Barn i kajak! En ny approach.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Den minsta Black Pearl som hittills beställts är 481x44 cm (den största 595x55), men eftersom pärlan skräddarsys efter storlek kan den i praktiken bli vad som helst - även en pytteliten röd med svarta prickar på. Men för min egen del har jag känt att de allra minsta är lite overkill. Små barn växer så fort att det blir ganska kortlivade nöjen. Dessutom är en Black Pearl i inte allt för stor vuxenstorlek så lätt och lätthanterad och lätt att hålla fart på att även ganska små barn klarar den utmärkt i sådana förhållanden de rimligen kan släppas ut i.

Fast det kanske blir någonting till barnbarnen om ett par år i alla fall - i så fall väl medveten att det är gullighetsfaktorn som lockar snarare än praktiska hänsyn...

Tom Yosts <a href="http://www.yostwerks.com/SeaPup00.html">Sea Pup</a> eller <a href="http://www.yostwerks.com/SeaFlea1.html">Sea Flea</a> är trevliga alternativ - lite snabbare att bygga än stripkajaker.

Ser lite pluttinuttigt ut

med en kajaktrimaran men i praktiken tror jag att det är vettigare att vänta lite med att låta barn paddla kajak på egen hand t ex tills de är 10-12 år gamla.

Att låta ett barn sitta i främre brunnen oich markeringspaddla lite kan vara motivationshöjande nog.

Thure

jag håller helt med om att man skall paddla med barn nog hellre skall göra en k1,5a dvs lägga på lite volym fram och göra en relativt riktig sittbrunn för barnet att sitta i. på så sätt får man
a: högre fart
b: en båt man kan köra i vågor
c: fritt vatten
d: barnet har fri sikt

jag vet folk som satt sina relativt små barn i främre
luckan på vanliga havskajaker och tagit dem med ut och lekt i surf.

Kulighetsfaktorn rules

Vad som är "bra" vid barnpaddling avgörs av - just det - barnen själva.
Vill man paddla effektivt från A till B (som vi vuxna nästan alltid vill, men inte alltid barnen) är kajak med fler sittbrunnar bra.
Men den 'sidvagnsvariant' som visas här - kanske - ger lite mer känsla av 'kan själv' ?

Mina tvillingar (då 11 år) tillbringade en hel sommar med att "paddla/glida bort med vinden" stående rakt upp i kajaken (en Viking). Mot slutet av sommaren försvann de snabbt allt längre bort (ja, ja några hundratal meter, men i alla fall). Men de hade vansinnigt KUL ! Och nu några år senare är det näst intill omöjligt att åka ut utan att de gör minst en (medveten) kapsejsning, bara för att det är "KUL", eller "ett annat sätt att bada" som de säger !

Per
(har 5 barn, alla rymdes i en Yoo-A-Kim en gång i tiden....)

Fel fråga

Hej!

Per Brune ställer frågan varför ingen kommit på detta tidigare, men jag hävdar att frågan är fel. Den borde vara: varför har Per Brune inte sett detta tidigare? Kajakerna på bilden är grönlandskajaker, dvs dukade kajaker. Dessa bygger man traditionellt efter paddlarens kroppsmått. Liten paddlare = liten kajak. Fördelen är också att riggningen på kajaken gör det lätt att sätta pontoner på för att göra dem stabila, man behöver alltså inte koppla ihop dem med en vuxenkajak. Det finns även moderna barnkajaker även om de inte är så vanliga. Barn paddlar oftast alldeles utmärkt själva om de bara får en kajak som passar dem i storlek (och paddel). Håller på att bygga en barnkajak, som blir någonstans mellan 3,5 till 4m lång. När barnet vuxit ur den bygger man en ny!
Malin

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips