• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Bästa tjejryggsäck

Lundhags!

Hejsan!
Jag vill rekommendera Lundhags damryggsäck 60l som jag tycker har varit jättebra. Den sitter skönt, har bra med fack och fickor och håller tätt mot vatten.Jag har aldrig fått ont av den, bärremmarna är väldigt mjuka och bekväma. 60 l tycker jag är väldigt lagom, både för vandring och för annat!
Lycka till med ditt val!
 
Fler ryggsäckar

Hej!

Jag är också på jakt efter en bra ryggsäck för vandring. Mitt tips är att du även provar märkena Bergans och Norröna. Jag har provat en hel del ryggsäckar och det märke som jag fastnat för som passar mig är Bergans. Tycker att deras tjejmodeller sitter bra i axelremmar och är lagom långa i ryggen.

Prova på och lycka till!
 
Storlek och tjej-rygg

Vinter eller sommar? Ska du ut en vecka på vintern med sovsäck, kök, kläder och mat har jag mycket svårt att se hur man kommer under 70 l. Ska tält med blir det ytterligare volym. Jag har liggunderlag, stegjärn, stighudar etc som tar mycket plats.

Kan inte rekommendera att fästa saker utanpå ryggsäcken. I alla fall inte under vandring/skidåkning. Även om de sitter kvar (troligt) är det lätt hänt att glömma något efter en paus eller liknande. Ska du ut i dåligt väder mm finns ännu fler anledningar att ha saker i säcken, inte utanpå. Dessutom vill man kanske inte gå omkring och se ut som en tingeltangel-cirkus :)

Dagens 70 l säckar kan oftast komprimeras bra och jag ser ingen anledning att ta en mindre. Som dagtursäck använder jag en ROC 45 som funkar OK. Längre turer en Lowe Alpine 70+20 liter.

Kan rekommendera Arc´Teryx som gör utmärkta säckar. Ställbar rygglängd gör att de passar utmärkt på olika ryggar (även tjejjer). Teryx är dock DYRA.

Lycka till
 
Vill slå ett slag igen!

Hej igen!
Jag vet hur fånigt det är att försöka driva sin ståndpunkt på ett diskussionsforum som detta, särskilt då vi alla har olika egna erfarenheter och således själva vet bäst. Dock kan jag inte låta bli att ifrågasätta dig, Oskar ;-)
Har aldrig tappat saker från säcken, och aldrig heller glömt något efter rast. Det senare saknar inre logik: varför skulle det egentligen vara enklare att glömma något som placerats utanpå säcken än något som packas ned i den?
Tingeltangelcirkusen drar f ö först igång om man leker sekelskiftesvandrare (gissa vilket sekelskifte) och placerar kokkärl och annat löst skräp utanpå säcken, tillsammans med sin klätterutrustning. Då kan man, om man verkligen går in för det, uppnå samma ljudnivåer som försvarets bärsystem med outslitliga metalldetaljer i åttahundra krokar överallt på kroppen.
Om man däremot lyder mitt råd och placerar större enheter/kollin som _tält, _liggunderlag och ev _sovsäck utanpå ryggsäcken så slipper man tingelitanglandet, jag lovar.
Förskidåkning tycker jag definitionsmässigt att ryggsäck är problematisk då den antingen är för hög (=obalans) eller har feta fickor på sidorna (=ivägen för stavarna) för att få plats med allt man behöver på vintern.

/A.
 
Ekspedisjonssekk for tjeier

Det kan være vanskelig å finne en ekspedisjonsekk for jenter. Dersom du skal være borte mer enn 10 dager trenger du en stor sekk. Jeg har lett etter en god stor ekspedisjonssekk for en av mine veninner.

Den største forskjellen på kvinner og menn er vanligvis lengden i ryggen. Bergans har en meget god Anatomisk sekk på 110 liter med sidelommer som passer for jenter. (Se på deres hjemmeside: http://www.bergans.no og på anatomiske sekker. (Ikke bli skremt av antall liter- den er ikke SÅ stor.- du bør se denne.) Sekken er meget bra!

Håper det var til hjelp
 
Hei!

Ikke for å være patriot, men om du ikke allerede har kjøpt ny ryggsekk vil jeg oppfordre deg til å prøve noen ryggsekkmodeller fra den norske produsenten Bergans. De har vunnet de fleste uavhengige tester av ryggsekker som jeg har sett. Dette gjelder tester hvor sekker fra de fleste kjente produsentene har vært representert. Bergans har også Lady-varianter av mange av sine modeller.

Godt valg!

Mvh Rune
 
Hei!

Ser at du argumenterer for at man gjerne kan pakke utstyr som telt, liggeunderlag og sovepose utenpå sekken og på denne måten kan klare seg med en mindre ryggsekk. I dag bruker de aller fleste som går i fjellet anatomiske ryggsekker. For at de anatomiske ryggsekkene skal komme til sin rett er det viktig at sekken pakkes slik at tyngdepunktet kommer relativt høyt opp og nært ryggen. Dersom man pakker noe utenpå en slik sekk, spesielt saker med litt vekt som f.eks. telt, forflyttes tyngdepunktet vekk fra kroppen og bærekomforten svekkes betraktelig. på grunn av dette pakker jeg aldri noe annet enn et lett liggeunderlag utenpå sekken.

Mvh Rune
 
Vad ska du ha den till???

Om du bara ska ha den till vandring räcker det med en Shosho 6000Q.
Någon skrev också om Victor 60-70 Q, men den är till för extremare expeditioner, t.ex. bergsbestigning.
Jag har själv en sådan.
Testa Shosho om du bara ska ha den till vandring. Har du funderat på att klättra ska du ha en Victor.

Prova också lundhags damsäck, bärsystemet brukar uppfattas som skön av människor.
 
Jag älskar min ShoSho 6000! Utan den hade jag aldrig överlevt Blå Hajk eller EB...10 dar i fjällen eller Spanien för en inte alltför vandringsvan tös. På 60l får man plats med mer än man orkar bära...jag lovar! Jag är knappt 1.70, och kunde inte hitta en lagom stor ramrygga som inte gick ner till knävecken... så fast "alla" sa att "du kan väl inte ha en softis" så blev det så. Utbudet där jag bor var inte heller det största, kan tilläggas. Min syrra har Q-modellen, och jag har provat den... fick skavsår och stora blåmärken på höfterna! Tycker faktiskt inte att bärremmarna på min ryggsäck inkräktar på mina kvinnliga former. Förresten har jag haft den så länge (7-8år?) att jag inte vet om Q ens fanns då?? Men ryggsäckar är som med skor och annat, man behöver "gå in" dem!
 
Re: Vad ska du ha den till???

Loreto25; sa:
Prova också lundhags damsäck, bärsystemet brukar uppfattas som skön av människor.

Som skön av människor... Hmm, kan andra än människor också bära lundhags damsäckar, eller innebär det att bara kvinnor är människor? Sorry Loreto, kunde inte låta bli att kommentera :)
 
Inte för stor

Hej
Nu vet jag ju inte om du är en stor eller liten tjej, men även om du är stor och stark bär vi tjejer de facto sällan lika mycket som en kille gör. Tyvärr, men så är det. En för stor rygga leder därför ofta till överlast som gör att du blir trött för tidigt och kan få ond i både axlar, höfter och ben. Jag har gjort missen att ha en för stor rygga och hema är det jättepraktiskt att man får ner så mycket, men när man sen går där så kommer man på att det kanske inte var så där himla kul. Och man gör samma dumhet varenda gång... Så mitt råd är att inte köpa för stor säck utan att lära sig packa, tåla att vara lite skitig och upptäcka att det inte smakar så illa med frystorkat trots allt. Själv ska jag snart köpa en ny säck för att just uppfylla detta. Den som skrev om att ta hem och prova var klok tycker jag, gör det.

/Anna
 
tjejryggsäck

Jag har en Norröna Justedal 65 liter som jag är mycket nöjd med. Med ett mycket flexibelt bärsystem tycker åtminstonne jag att ryggsäcken sitter som gjuten! Dock kan bärsystemet upplevas något plastigt... Men jag är nöjd och kan rekommendera denna. Tycker man att 65 l är litet finns sidofickor att köpa till. Men rådet är att prova många ryggsäckar och att inte låsa sig vid ett specifikt märke. Berghaus har även dom ett stort antal ryggsäckar som är helt OK! Lycka till!!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Goldwin Bästa tjejskidan? Tjejforum 0
emn_95 Större tjejryggsäck Tjejforum 12

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.