Bakväxelfunderingar

Funderar på att byta drivlina till 2x10 istället för nuvarande 3x9 och blir konfunderad av det här med "cage lenght" på bakväxeln. Eftersom jag har en 29er skulle jag vilja ha 38/24 fram och 11-36 bak. Kollar man mitt val av bakväxel så har varianten med "long cage" (SGS) en "total capacity" på 43T, medan varianten med "medium cage" (GS) klarar 35T.

Ok.

Enligt Sheldon Brown räknar man ut vad man behöver genom att beräkna skillnaden mellan framklingorna (32-24=14) och addera skillnaden mellan kasettens största och minsta drev (36-11=25), vilket i det här fallet alltså blir 14+25=39T.

Det betyder, om jag fattat rätt, att jag behöver en Long Cage (SGS) variant för att klara hela växelregistret? Nu skriver dock Sheldom Brown och många andra att Shimano är rätt konservativa i sin klassning av växlarnas kapacitet och att man ofta kan "pruta" lite (och ha en kortare kedja) om man undviker att köra på de sämsta växelkombinationerna (lilla klingan fram - minsta drevet bak).

Det jag funderar på är dock om man vågar chansa - jag föreställer mig att man med två klingor fram använder en större del av växelregistret än om man kör tre klingor fram? Någon som har erfarenheter?
 
Funderar på att byta drivlina till 2x10 istället för nuvarande 3x9 och blir konfunderad av det här med "cage lenght" på bakväxeln. Eftersom jag har en 29er skulle jag vilja ha 38/24 fram och 11-36 bak. Kollar man mitt val av bakväxel så har varianten med "long cage" (SGS) en "total capacity" på 43T, medan varianten med "medium cage" (GS) klarar 35T.

Ok.

Enligt Sheldon Brown räknar man ut vad man behöver genom att beräkna skillnaden mellan framklingorna (32-24=14) och addera skillnaden mellan kasettens största och minsta drev (36-11=25), vilket i det här fallet alltså blir 14+25=39T.

Det betyder, om jag fattat rätt, att jag behöver en Long Cage (SGS) variant för att klara hela växelregistret? Nu skriver dock Sheldom Brown och många andra att Shimano är rätt konservativa i sin klassning av växlarnas kapacitet och att man ofta kan "pruta" lite (och ha en kortare kedja) om man undviker att köra på de sämsta växelkombinationerna (lilla klingan fram - minsta drevet bak).

Det jag funderar på är dock om man vågar chansa - jag föreställer mig att man med två klingor fram använder en större del av växelregistret än om man kör tre klingor fram? Någon som har erfarenheter?

9-speed är väldigt robust 10-speed är känsligare en del bodys funkar inte med 10-kasetter. 2-9 är väldigt trevligt och man får tillräckligt med växlar.

36 bak är ganska stort så en long cage är kanske inte fel, En 29 tummare har ju högre frigång. 2 klingor fram är kanon har du tillfälle så passa på att byta framväxeln till en 2-speed mycke händigare och smidigare än en 3-speed satsa också på en Bashring skyddar klingorna och hindrar kedjan att hoppa över.
 
Lyckan och tjusningen ligger inte i maximalt antal växlar eller störst spännvid, snarare i ett antal växlar som man orkar nyttja och som S Forester så elegant skriver i sin bok Efficient bicycling.
Hitta de växlar din kropp gillar och kör med dem.
go tur
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.