barn klättring

Halmstads klätterklubb har haft knattegrupper från 7 år. Men fråga på hos din lokala klätterplats. Tror att det finns selar i alla storlekar men skulle samtidigt tro att mycket av den flrsta träningen är mestadels på boulderväggar där man inte behöver sele (man har tjocka mattor undertill).

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Min grabb har denna sele för 4-9 âringar enligt Petzl:
http://en.petzl.com/petzl/SportProduits?Produit=168

n1015073843_19452_4108.jpg

Alex, 5 eller 6 âr pà denna bild

Pâ klátter-gym med vanlig (hyr-) vuxen-sele hârt âtdragen (6 âr):

n1015073843_19311_5262.jpg

Senast ändrad:
Till barn under 5 år bör du ha en helkroppsele av typen på den första bilden. Då kan barnet inte glida ur, och repet får en högre fästpunkt (framför magen).

Jag har klättrat med flera kompisar som haft barn med från ~3år och upp med sådana selar, i början är det oftast poppis att bara hänga och gunga och vänja sig lite. Visst kan de klättra lite själva längst ner utan sele, men med sele känner de lite mer "allvaret" samt att du som förälder har mer koll på dem, vilket faktiskt också är viktigt i en full klätterlokal.

Ser inte i din profil var du bor, men bor du i Stockholm så finns det sådana att hyra på Karbin (har iallafall funnits), jag tror de säljs där också. Så kan man hyra och se om barnet trivs med det först.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips