Barrdubbletter

Läser precis ett avsnitt i boken ”Skogsliv”, där författaren hänvisar till boken ”Till skogs” från 1960. ”I Till skogs kunde vi läsa allt om hur man gjorde eld,byggde barrdubbletter och bakade pinnved”

Nyfikenheten slår till direkt. Barrdubbletter! Vad tusan är det och hur bygger man dem? O-Googlebart dessutom! Är det någon här som vet vad detta är?

/M
 
Jag är inte säker, men jag associerar till den typ av koja som vi kallade jägarkoja på 60-70-talet. Den bestod av en trefot där ena benet var mycket längre. Då bildades en sned pyramid. Den minsta triangeln blev öppning och de två längre trianglarna kläddes med grangrenar precis som "golvet. I en sådan byggnad övernattade två personer bekvämt.

HåkanF
 
Läser precis ett avsnitt i boken ”Skogsliv”, där författaren hänvisar till boken ”Till skogs” från 1960. ”I Till skogs kunde vi läsa allt om hur man gjorde eld,byggde barrdubbletter och bakade pinnved”

Nyfikenheten slår till direkt. Barrdubbletter! Vad tusan är det och hur bygger man dem? O-Googlebart dessutom! Är det någon här som vet vad detta är?

/M
"till skogs" Vilken underbar bok. Den står i min bokhylla också.
 
Vad roligt, både svar på frågan och en illustration. Det får bli en tur till antikvariatet. Jag gillar det lite äldre me robusta framför dagens ultralight-koncept
 
Fast i mitt huvud dyker det upp en annan fråga;
Vad är "som bränderna i en stjärneld"?

Jag gissar att författaren egentligen menar stockarna man eldar med i en stjärneld: man lägger 4-6 stycken jämnt placerade som ekrar runt elden i mitten, med varje stock liggande på en liten pinne, så att den enkelt kan skjutas in längre i elden. Det finns en (dålig) bild på https://sv.wikipedia.org/wiki/Lägereld#Stjärneld
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...