Bästa rännet!

friluftsliv vs. motionssport

Intressant debatt som följer på stavanvändningen inom långfärdsskridsko. Överhuvudtaget har skidkulturen gjort sig bred inom skridskon, och det är med stor förvåning och mild indignation som man ser skridskoåkande skidmänniskor på isarna, klädda i fantomen-dräkt, midjebälte med lite energi-godis samt, ja just det, skidstavar. Självklart frågar man sig vad de har på isen att göra, när de så tydligt signalerar till oss traditionalister, att de inte har utrustning för att färdas säkert. Givetvis borde arrangörer av Rännet uppmärksamma detta, och inte bli propagandister för osäker långfärdsskridsko. Det är läge för att diskutera olika klasser, eller lämplig utrustningsnivå för varje åkare. Rännet får mer uppmärksamhet för varje år, allt fler börjar idka långfärdsskridsko, borde inte då arrangörsstaben fundera något på sitt ansvar? (Att man sedan privat far omkring med bristfällig utrustning, får väl vara var och ens ensak, även om det i praktiken aldrig är så...)
 
friluftsliv vs. motionssport

Intressant debatt som följer på stavanvändningen inom långfärdsskridsko. Överhuvudtaget har skidkulturen gjort sig bred inom skridskon, och det är med stor förvåning och mild indignation som man ser skridskoåkande skidmänniskor på isarna, klädda i fantomen-dräkt, midjebälte med lite energi-godis samt, ja just det, skidstavar. Självklart frågar man sig vad de har på isen att göra, när de så tydligt signalerar till oss traditionalister, att de inte har utrustning för att färdas säkert. Givetvis borde arrangörer av Rännet uppmärksamma detta, och inte bli propagandister för osäker långfärdsskridsko. Det är läge för att diskutera olika klasser, eller lämplig utrustningsnivå för varje åkare. Rännet får mer uppmärksamhet för varje år, allt fler börjar idka långfärdsskridsko, borde inte då arrangörsstaben fundera något på sitt ansvar? (Att man sedan privat far omkring med bristfällig utrustning, får väl vara var och ens ensak, även om det i praktiken aldrig är så...)
 
För tillfället finns det bara kravet att man har isdubbar, det är hög tid att också ta bort det kravet. Låt folk släpa med sig vad de vill och få klä sig som de vill (eller inte vill).
 
Storm i vattenglas...

(ang skid-skridskoåkare och säkerhet)

Det finns säker och osäker skridskoåkning.
Det finns säker och osäker skidåkning.

Att av säkerhetsskäl klaga över att vissa åker vikingarännet utan flythjälp och ombyte är ungefär lika givande som att klaga över att någon åker vasaloppet utan lavinutrustning.

Vikinga- och andra ränn har mer gemensamt med hastighetsåkning på skridsko än med långfärdsturer.
 
säker skridsko

K. Lager inställning bekräftar rätt väl farhågorna i mitt resonemang!

G. Öhman orkar åtminstone med att göra en distinktion (att det är ett tävlingslopp), men bekräftar även han de centrala punkterna i mitt inlägg.Att jämföra Vasaloppet med isens kemiska processer är dessutom befängt.

Som jag sagt tidigare, Rännet skulle inte existera utan alla oss som färdats, och brukat tillrådlig utrustning, under flertalet år.Kan väl bara hoppas att ovanstående debattörer inte ska belasta skattebetalarna med insatser från räddningstjänsten...
 
Re: säker skridsko

lowe; sa:
K. Lager inställning bekräftar rätt väl farhågorna i mitt resonemang!

G. Öhman orkar åtminstone med att göra en distinktion (att det är ett tävlingslopp), men bekräftar även han de centrala punkterna i mitt inlägg.Att jämföra Vasaloppet med isens kemiska processer är dessutom befängt.

Som jag sagt tidigare, Rännet skulle inte existera utan alla oss som färdats, och brukat tillrådlig utrustning, under flertalet år.Kan väl bara hoppas att ovanstående debattörer inte ska belasta skattebetalarna med insatser från räddningstjänsten...

Visst är det ett problem att räddningstjänsten måste göra insatser för att plocka upp folk ur vakar. Men det löses ju enklast genom att förbjuda ALLA att vistas på isar.
En relevant jämförelse med skridskoåkning är ju annars båtlivet. Visst vore det bra om alla var nyktra och hade flytvästar på sig. Men trots det finns det onyckra personer UTAN flytväst tex på finlandsfärjorna. Och de som tävlar i tex rodd eller kanot har inte heller flytväst på sig, även om det säkert skulla vara bra som förebild.
 
säker skridsko

Till K lager:

Det finns ju ingen anledning att tulla på säkerhetstänkandet, bara för att andra gör det..? För mig är det ett märkligt sätt att legitimera risker! Dessutom, vid Rännet så är det ju goda chanser för arrangörer att trycka på utrustningsgrad, vilket kanske inte är lika tillämpbart när folk nyttjar sina fritidsbåtar eller motsvarande.Det låter sig inte jämföras anser jag.
 
Re: säker skridsko

lowe; sa:
G. Öhman orkar åtminstone med att göra en distinktion (att det är ett tävlingslopp), men bekräftar även han de centrala punkterna i mitt inlägg.Att jämföra Vasaloppet med isens kemiska processer är dessutom befängt.

Ja jag gör en distinktion, och däri ligger allt. Under "långfärdsförhållanden", dvs fri åkning på isar av okänd kvalitet långt från hjälp, ger jag dig fullständigt rätt.
Men det är knappast där man möter fantomendräkterna.
De ser man istället på organiserade banor, där isen uppenbarligen håller för hundratals andra plus plogningsfordon.
Visst är naturis ett föränderligt underlag, som man aldrig kan lita obetingat på, men faran under de förhållanden som måste råda för att någon arrangör skall våga starta ett "ränn", eller ens skicka ut plogbilarna, ligger inte mycket över elljusspårsnivån.
Lika väl kan man klaga över att tävlingscyklister inte har godkända reflexer och lyse i tour de france...

Nej problemet med fantomåkarna är snarare att de med sin fart och eventuella stavar utgör en ren trafikfara på isen.
Det är dock en helt annan diskussion.
 
säker skridsko

Till G Öhman:

Visst är det rimligt att antaga, som G Ö gör, att de risker som ev. omgärdar ett stort arrangemang som Rännet har analyserats av arr.stab (och det är väl därför en hel del vågar sig ut!!!). Men det förtar inte innehållet i mitt perspektiv; att rätt information och inställning till säkerhetsmaterial möjliggör att den "riktiga" långfärdsskridskon undslipper onödiga olyckor. Det är ju ändå så, att uppkomsten av tävlingslopp följer på den breda förankring sporten har i "bruksåkandet". Dessutom är det min bestämdaste uppfattning, att fantomendräkterna sprider ut sig på isarna, många gånger följer de spår av andra åkare, i hopp att det också skyddar dem från olyckor... Det återspeglas kanske i mängden Rännet-åkare som hoppas att andra gör riskbedömningar.
 
Re: säker skridsko

lowe; sa:
Dessutom är det min bestämdaste uppfattning, att fantomendräkterna sprider ut sig på isarna, många gånger följer de spår av andra åkare, i hopp att det också skyddar dem från olyckor...
Med kännedom om vilka en del av "fantomen-åkarna" var är din kommentar ovan skrattretande. Hoppas dom själva läser debatten!
\C
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.