bakfälg/hjul

Hej Bullen!

Jag är en cyklist i mina bästa år som har haft stora problem med mitt bakhjul. Körde ner till Afrika på en standard muirwoods, men spräckte både fram och bakfälg. Framfälgen var inget stärre problem och den kinesiska har hållit fint, men bakfälgen blev en intressant följetong av afrikanska cykelreparatörer, varav en rejält berusad. Köpte till slutett kinahjul i namibia. vad kör ni på för fälgar?

Väger 90 kg och har mycket packning, så det blir en del belastning på bakhjulet.

Vilket hjul /fälg ska jag skaffa?
 
Bygg själv!

Bästa utrustningen är den som inte väger något eller tar någon plats, mao det du har i skallen!
Ger du dig ut på en så lång resa utan att kunna laga/bygga hjul har du ingen annan att skylla på.

Kvalitén på delarna är viktig men av mycket större betydelse för hållbarheten är att hjulet är ordentligt byggt. Ekrarna måste ha hög och framför allt jämn spänning för att gängorna skall låsa sig mot nipplarna så att de inte skruvar upp sig vilker snart leder till haveri. Det är nästan alltid problem med maskinbyggda fabrikshjul och cykelhandlare har bara tid att lägga någon timme per bygge.

Så köp/tillverka verktygen och bygg själv så lär du dig samtidigt hantverket, spar pengar och är rustad om olyckan är framme. Sök i forumet så hittar du gott om diskussioner och länkar till mer info i ämnet.

Jag använder numera bara hjul jag själv byggt/spänt om och som jag vet är schysta och har på så vis aldrig behövt byta en enda eker under de resor jag gjort under de över tjugofem år jag långcyklat. Använder vanliga Shimano XT 36 hål nav med Mavic X618 (utgått) eller D521 (nu EX 721?) fälgar med keramisk beläggning för längre livslängd. DT Competition ekrar och nipplar är bra och lätta att få tag på. Velox fälgband eller gaffatejp sitter på plats bättre än plast/gummi band.

Vet inte vilken storlek på hjul du använder men jag antar att det är 559mm/26". Efter att X618 försvann har Mavic vad jag kan se inte någon fälg i sortimentet som har öljetter som fäster i både yttre och inre fälgbotten (sk double eylets) vilket lär fördela påfrestningarna bättre. Detta saknar Mavic EX721 men så har den inte heller det bästa ryktet. Så kolla efter kraftigare modeller (> 520 g) från Rigida, Sun Rhyno, Ambrosio samt DRC som alla lär vara bra tillverkare.
 
Jag har också byggt mina hjul själv under många år. Det har blivit kanonbra. Men vill man köpa färdiga billiga hjul till långfärd skulle jag rekommendera Roseversand. Min fru köpte ett par hjul med deras egna xtreme m-17 fälg till hennes Marin Bear Valley. Jag tycker deras egna fälgar är riktigt bra och ekerspänningen var jämn och hög som sig bör. Till långfärdscykling med tung last har de ett par hjul med lx-nav, DT Champion-ekrar och xtreme m-zx19 fälgar för 1000-lappen, både fram- och bakhjul alltså. Produktnr är 1137222-1.

Mange
 
Till långfärdscykling med tung last har de ett par hjul med lx-nav, DT Champion-ekrar och xtreme m-zx19 fälgar för 1000-lappen, både fram- och bakhjul alltså. Produktnr är 1137222-1.

Mange

Fast reducerade DT competition-ekrar är ju tveklöst att föredra framför oreducerade DT champion-ekrar, då reducerade ekrar blir mer elastiska än oreducerade ekrar (vid samma ändtjocklek). Resultatet blir mindre spänningsvariationer och därmed färre ekerbrott.
/Niklas
 
Ingen aning vad jag hade min första tur. Det var iaf 28". Vet varken ekerantal eller märke. 1800 mil senare hade jag inte brutit en enda eker.

En resa senare spräckte jag en Mavic EX 721 fälg i just Namibia. Den hade gått 1600 mil eller ngt. Nu har jag kört kanske 1800 på likadana fälgar - inga problem. Dock bytte jag ut dem mot sun rhyno lite xl ( http://www.mtbr.com/cat/tires-and-wheels/rim/sun/rhyno-lite/PRD_352684_139crx.aspx ) inför vinterns tur.

Jag hade planer på att köpa ett par Rigida sputnik men la ner det när veloform i Göteborg aldrig brydde sig om att svara på mina (flera) email. Iof skönt för jag är nöjd med mina Sun Rhyno lite XL.
 
Fast reducerade DT competition-ekrar är ju tveklöst att föredra framför oreducerade DT champion-ekrar, då reducerade ekrar blir mer elastiska än oreducerade ekrar (vid samma ändtjocklek). Resultatet blir mindre spänningsvariationer och därmed färre ekerbrott.
/Niklas

Det är också min erfarenhet. De enda problem jag har haft med mina egenhändigt byggda hjul var med fälgar med enkla öljetter och oreducerade ekrar. Dessa sprack i förtid i ekerhålen, trots normal ekerspänning. Men vill man ha billiga hjul är det ju enklare att få till jämn ekerspänning utan förvridna ekrar med vanliga oreducerade ekrar. Såg förresten att i princip samma hjul som jag rekommenderade ovan fanns på ett annat ställe i Roseversand katalogen för ett billigare pris - art nr:1145674-1 med lx-nav eller 1433515-1 med deore-nav.
800 pix är billigt för sådana hjul. Ska man ha välbyggda hjul med reducerade ekrar blir det betydligt dyrare eller också får man bygga dem själv.

Mange
 
Härligt med lite insatta svar, och lite galla för att jag inte lärde mig det ädla hantverket hjulbyggande innan jag åkte hehe- nåja, det blir väl ett försök under regniga höstdagar här i svea nu istället..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
finta Byta bakfälg Långcykling 15
Johnboy Ny bakfälg Långcykling 37
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Henrik.nu Bra hjul- Vad är er erfarenhet? Långcykling 29
ViPER^- Vettiga hjul för touring/långfärd? Långcykling 8
didrok87 Bygga egna 28" hjul Långcykling 19
notaraver På ett hjul genom Sverige Långcykling 8
Skipper_ BOB YAK på 28" hjul Långcykling 6
Corax På två hjul genom Asien Långcykling 11
hannessandahl verktyg till att bygga hjul... Långcykling 5
Soffgrupp Storlek på pakethållare kontra Hjul/Ram Långcykling 4
bikebug Biltemas hjul Långcykling 53
Daniel XY Ekra om hjul Långcykling 4
avsl0912 11 juni föråkare Vätternrundan på 1 hjul under 24 tim. Långcykling 6
avsl0912 Idag 3 juni är halva Sverige på ett hjul avklarat! Långcykling 5
jimpaw är det stor skillnad på 26 och 28 tums hjul ? Långcykling 16
Banankontakt Mässan På Två Hjul Långcykling 8
Räv Rävsson Nishiki hjul, klarar de längre färder? Långcykling 3
på två hjul/ sthlm Långcykling 0
swejaan Hjul storlek med packning? Långcykling 4
barend Fråga om hjul Långcykling 4
abielk Långfärd - Hjul Långcykling 10
Kristoffersson Hjul? Långcykling 1
BosseBaron Fixa ett skevt hjul Långcykling 3
jd Fälgar/hjul Långcykling 2
Shockstone snabba fälgar/hjul till cykel (Shimano/Rolf/Mavic) Långcykling 1
lejon på 2 hjul längs USA´s västkust Långcykling 2
Bertil Spänna ekrar på skevt hjul ? Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.