Bäver

Jag har hittat en bäverhydda på ganska lagom avstånd hemifrån för att kunna tillbringa en del tid där. Självklart dyker tanken på att ta några bra bilder på den upp i mitt huvud, men hittils har jag inte lyckats så jag blir nöjd. Främst är det beroende på att bävern verkar vara otroligt skygg: så fort den får vittring på mig försvinner den. Och hittils har det varit så att när den försvinner så har jag inte hittat den mer den natten.

Jag undrar då: hur kan man vänta sig att en skrämd bäver beter sig? Visst, den slår med svansen i vattnet och dyker, men håller den sig i hyddan resten av natten eller gör den något annat? Om den gör något annat, vad? Finns det något knep så bävern inte reagerar på ens doft? Hålla sig i lä im bävern funkar bara om jag slipper simma för att komma dit...
 
Testa...

med kanot. Jag har flera gåner kunnat paddla tätt in på bävern utan att den stuckit. Den har nämligen sina flesta fiender på land. Se i alla fall till att komma i lä och var tyst. Den har bra nos men ser dåligt. Har mest sett bäver i åar och också skrämt många. Det blir ett plask men många gånger kommer de tillbaka efter någon timme. Det är nog bara att ha tålamod.
 
Förra året i en liten sjö i Jämtland så satt vi och fiskade i en liten eka, vi drev omkring helt planlöst.. Efter ett tag så hördes smaskande ljud och vi hade drivit fram(15-20m) till en bäver som gick loss på rotsystemet som stack ut vid sjökanten.. När vi blev för intresserade så drog bävern iväg men kom tillbaka senare för att käka.. Vi såg honom/henne varje kväll... Så kanot eller drift e nog det lättaste om du inte köper ett "monstertelegrymmoobjektiv"..
 
Jag antar att du vill ha en bild nar han ar pa land eller?

Da tycker jag att du skall ga runt i terrangen och kolla vart baverjaveln staller till javulskap for tillfallet och bygga ett gomsle sa att du har vinden i ansiktet. Bavrar brukar koncentrera sina rackartyg till speciella stallen, dar de arbetar under en langre tidsperiod. Man brukar latt kunna se var dessa omraden ar. Tips: Kolla efter fallda trad, eller trad som ar till halften avgnagda(de senare brukar baverjaveln atervanda till for de brukar avsluta paborjade javulskap.).
 
Bäverkostym...

....Ett annat raffinerat sätt att komma nära bäver är att sy en stor bäverkostym som man tar på sig. Att lära sig några bäverljud underlättar också. Vet man med sig att bävern man vill fotografera är av hanligt kön så är det finurligt att tillverka en bäverkostym med långa ögonfransar för att ytterligare locka hanen.

Tänk på att det är onödigt att försöka simma efter bävern i i dess hydda eftersom att öppningen med största sannorlikhet är för liten, samt att ljusförhållandena inne i hyddan förmodligen är dåliga.


.......Sorry.....kunde inte låta bli.....

/P.D
 
Vad jag sett har bävern rört sig över ett ganska stort område, med vatten 'överallt', vilket tyvärr försvårar mina förflyttnignar i området. Jag skall dock försöka komma på om där är något område där den är mer aktiv än andra ställen.

Jag har också funderat lite på att göra mig en svan. Stor, flytande och ihålig inuti, så att jag kan trä den över mitt huvud och bada i vattnet. Från ovansidan skulle det se ut som en svan, och med tur lura djuren som kan tänkas vara i närheten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erito Vad har tagit denna bäver? Vilda djur 6
Tagetes Bäver i Bergshamra Vilda djur 0
pilfink Bäver eller utter? Vilda djur 4
peter1969 Bäver i Muddus? Vilda djur 8
grahnan Bäver i Stockholmstrakten? Vilda djur 7
Kungälv Bäver i havet? Vilda djur 12
avslutad bäver Vilda djur 29
Reibel Bäver område Vilda djur 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.