Bästa topprepslederna innom Göteborgs kollektivtrafik

Jag pendlar ofta upp till Göteborg. Så jag tänkte ta med mig så jag kunde klättra lite topprep någon dag.

Jag är bunden till lokaltrafiken innom Göteborgsområdet, vad reckommenderar ni för klippor då?

Tack på förhand!

MVH
Marcus
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Tack! Det är ju perfekt isåfall. Är det svårt att hitta dit? eller syns det tydligt...

Klipporna ser man på håll. De ligger norr/öster om själva Utby, och det är inga långa sträckor att gå. Från busshållplatsen går man typ österut så hamnar man rätt, men själva klippområdet är ju ganska vidsträckt i öst-västled.

Jag vet inte vad hållplatsen kan heta, men kolla i tidtabellen hos Västtrafik. Det är någon av hållplatserna innan Gärdsås(gatan?). När du varit där en gång så har du inga problem. Man kan inte hamna fel, det handlar bara om att få gå lite längre. (Vem lurar jag.. jag kollar såklart upp detta själv.. Du ska gå upp längs Ungmästargatan, och det finns en hållplats precis där, som nog heter Hindersmässogatan.)

Det svåraste är nog att hitta 58:an hållplats vid centralstationen. Den ligger - om allt är som förr - på norrsidan av det stora huset vid östra sidan av Drottningtorget (f d hotell?), alltså inte vid spårvagnshållplatserna.

Som du märker är en kompass bra att ha, även i centrum ;)
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Klipporna ser man på håll. De ligger norr/öster om själva Utby, och det är inga långa sträckor att gå. Från busshållplatsen går man typ österut så hamnar man rätt, men själva klippområdet är ju ganska vidsträckt i öst-västled.

Jag vet inte vad hållplatsen kan heta, men kolla i tidtabellen hos Västtrafik. Det är någon av hållplatserna innan Gärdsås(gatan?). När du varit där en gång så har du inga problem. Man kan inte hamna fel, det handlar bara om att få gå lite längre. (Vem lurar jag.. jag kollar såklart upp detta själv.. Du ska gå upp längs Ungmästargatan, och det finns en hållplats precis där, som nog heter Hindersmässogatan.)

Det svåraste är nog att hitta 58:an hållplats vid centralstationen. Den ligger - om allt är som förr - på norrsidan av det stora huset vid östra sidan av Drottningtorget (f d hotell?), alltså inte vid spårvagnshållplatserna.

Som du märker är en kompass bra att ha, även i centrum ;)


Tack så mycket!!

Ja kompass sitter det altid en på klockarmbandet, ett påste i stadsmiljö där man inte kan se alla naturliga tecken eller solen i gränder...:)
 
Jag får tacka så mycket för den fina beskrivningen. Jag tog mig till utby igår och det gick riktigt fint.

Då jag inte hade förare blev det mer att leta leder på känn (uppifrån) rolig men svår klättring blev det :) Jag tror jag gick lite för långt ängs klippan, verkade vara lit lättare leder i början? Eller skall man kanske gå ännu längre?
 
Jag får tacka så mycket för den fina beskrivningen. Jag tog mig till utby igår och det gick riktigt fint.

Då jag inte hade förare blev det mer att leta leder på känn (uppifrån) rolig men svår klättring blev det :) Jag tror jag gick lite för långt ängs klippan, verkade vara lit lättare leder i början? Eller skall man kanske gå ännu längre?

I Utby så finns det ju en hel del klättring, i blandade svårigheter runt hela området. Enklast är helt klart att skaffa förare.

Personligen kan jag rekommendera väggarna 'Stora väggen' och 'Limbo', där jag själv ledat och topprepat en hel del. De leder jag kikat närmare på är mellan 5- till 6+ och de är faktiskt riktigt fina. Till exempel leden 'Tuborg', 6+, 20 m, går utmärkt att topprepa och sägs vara en av de finaste lederna i Göteborg (eller kanske hela Sverige?).

Om du åker till Aspen (Lerum), så finns det fler bultade leder (nästan uteslutande bultat), väldigt enkelt att nå toppen av klippan, och de bästa lederna mellan grad 4-6c (enligt mig). Enda problemet är att det tar c:a 1 timme att gå från hållplatsen (tågstation), såvida du inte tar med cykel på tåget.

Hoppas tipsen hjälper...
 
måste också tacka för detta tips, som jag hittade genom att söka forumet...

däremot tyckte jag att det var dåligt att Sverigeföraren inte hade något om kollektivtrafik i sin beskrivning. det har jag ändrat nu, men jag tycker i allmänhet att det är många beskrivningar till natursköna platser som folk verkar tycka man bara kan ta sig till med bil av någon underlig anledning.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.