Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hej! Ska vara läger ledare för barn i åldrarna 6-11år. Vi ska vara mycket i skogen & utför olika övningar & lekar. Hur ska man klä barnen? Dom har lovat bra väder nu under veckan. Men det har ju regnat en hel del dom sista veckorna. Tacksam för svar!
Se till att barnen är klädda efter väder och aktivitet, alltså samma princip som gäller för alla -oavsett ålder - vid friluftsliv. Regn- och förstärkningsplagg ska alltid finnas med vid längre utevistelser, även om prognosen visar på bra väder. Solhatt eller keps är närmast ett måste.
Dejavú!!
Det här har vi precis bråkat om i en annan tråd.
Det beror ju på vädret och skogen. Är det kärrmarker? Stövlar! Är det hyfsat torrt och 30 grader varmt? Skor/sandaler. Generalisering är knappast möjligt.
När jag är ute lite längre med mina barn så är det alltid stövlar plus sandaler/gympaskor som gäller. Barn är inte lika försiktiga när det gäller att kliva omkring och blir lätt blöta om fötterna även om det är +30 (finns alltid någon kul bäck at trampa ner i). Vid 8-9 gör det dock inte lika mycket att bli blöt för de inser att skorna torkar.
Min tumregel för mina ungar (och även oss vuxna) är: Torra barn är glada barn!
Stövlar i gassande sol blir svettiga fötter, tofflor i regn blir även det blött....
Redan när jag var yngre älskade jag att vara ute. Jag visste inte särskilt mycket om ryggsäckar eller passform. Jag stoppade bara ner min utrustning ...
Vi åkte till Fulufjällets nationalpark med ett tydligt mål: att uppleva fjäll på riktigt, men på ett sätt som fungerade även med barn. Fulufjället är ...