstr Sarek vägval - vad vid Rinim och båt på Sitojaure Fjällvandring 1
Vattenvargen Båt på Grövelsjön? Fjällvandring 4
Solitere Vandra eller båt, Jäkkvik Norrut på Kungsleden? Fjällvandring 5
madir Vill du dela en båt på Vistasälven? Fjällvandring 1
avslutatmedlemskap150217 Hur få tag på taxi samt båt? Fjällvandring 1
Håkan K Båt Rinim - Sitojauestugorna? Fjällvandring 6
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
Fjällvinden Dela Hkp eller Båt Fjällvandring 0
Zephyria Dela båt Vistas-Nikka 15/7 kl 14:00? Fjällvandring 0
tomhylsan Båt till Ritsem Fjällvandring 8
tomhylsan Båt till Saltoluokta Fjällvandring 4
Fossa Båt till Vistas Fjällvandring 0
mindful Buss/båt vid Ritsem Fjällvandring 2
Morgan Suorva-Ritsem Båt? Fjällvandring 19
ZBRG Båt skjuts över Saggat till Kvikkjokk Fjällvandring 2
hompa8 Dela båt: Ritsem - Gränsleden, Lördag 9/8 Fjällvandring 2
Hinka Båt Vistasvaggi Fjällvandring 6
cath Båt över Essandsjön? Fjällvandring 3
HELS Båt till Aktse? Fjällvandring 4
Jönsson72 Dela båt Nikka-Vistas 13/8 Fjällvandring 0
Nettan A Dela båt Vistas 16/8? Fjällvandring 0
Tuki Båt över Virihaure Fjällvandring 6
H.W Båt transport Fjällvandring 1
Nizzy Båt över torneträsk Björkliden Djupviken? Fjällvandring 0
rezet Vägen Vietas - Vakkotavare, Båt Teusajaure? Fjällvandring 2
toves Båt i Vistasdalen? Fjällvandring 4
kungsleden båt längst kungsleden=problem? Fjällvandring 4
hdn Båt vid Teusajaure Fjällvandring 5
Timetable for Båt Ritsem-Änonjalme? Fjällvandring 1
Till Aktse med Taxi och båt, hjälp! Fjällvandring 1
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.