Barfotaskor, vad tror ni om detta?

vibram4.jpg


Såg dessa i tältet på halvvättern och tyckte de verkade spännande. Vad tror ni? Jag tänker mig att ha dem med som skor när man åker inlines och vill ta bussen hem, om man kör kreditkortstouring med racern etc. Iofs en onödigt dyr lösning. Som lägerskor i fjällen är det nog inte så super eftersom man lär bli myggbiten eftersom man inte kan ha strumpor i dem, om man nu inte har tåstrumpor.

http://www.barefootrunner.org/vibram/vibram.htm

http://www.pocket-lint.co.uk/news/n...-fivefingers-watersports-barefoot-sport.phtml

Kanske kan någon gör-det-självare presentera en lättviktsvariant där de modifierat ett par sockiplast med punkteringsskyddet från ett cykeldäck?

/Ala
 
CCT

bygger på att allt onödigt ratas.

Jag skulle sortera bort andra skor än cykelskor vid CDT = credit card touring.

Thure
 
Re: CCT

thureb; sa:
bygger på att allt onödigt ratas.

Jag skulle sortera bort andra skor än cykelskor vid CDT = credit card touring.

Thure

Det jag funderar på är ingen ren kreditkortstouring utan en "lättouring" med sadelväska och styrväska. Ett sidenlakan borde kunna hålla nere boendekostnaderna en aning. Styrväska på en racer känns fel men jag överväger det trots allt. Att kunna gå en promenad i en stad man passerar skulle vara trevligt, eller när man går ut och äter på kvaällen. Det blir ju en del tid över om man inte kör mördarlånga etapper. Alternativet är ett par touringcykelskor som funkar att gå i också. Jag hade ett par som tyvärr blev snodda men detta skulle kunna vara ett alternativ till ett nyköp. Ungefär samma pengar det handlar om men det skulle kännas lite tristatt byta ut Sidi-skorna och Timespedalerna mot shimanos MTB-system.

/Ala
 
Den typen av skor skulle jag kanske kunna tänka mig att ha om jag ska springa uppe på ett tak och byta tegelpannor eller nått sådant...där tar nog användningsområdena slut.
 
Under en mässa för nât âr sedan (när Vibram lanserade dessa skor) sà gick samtliga Vibram-anstállda omkring med dessa skor pà fötterna och spelade Allan. Deras coola leenden blev dock allt mer förvridna ju längre mássan fortlöpte, och unders sista (4e) dagen var det mànga av dem som öppet erkánde att de helst skulle vilja byta fotbekládnad.

kanske modellen förbättrades efter denna field-test?
 
Re: Re: CCT

ala; sa:
Alternativet är ett par touringcykelskor som funkar att gå i också. Jag hade ett par som tyvärr blev snodda men detta skulle kunna vara ett alternativ till ett nyköp. Ungefär samma pengar det handlar om men det skulle kännas lite tristatt byta ut Sidi-skorna och Timespedalerna mot shimanos MTB-system.

/Ala

Håller med. Man kan överväga att tillfälligt byta pedaler och skor på racern vid CCT men man tappar ju en del effekt och känsla på cykeln. Du känner väl till Kool Kovers?

http://www.koolkovers.us/

Thure
 
Det finns en ergonomisk regel att man inte ska formge produkter för specifikt. Fingeruttag på handtag är till exempel tabu.
Händer ser nämligen olika ut, och som konstruktör vet man inte heller exakt vilka grepp användaren tänker använda (oftast vet inte användaren heller).

Finns det nåt mer specifikt än att bestämma att tår bara får se ut på ett enda sätt? Finns det nåt ställe där det kan göra mer skada att ha en felaktig specifik form?

Jag lovar att mina fötter åtminstone inte ser ut sådär. Men jag tror i och för sig att vi skulle må bra av att ha skor som var närmare barfota, förutsatt att vi använde dem från barnsben...fot.
 
Nageltrång... är det enda jag tänker på när jag ser dom.... ett syfte med ett par sandaler är för mig bl a att lufta tårna...

Thomas
 
Martin Fjaderlatt.se; sa:
Finns det nåt mer specifikt än att bestämma att tår bara får se ut på ett enda sätt? Finns det nåt ställe där det kan göra mer skada att ha en felaktig specifik form?
En förutsättning för att ens vara intresserad är såklart att de passar min fot vilket de tycktes göra. Endel av funktionen med de separata tårna som jag upplevde det när jag provade var att skon satt kvar på rätt plats under foten utan en massa remmar. Det tänkta användningsområdet var som nämnts ovan inte några långpromenader utan mest som komplement till inlines eller cykelskorna. Men det känns som en liten konstig produkt som nog mer är annorlunda än funktionell.

Just nu är jag inne på tunna klassiska chinaskor som bör fylla syftet ungefär lika bra och bör vara flertalet hundralappar billigare!

/Ala
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.