barn i skogen

Hej! Ska vara läger ledare för barn i åldrarna 6-11år. Vi ska vara mycket i skogen & utför olika övningar & lekar. Hur ska man klä barnen? Dom har lovat bra väder nu under veckan. Men det har ju regnat en hel del dom sista veckorna. Tacksam för svar!

Se till att barnen är klädda efter väder och aktivitet, alltså samma princip som gäller för alla -oavsett ålder - vid friluftsliv. Regn- och förstärkningsplagg ska alltid finnas med vid längre utevistelser, även om prognosen visar på bra väder. Solhatt eller keps är närmast ett måste.

gummistövlar?

Dom mindre barnen (6-8år) tänkte jag skulle ha gummistövlar på sig när vi är i skogen. Rätt eller fel?

Dejavú!!
Det här har vi precis bråkat om i en annan tråd.

Det beror ju på vädret och skogen. Är det kärrmarker? Stövlar! Är det hyfsat torrt och 30 grader varmt? Skor/sandaler. Generalisering är knappast möjligt.

När jag är ute lite längre med mina barn så är det alltid stövlar plus sandaler/gympaskor som gäller. Barn är inte lika försiktiga när det gäller att kliva omkring och blir lätt blöta om fötterna även om det är +30 (finns alltid någon kul bäck at trampa ner i). Vid 8-9 gör det dock inte lika mycket att bli blöt för de inser att skorna torkar.

gummistövlar=ok

Många av dom mindre barnen tog på sig stövlarna frivilligt när vi skulle ut i skogen.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Min tumregel för mina ungar (och även oss vuxna) är: Torra barn är glada barn!
Stövlar i gassande sol blir svettiga fötter, tofflor i regn blir även det blött....

/Peter

Bött eller varm?

Visst blir fötterna varma i gummistövlar. Men hellre att fötterna är lite varma än att dom blir blöta & kalla.

Gummistövlar ok

En av dom mindre grabbarna tyckte att det var bra med stövlar. För då slapp man att få massa löv & pinnar i skorna. Grabben var i 6-7 års åldern.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips