Bakvärk - Tips på hur behandla skavsår

Är det någon som råkat ut för skavsår i baken efter en lång dagstur. Är själv förskonad från detta än så länge men vill vara förberedd för dett inför sommarens långtur.
Har fått tips att behandla detta med "byxfett" som är antibaktirielt. Någon som har andra tips?

Stellan

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vädra

Ner med byxorna vid varje rast och vänd arslet mot vinden........Var noga med att tvätta (((antagligen det viktigaste stället att tvätta på)))

Många olika lösningar

Det svider ordentligt kan bara sägas. Tvättningen är nog det viktigaste för att slippa Infanterielden. Jag har inte råkat ut för detta i baken men har haft det på insidan låren högt upp. Lumparkompisar mixtrade med en massa olika saker för att slippa elden. För låren har jag själv kommit fram till att ett par cykelbyxor med väldigt lite friktion tyg mot tyg är det bästa. Barnpulver behöver inte alltid vara bra. Hade kompisar som körde detta där pulvret klumpade sig och skavsåren blev ännu värre.

Skav och hästkur

Av egen erfarenhet vet jag att man kan få skavsår i grenen av fuktiga bomullskallingar eller av syntetkallingar som är skitiga. Jag har aldrig råkat ut för "riktig" infanterield dvs mellan skinkorna.

Använd torra kallingar utan sömmar på utsatta ställen. Byxorna får inte vara tajta så att skinkor och annat trycks ihop. Ventilera vid gång genom att dra ner gylfen och dra upp byxbenen. Tvätta varje dag, om så bara med våtservett.

Om skav *utan blodvite* uppstått kan man använda en hästkur: smörj in det röda och irriterade stället med HTH. Varning: denna kräm innehåller karbamidsyra som hjälper huden att återställa fuktbalansen men som också svider något överj**ligt i ca en-två minuter (var beredd med lite tröstande godis). Smörj ändå tills det slutar att svida. Lufta och vila. Dagen efter brukar det ömma området kännas betydligt bättre eller inte alls. Det kan då tejpas utan större problem.

/J.

Guest

Gäst
Vaselin?

Ok, vet inte om detta funkar men vi hade en kille på vår pluton som använde vaselin mot sin infanterield som han inför två stirrande jägaplutoner tydligt smetade in strax efter ett djupt vad. Nu tror jag förvisso att han hade ganska rejäla skav en bra bit in.
Men ärligt talat så tror jag nog att ett par bra kalsonger är enormt viktigt, dels materialet och dels sömmarna. Lägg ner en extra peng på ett par bra kalsonger. Har själv erfaret skav mellan låren/baken vilket säkerligen kan bero på hårt sittande bomullskalsonger som trycker ihop baken som Johan skrev.
Annars kanske två tändstickor mellan skinkorna funkar... ;-)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips