Bäver eller utter?

Jag såg i morse vad jag tror var en bäver eller en utter i Asköviken i Västmanland, men har ingen aning om hur man skiljer dem åt när man bara ser dem simma.

Lite fakta:
• Klockan var 06:30 ungefär så det var ljust ute.
• Den simmade ungefär 200 meter på någorlunda öppet vatten mellan två stora områden med högt gräs/vass.
• Den simmade några meter och dök sedan under vattnet och dök upp igen i samma riktning.
• Tärnor och skrattmåsar verkade oroade över att den var i närheten (tyder på utter? (rovdjur)).
• Det har synts både bäver och utter i området.

Någon som har någon aning?

Jag har svårt att tro att fåglarna skulle kunna skilja bäver från utter? Vanligtvis är ju en utter mycket mera lekfull och "rörlig", d v s ser man något simma i rak stadig riktning så skulle jag misstänka bäver.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har svårt att tro att fåglarna skulle kunna skilja bäver från utter? Vanligtvis är ju en utter mycket mera lekfull och "rörlig", d v s ser man något simma i rak stadig riktning så skulle jag misstänka bäver.

Tack för svar Klager. Fåglar kan ju urskilja vilka rovfåglar som innebär hot så då tänkte jag att de kanske även kan skilja på utter och bäver.

Har kollat runt på Youtube-filmer och tycker att de har ganska lik simstil utifrån det jag sett, men bäver känns ju mer troligt, om inte annat på grund av att de är vanligare.

Har sett bäver nära Mellerud i Dalsland. Måsarna var mycket oroliga och flög nära över bävern och skränade.
Tror bara dom är oroliga när dom ser nåt i vattnet i närheten av deras bo.

Johnny

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips