Barfotaskor, vad tror ni om detta?

Re: Re: Re: CCT

thureb; sa:
ala; sa:
Alternativet är ett par touringcykelskor som funkar att gå i också. Jag hade ett par som tyvärr blev snodda men detta skulle kunna vara ett alternativ till ett nyköp. Ungefär samma pengar det handlar om men det skulle kännas lite tristatt byta ut Sidi-skorna och Timespedalerna mot shimanos MTB-system.

/Ala

Håller med. Man kan överväga att tillfälligt byta pedaler och skor på racern vid CCT men man tappar ju en del effekt och känsla på cykeln. Du känner väl till Kool Kovers?

http://www.koolkovers.us/

Thure

Jag har inte sett dem live men känner till deras existens.

Jag kör med Times så själva klossen ligger rätt skyddad av plastgrunkor på sidorna som man går på. Som promenadsko är det dock ändå kasst eftersom skon är högre fram än vid hälen. Även om kool kovers gör att "vägegenskaperna" blir bättre under framdelen så hjälper den väl inte att höja upp hälen eller? Iofs har ju skorna utbytbar hälplatta så jag kanske för skruva dit ngt högklackat. ;)

Tack för tipset...

/Ala
 
ala; sa:
En förutsättning för att ens vara intresserad är såklart att de passar min fot vilket de tycktes göra. Endel av funktionen med de separata tårna som jag upplevde det när jag provade var att skon satt kvar på rätt plats under foten utan en massa remmar.

Jag tror att man skulle kunna uppnå ungefär samma grej om bara stortån hade "eget rum" - ungefär som en tumvante. Då skulle skorna antagligen passa fler.
 
Vill ha!

Stencoola dojjor..ser direkt användningsområdet, när man måste vada och kängan inte räcker till :)!

Såg någon vad dom väger?

//A
 
Tunna lätta dansskor i låg skärning passar flera, kostar inte en lapp och väger lite samt fyller mindre och tillåter en strumpa i.
//J
 
Tunna lätta dansskor i låg skärning passar flera, kostar inte en lapp och väger lite samt fyller mindre och tillåter en strumpa i.
//J

Det spelar väl ingen roll om de ens vore av guld och kastade i ansiktet,dansskor har en slät sula för att man ska snurra runt och göra andra fjollerier.Inget grepp i sulan mao.


peter
 
Vattendrag..

Den typen av skor skulle jag kanske kunna tänka mig att ha om jag ska springa uppe på ett tak och byta tegelpannor eller nått sådant...där tar nog användningsområdena slut.


Om man har med skor för att göra vad måste dn vara perfekt, liten, nätt, (vikt?), kan inte ta mycket plats och sitter som någon skrev bra på foten! Dom kan väl inte helelt öka så mycket i vikt blöta...eller?


//A
 
Jag tror de floppar rejält.

Riktiga klätterskor är ju snarlika och kan användas om man ser något spännande block längs vägen. Sportsandaler är bekvämare för långpromenader och luftigare.
 
Vore ballt att ha ett par!
Kan tänka mig att de stärker fotmuskulaturen och är säkert bra för de som pronerar en del. Balansen måste ju bli grymt mycket skarpare i skor med fria tår!
Jag ser framför mig hur jag sringer smidigt o lätt obanat i skogen med dessa skor, klättrar upp på klippor o hoppar mellan stubbar.... :p
 
Löparskor?!

En dag förra veckan när jag cykla hem från tåget såg jag en kille som var ute och sprang med såna här "skor". Det var på en asfalterad cykelbana!

Tänkte inte på att stanna och fråga hur det kändes.
Men det krävs nog mycket försiktig övergång, med tanke på hur mycket dämpning det är i ett par moderna löparskor så är det säkert mycket muskler och senor mm som inte är van med påfrestningen.

Men å andra sidan springer dom väl alltid barfota i Afrika och har mindre problem än vi med skor för 1000 kronor eller mer......

/Daniel
 
Jag har använt mina Vibram Fivefingers i tre månader nu och kan bara säga att skönare skor finns inte. Dessutom så har man ett extremt grepp. Nackdelarna är kyla, den går rakt genom sulan.
Dom ger heller inget stöd så jag rekommenderar inte att gå med packning.

Jag tror man ska ha tur om de passar ens fötter.

Mina Vibram passar perfekt och jag har en kompis som har ett par också och hans passar också som en handske.

/Esping
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.