Barn (1,5 år) i släde vid längdskidåkning?!

Hej!

Vi jag, min fru och vår son på 1,5 år planerar en vecka i fjällen v8 men längdskidåkning och jag har investerat i en pulka, en riktigt originalpulka med skaklar av bambu, och med ett litet ryggstöd till barnet. Men dock utan vindruta. Mina funderingar rör sig runt att han ska sitta i pulkan och om han nu kommer att vilja det?! När vi går långa turer med vagn vill han ju upp efter typ en halvtimme, nu ska vi ju köra skidor i typ flera timmar per tur!

Min lösning är att köra när han sover och på nåt sätt fixa bälte i pulkan. Någon som har liknande erfarenhet? Vad tror ni om att plasta fast järnringar i botten på pulkan och fästa bältet i?

Tack för hjälpen!
/Elof
 
Pulka

Jag körde med äldsta sonen ca 1mil ca 2ggr i veckan när jag var föräldraledig, det krävdes lite planering så det passar hans sovcykler.

Packa pulkan med renfällar och sonen i en dunoverall, och sedan i med honom (liggande) och iväg så fort som möjligt, då länge det rörde sig so sov han typ 1-2 h.

Funkar ner till -15 utan problem!

När han blev 2,5 år ville han sitta upp och se vad som hände! Och då köpte vi en Fjällpulka med skärm och bra sits, han somnar oftast efter några minuter även i den!
 
Gör om...

Mitt råd är att sälja pulkan du ordnat och köpa en Fjellpulken antingen ny eller bättre begagnad!
Hyra går väl också bra :)

Varför då detta bryska råd?

Som trebarnsfar och ägare till två Fjellpulken anser jag att alla pulkor som saknar någon form av tippskydd omedelbart bör upphöra som transportmedel av barn på snö.

Iom att pulkan du beskriver har bambuskaklar antar jag att den saknar tippskydd.
Den saknade även vindskydd. Efter att ha sett ett blödande litet barn med hela ansiktet uppskrapat på grund av att dessa saker saknades på den kantrade pulka barnet åkte i, skriver jag detta.

Tippskydd och vindskydd är två saker som kraftigt reducerar risken att knatten gör illa sig vid en ev. krängning.
 
Liggande barn eller sittande

Så länge ditt barn kan ligga i pulkan så funkar en klassisk pulka bra, men skall de sitta så är det en Fjällpulka eller liknande med skärm som gäller!
 
Att tippa och volta med pulkan kan hända den bästa. Det har iallafall hänt mig och jag tycker själv att jag är väldigt försiktig därute. Där är Fjellpulken väldigt bra. Dels har de tippskydd men om olyckan är framme och om barnet sitter ordentligt fastspänd och har vindruta så kommer vindrutan att fällas ner vid ev. voltning vilket hela pulkan blir som en kokong.

Skidglasögon på också. Skyddar mot sol, grenar mm
 
Ungar tippas lätt ur.man får ha ständig koll bakåt att ungen faktiskt är med.
är man två kan ju en alltid åka bakom pulkan.
Minns historien med barnet som låg på skoterleden och kunde ha körts över.
 
Jag kommer nog att använda den pulkan jag har och när veckan ha gått så utvärdera, eftersom jag (tyvärr!) inte kan åka varje dag. För övrigt är det till Grövelsjön vi ska, är det någon som varit där?

Men vad tror ni om bälte i pulkan? Då ramlar han ju inte ur och kan inte heller klättra ur? Eller är det kanske överdrivet att börja greja med så här innan vi provat skarpt?

Har ni åkt på skidturer som varat flera timmar? Och i så fall, hur gick det när ungen vill upp/ner ur pulkan hela tiden?

Hur gick det med kylan på era barns händer när de satt upp? Det kan ju bli ett problem vid, säg -10 och dessutom (mycket) fartvind!


/Elof
 
Jag har varit mycket i Grövelsjön vintertid, var skall ni bo? Finns gott om preparerade spår i skyddad terräng likaså närhet till fjälllederna. Räkna med några 100m stigning upp på fjället, och när ni skall tillbaka hyfsade nedförsbackar. Det finns ett ganska välbesökt vidskygg (Oscarstugan) 6-7 km upp på fjället som utgör en naturlig rastpunkt vid rundtur.
För barnet, räkna alltid med vinden på fjället. Även vid måttlig vind blir kyleffekten på bar hud ganska stor så skydda barnet från vinden. Försök att välja riktning så ni får medvind (dalgången ligger i NV).
 
Hej,

Jag och min fru gick på en 5 dagars tur runt treriksröset med vår då 1åriga dotter. Hon satt lungt och njöt av att åka i pulkan flera timmar per dag. Vi hade inga problem med att att hon ville upp och gå. Detta beror iogförsig helt på hur ens barn är.
Vi upplevde aldrig att hon var kall under dagarna eller när vi kom fram till stugorna. Ullkläder med overall över och så nerstoppad i en sovsäck med fårfäll i. Vi la också ett liggunderlag underst i fjällpulkan. även om det var ganska kallt en av dagarna och en hyfsad vind.

Tror du ska satsa på en pulka med skärm på då denna stoppar mycket vind och snö om det snöar. På den nyare fjällpulkan tror jag man kan stänga igen så att det blir helt igenstängt med skärmen och överdraget.
När det gäller pulka med tippskydd är det mycket bra det är ingen höjdare när pulkan välter och det kan den göra även med tippskydd men risken minimeras.

Kan varmt rekommendera att åka med sitt barn i pulka båda våra barn älskar att sitta och titta ut ur pulkan och njuta av att bara åka där bak.
 
Rekommenderar de ombyggningsbara cykelvagnarna

Jag tycker att de ombyggningsbara cykelvagnarna är bättre ur barnens perspektiv än de traditionella barnpulkorna. Med ombyggningsbara så menar jag antingen Nordic Cab (som jag själv har) eller Chariot Cougar (som bekanta har). Jag har provat Fjellpulken, Segebaden och Retki som jämförelse.

Det är framförallt den bättre översikten barnet får (nöjdare längre tid) och att de kan sitta och leka väderskyddat i sitt "tält" med leksaker eller bok som gör skillnaden. Byta blöja med det väderskydd som vagnen ger, eller fika i, kan vara värt mycket om det är skitväder. Sele ingår och sätena är fällbara. Det är ju också ett plus att barnen är vana vagnen eftersom det även är cykel/jogging-vagnen.

Vältrisken var jag också orolig för innan. Men medarna sitter på utsidan av chassit vilket ger en helt annan stabilitet än en vanlig pulka har (innan ev vältskydd tar i). Jag har inte lyckats provocera min barnpulka att välta än, men min expeditionspulka har vält flera gånger.

I riktigt löst eller bristande före flyter dock inte dessa pulkor lika bra som de traditionella. Jag har inte känt mig begränsad av det än men ångrat något enstaka vägval.

Nu är det barn nr 2 som installerat sig för vintersäsongen och min föräldraledighet.

Lycka till!

Tommy
 
Hej!
Jag skulle vilja sätta fast mitt barn, för några år sedan så var det några som hade tappat sitt barn när de var på tur. Låg på marken när några skoteråkare åkte förbi har jag för mig. Har för mig att det var 2010 i Lappland. Vår kille rör tidvis sig rätt så mycket när han sover oxå. Ska ni åka spårat så vet jag inte hur din pulka påverkar spåren....

Ska ni på tur så bör ni har skärm och vältskydd, blåser det upp så blir det lätt att man går snabbare och barnet behöver kunna andas fritt... Inte bli för inpackad.

Angående inlägget om "cykelvagn" så är den kanon att åka i spår men blir det utanför spår och det är pudersnö så tar underredet i (på Charioten iaf) tippskyddet på pulkan tar oxå i (i mindre snö då vältskyddet är nära marken) men det är lättare än att ploga med hela vagnen :) Var ute och åkte LF skridskor idag och märkte att den oxå fångar rätt så mycket vind (cykelvagnen), jobbigt att vara pappaledig :)

Lycka till.
 
Vi hade vår son i en liknande pulka när han var ungefär lika gammal. Problemet vi hade var precis som andra skrivit att den saknar skydd. Men det var inte avsaknad av vindskydd som var det stora problemet. Det är helt omöjligt att sova när det trillar ner snöflingor i ansiktet. Nån typ av skydd mot snö måste man nästan ha. Nu hade inte vi då kallt, det var påsk, men jag skulle inte heller gå utan ett vindskydd i de temperaturer du skriver om.

Skickat från mobilen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hostan96 Tipstråd när man ska vandra med barn Barn och friluftsliv 3
P_50202 Gå ut med graviditet Barn och friluftsliv 8
Twism Övernatta i stugor med barn Barn och friluftsliv 1
gusfallca Kort vandringstur kring Göteborg med litet barn Barn och friluftsliv 4
martin8956 Tälta som ensam vuxen med 2 barn - toalettbestyr... Barn och friluftsliv 5
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
KlaraS Två - tredagarstur med barn från Grövelsjön (skidor) Barn och friluftsliv 1
AnnikaSW Dra ett större barn efter längdskidor Barn och friluftsliv 13
Kebolabbet Förslag på nackstöd för barn i bärstolen Barn och friluftsliv 1
Sällan Vandra med barn i Dalarna Barn och friluftsliv 5
Sjobbe Tälta med barn i Norge Barn och friluftsliv 0
Nikonist Sommarcamping med barn, tips? Barn och friluftsliv 5
markus-l Vintertältning med barn Barn och friluftsliv 5
exjobb19 Resa med barn Barn och friluftsliv 13
vandringskängan Vagn i fjället med barn? Barn och friluftsliv 8
Belsebullen Fjälläventyr med barn Barn och friluftsliv 8
JakobInge Tälta med barn nära Karlskoga Barn och friluftsliv 4
peter_j_holm Jotunheimen med barn Barn och friluftsliv 6
Alolinona Friluftsintresserad med barn i Uppsala/Stockholm Barn och friluftsliv 1
Newlin Barn under 1 år Barn och friluftsliv 1
mysli Vandring i Bergslagen med barn Barn och friluftsliv 6
BengtW Fjällen med två större barn och ett mindre Barn och friluftsliv 6
Jopernou Pulka för två barn? Barn och friluftsliv 3
ErikMägi Vandra på Island med små barn? Barn och friluftsliv 5
Pia73 Fjällvandra med barn - var? Barn och friluftsliv 22
serenade Vill ha tips på fjällvandring med 2 barn?? Barn och friluftsliv 6
Skogskungen Små barn - hur löser ni det med mygg och knott? Barn och friluftsliv 13
bergdahl.olle Cykla på Åland med barn Barn och friluftsliv 0
Concor01 Bohusleden med barn, tips på etapper sökes!! Barn och friluftsliv 2
m490c 2 barn till Trolltunga i Norge Barn och friluftsliv 8
Vimes Friluftsliv med barn utan bil? Barn och friluftsliv 21
Graget Bra plats i närheten av Nyköping med barn Barn och friluftsliv 9
personnvik Friluftssällskap med barn sökes vid Uppsala Barn och friluftsliv 3
Cenwyn Upp på Kebnekaise med barn! (Lyxvarianten) Barn och friluftsliv 6
Moniqan Friluftssällskap med barn sökes i Stockholm Barn och friluftsliv 1
Rallarros Norge, nära Karlstad, Oslo med barn? Barn och friluftsliv 2
DanielK Vildmark i Götaland/Svealand för tält med barn? Barn och friluftsliv 7
pernissila Hilleberg Nammatj 3, för litet för 2 vuxna och 2 barn? Barn och friluftsliv 23
GustavOh Inreda tvåmanstält för två vuxna och ett barn Barn och friluftsliv 11
sucram123 Naturskön plats som basläger med barn? Barn och friluftsliv 11
Blaise Multivagn till två barn Barn och friluftsliv 2
Insiktalina Sommaräventyra med äldre barn, ensam? Barn och friluftsliv 0
Tekku Tumregler för barn och vandring? Barn och friluftsliv 13
Utemamma Mat till barn under vandring Barn och friluftsliv 7
hbgsnix Hållbara varma plagg för barn Barn och friluftsliv 10
username2 Tält vuxen med tre barn Barn och friluftsliv 17
sofiah Lagom tur i Norge med barn/ungdomar? Barn och friluftsliv 4
ongdobby Hur långt har ni vandrat med era barn Barn och friluftsliv 10
yps Cykla med tält och barn? Barn och friluftsliv 7
williek Tälta med barn. Barn och friluftsliv 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.