Bäver i havet?

Var ute och paddlade i lördags och vid Korsön utanför Fjällbacka simmade ett djur, som antingen var en bäver eller en utter. Typiskt mig hade jag glömt kameran just denna dag... Jag såg den länge, den var orädd och kom ungefär 3 meter ifrån mig. Den simmade omkring, dök då och då, gick upp på land en gång men då missade jag förstås att se svansen bakom en stolpe. Den plaskade till med svansen rejält några gånger när den dök - bäver? Andra gånger bara dök den utan åthävor. Cirka 80 cm lång. Vad tror ni. bäver eller utter?
 
Jag har själv inte sett någon bäver i havet och har lite svårt att förstå vad den skulle där att göra?
En bäver ser ganska klumpig ut i vattnet, särskilt om man jämför med en utter som är snabb och smidig även på land.

/Peter
 
Hade det varit på östkusten hade jag gissat på mink. Men jag vet inte om dom finns västerut också.
 
Även bäver ...

Jag har själv inte sett någon bäver i havet och har lite svårt att förstå vad den skulle där att göra?
En bäver ser ganska klumpig ut i vattnet, särskilt om man jämför med en utter som är snabb och smidig även på land.

/Peter

Även en bäver är snabbare och smidigare på land än man kan tro. En bekant till mig som skulle fota en bäver på färd längs en skogsbilväg fick erfara hur snabb den är då bävern kände sig träng och gick till attack. Fotografen in spe hade full möda att ta sig in i bilen innan bävern kapade hälsenorna med sina klapprande framtänder.
 
Även en bäver är snabbare och smidigare på land än man kan tro. En bekant till mig som skulle fota en bäver på färd längs en skogsbilväg fick erfara hur snabb den är då bävern kände sig träng och gick till attack. Fotografen in spe hade full möda att ta sig in i bilen innan bävern kapade hälsenorna med sina klapprande framtänder.

Nu menade jag i jämförelse med en utter...
 
Hade det varit på östkusten hade jag gissat på mink. Men jag vet inte om dom finns västerut också.

Det var alla gånger Mink, dom är vanliga här på Västkusten. Bäver ser du inte i havet, inte heller Utter som har sitt starkaste fäste i dom Småländska åarna.

Johnny
 
Det var alla gånger Mink, dom är vanliga här på Västkusten. Bäver ser du inte i havet, inte heller Utter som har sitt starkaste fäste i dom Småländska åarna.

Johnny

Man skall väl inte överskatta folks bedömningar men ser man något på tre meter borde man kunna skilja på om det är en en kilos mink eller en 30 kilos bäver.
 
Alltså har man sett bäver så borde man fatta att det är bäver. Det är som en gigantisk råtta som skulle matcha en medelstor hund utan problem. Går den upp på land är den väldigt sävlig. Uttern är definitivt mycket snabbare och smalare till formen.
 
Det skulle kunna vara en bäver. Det finns dokumenterade fall av bävrar som simmar i havet och i enstaka fall kan det vara över 50 km från kusten.

/Stellan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erito Vad har tagit denna bäver? Vilda djur 6
Tagetes Bäver i Bergshamra Vilda djur 0
pilfink Bäver eller utter? Vilda djur 4
peter1969 Bäver i Muddus? Vilda djur 8
grahnan Bäver i Stockholmstrakten? Vilda djur 7
avslutad bäver Vilda djur 29
Reibel Bäver område Vilda djur 5
uffe_nordholm Bäver Vilda djur 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.