Bästa svenska trad-bestigning någonsin?

att klättra en tradled, särskilt leder som har långa partier utan uppenbara säkringar på blick är massivt mycket svårare än att klättra dem flash eller med inövade placeringar.

Det finns ett rätt stort gäng som klättrat soft 8- på blick nu och då. Kanske ett par hundra, eller knappt hundra om man bara räknar leder i Sverige? De som regelbundet klättrar 8- på blick kan inte vara så många. Jag tror det finns betydligt färre svenskar som klättrat grad 8 än klättrat 8a på blick, och 8+ eller hårdare känner jag bara till tre, varav bara en som gjort det i Sverige.

Det finns ett tiotal svenskar som klättrat grad 9 (≈8b) på kil efter topprepsnötning.

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
såg en britt på Hallinden under helgen. Bomerang (8/8+) ena dagen och Veckans versting (8) andra dagen. på blick.

inte konstigt jag e nervös när jag klättrar, det finns ju monster i bergen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips