Bästa smeten till kängorna???

Äger ett par 20 år gamla lågskaftade lundhags har tidigare smort in dom med viking men har nu hört att det inte är bra utan man ska använda lundhags egen kräm
jag undrar vad ni har för erfarenhet och vilken är skilnaden på smörjan ????

Har du använt något i 20 år så kan du lugnt fortsätta, om du är nöjd med resultatet! Annars tycker jag att det är bättre med vax i form av nikwax, det är mjukare och drygare än viking.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Håller med klager...

Jag använder Snowseal och lundhags egen smörja på mina meindl, lundhags, chevalier.

Det viktiga är no inte vilken smörja utan hur man smörjer... (jag värmer in smörjan)

värmer?

hur gör du då ,är det med hårtork? hur många grader unjefär när ser man att det är klart häls is

Rayban; sa:
Det viktiga är no inte vilken smörja utan hur man smörjer... (jag värmer in smörjan)

nja.. det är inte sant, det är ganska viktigt vilken smörja man använder. Fett mjukar upp skinnet i känga och gör den mjuk och sladdrig medans VAX låter skinnet behålla sin spänst. En sadel eller ett koppel vill man få mjukt, fett. Kängor vill man ha stabila, vax.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips