bakfälg/hjul

Hej Bullen!

Jag är en cyklist i mina bästa år som har haft stora problem med mitt bakhjul. Körde ner till Afrika på en standard muirwoods, men spräckte både fram och bakfälg. Framfälgen var inget stärre problem och den kinesiska har hållit fint, men bakfälgen blev en intressant följetong av afrikanska cykelreparatörer, varav en rejält berusad. Köpte till slutett kinahjul i namibia. vad kör ni på för fälgar?

Väger 90 kg och har mycket packning, så det blir en del belastning på bakhjulet.

Vilket hjul /fälg ska jag skaffa?
 
Bygg själv!

Bästa utrustningen är den som inte väger något eller tar någon plats, mao det du har i skallen!
Ger du dig ut på en så lång resa utan att kunna laga/bygga hjul har du ingen annan att skylla på.

Kvalitén på delarna är viktig men av mycket större betydelse för hållbarheten är att hjulet är ordentligt byggt. Ekrarna måste ha hög och framför allt jämn spänning för att gängorna skall låsa sig mot nipplarna så att de inte skruvar upp sig vilker snart leder till haveri. Det är nästan alltid problem med maskinbyggda fabrikshjul och cykelhandlare har bara tid att lägga någon timme per bygge.

Så köp/tillverka verktygen och bygg själv så lär du dig samtidigt hantverket, spar pengar och är rustad om olyckan är framme. Sök i forumet så hittar du gott om diskussioner och länkar till mer info i ämnet.

Jag använder numera bara hjul jag själv byggt/spänt om och som jag vet är schysta och har på så vis aldrig behövt byta en enda eker under de resor jag gjort under de över tjugofem år jag långcyklat. Använder vanliga Shimano XT 36 hål nav med Mavic X618 (utgått) eller D521 (nu EX 721?) fälgar med keramisk beläggning för längre livslängd. DT Competition ekrar och nipplar är bra och lätta att få tag på. Velox fälgband eller gaffatejp sitter på plats bättre än plast/gummi band.

Vet inte vilken storlek på hjul du använder men jag antar att det är 559mm/26". Efter att X618 försvann har Mavic vad jag kan se inte någon fälg i sortimentet som har öljetter som fäster i både yttre och inre fälgbotten (sk double eylets) vilket lär fördela påfrestningarna bättre. Detta saknar Mavic EX721 men så har den inte heller det bästa ryktet. Så kolla efter kraftigare modeller (> 520 g) från Rigida, Sun Rhyno, Ambrosio samt DRC som alla lär vara bra tillverkare.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag har också byggt mina hjul själv under många år. Det har blivit kanonbra. Men vill man köpa färdiga billiga hjul till långfärd skulle jag rekommendera Roseversand. Min fru köpte ett par hjul med deras egna xtreme m-17 fälg till hennes Marin Bear Valley. Jag tycker deras egna fälgar är riktigt bra och ekerspänningen var jämn och hög som sig bör. Till långfärdscykling med tung last har de ett par hjul med lx-nav, DT Champion-ekrar och xtreme m-zx19 fälgar för 1000-lappen, både fram- och bakhjul alltså. Produktnr är 1137222-1.

Mange
 
Till långfärdscykling med tung last har de ett par hjul med lx-nav, DT Champion-ekrar och xtreme m-zx19 fälgar för 1000-lappen, både fram- och bakhjul alltså. Produktnr är 1137222-1.

Mange

Fast reducerade DT competition-ekrar är ju tveklöst att föredra framför oreducerade DT champion-ekrar, då reducerade ekrar blir mer elastiska än oreducerade ekrar (vid samma ändtjocklek). Resultatet blir mindre spänningsvariationer och därmed färre ekerbrott.
/Niklas
 
Ingen aning vad jag hade min första tur. Det var iaf 28". Vet varken ekerantal eller märke. 1800 mil senare hade jag inte brutit en enda eker.

En resa senare spräckte jag en Mavic EX 721 fälg i just Namibia. Den hade gått 1600 mil eller ngt. Nu har jag kört kanske 1800 på likadana fälgar - inga problem. Dock bytte jag ut dem mot sun rhyno lite xl ( http://www.mtbr.com/cat/tires-and-wheels/rim/sun/rhyno-lite/PRD_352684_139crx.aspx ) inför vinterns tur.

Jag hade planer på att köpa ett par Rigida sputnik men la ner det när veloform i Göteborg aldrig brydde sig om att svara på mina (flera) email. Iof skönt för jag är nöjd med mina Sun Rhyno lite XL.
 
Fast reducerade DT competition-ekrar är ju tveklöst att föredra framför oreducerade DT champion-ekrar, då reducerade ekrar blir mer elastiska än oreducerade ekrar (vid samma ändtjocklek). Resultatet blir mindre spänningsvariationer och därmed färre ekerbrott.
/Niklas

Det är också min erfarenhet. De enda problem jag har haft med mina egenhändigt byggda hjul var med fälgar med enkla öljetter och oreducerade ekrar. Dessa sprack i förtid i ekerhålen, trots normal ekerspänning. Men vill man ha billiga hjul är det ju enklare att få till jämn ekerspänning utan förvridna ekrar med vanliga oreducerade ekrar. Såg förresten att i princip samma hjul som jag rekommenderade ovan fanns på ett annat ställe i Roseversand katalogen för ett billigare pris - art nr:1145674-1 med lx-nav eller 1433515-1 med deore-nav.
800 pix är billigt för sådana hjul. Ska man ha välbyggda hjul med reducerade ekrar blir det betydligt dyrare eller också får man bygga dem själv.

Mange
 
Härligt med lite insatta svar, och lite galla för att jag inte lärde mig det ädla hantverket hjulbyggande innan jag åkte hehe- nåja, det blir väl ett försök under regniga höstdagar här i svea nu istället..
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips