Bästa rännet!

Synd om alla som ställde in pga olyckskorparna för bättre förhållanden än det var idag får vi nog vänta på. Inte en droppe vatten förrns lite dubbelisar dök upp efter Drottningholmsbron och finfin kärnis hela vägen. Det var ett rent nöje. Tuffast var det in mot Kungsängen då man hade vinden rakt i ansiktet en mil eller två. Jag körde i grus med ena skrillan under västerbron, men då var det bara defileringen kvar:) Tack Vikingarännet för ett mycket bra arrangemang!
 
Kul men är det inte lite för mycket skidtävling

Jag kan hålla med föregående att det var kanonfina förhållanden.

Det jag tycker är tråkigt och även farligt att det mera påminner om skating på skidor en skridskotävling.
Det känns som de stora flertalet åker med skidstavar och det senaste påfundet är att ha långa skating stavar.

Jag starta 8.20 imorse vilket innebar att man fick kryssa sig runt ett antal åkare och varje gång dessa "skidåkare" dök upp är man livrädd.

Grundprincipen är håll spetsarna framåt då man inte använder en pik. Tyvärr så tror "skidåkarna" att det är nedförsbacka när dom inte stakar och sätter upp spetsarna bakåt i ansiktshöjd.

Förra gången jag åkte fanns det en uppdelning med skridskoåkare och dom som idgar stavgång när man anmälde sig.

Jag tycker dels att reklamen för skridskoåkning blir bättre då man markerar att man åker skridsko utan stavar plus att det som jag upplevde då med att man låg på rulle har försvunnit vilket var ett kul inslag (blev idag under 8 mil omkörd av ca. endast 5 klungor och då oftast med endast 2 åkare)

Hlsn en som gillar skridskoåkning
Magnus Sälgö
 
En smålännings syn på priset....

...visst var det bra och kul, men vad får man för 460 kronor? Inte ens vatten längs banan med jämna mellanrum. Jämfört med andra arrangemang som t ex marathon-lopp så får man bra service under loppet, en trevlig T-shirt m m.
Visserligen har de kollat in isen men jämfört t ex med vilka resurser det krävs för att spärra av innerstan under ett halv- eller helmarathon är det nog inte mer folk som krävs.
Som sagt, kul arrangemang, men nästa år tycker jag man kan begära lite mer service för 460 spänn. Eller åtminstone en ynkas T-shirt eller tidsstämpling på diplomet...

Peppe
 
Re: Kul men är det inte lite för mycket skidtävling

magnus@ids.se; sa:
Det jag tycker är tråkigt och även farligt att det mera påminner om skating på skidor en skridskotävling.
Det känns som de stora flertalet åker med skidstavar och det senaste påfundet är att ha långa skating stavar.

Jag kan förstå en gammal skridskoräv. Hörde flera kommentarer i startleden från gamla rävar som "visst är det fusk med stavar, etc". Men mitt betänkande är nog att fritidssysslan långfärdsskridskoåkning håller på att bredda sig, speciellt i Sthlm och den lockar motionärer och friluftsintresserade från alla håll. Många på banan idag var nog, likt jag, glada noviser som köpt/fått ett par skrillor till jul, övat några gånger och sedan gått ut med pannbenet. Tycker man att stavar funkar så blir det så. Själv gick jag ut lite senare än dej så mej slapp du kryssa. Dock kryssade och kryssades jag en del och det enda jag slog emot var andras skridskor och mina egna stavar. Jag håller mina stavändar vid isen, och det tyckte jag nog de flesta som jag såg gjorde oxå (såg något undantag iofs).

Renheten hos sporten kan nog få sig en törn, men som fritidssyssla får vi nog acceptera att utövarna gör som det behagar dem.
 
Delade starttider - stavar/utan stavar

Miit förslag är att dela starttiderna dvs. släppa iväg skridksoåkarna vid 8 och skidåkarna vid 9

De som håller upp stavarna i ansiktshöjd är enligt min teori dom som kör vikingarännet som en träning inför vasaloppet och har då extra långa stavar för att kunna köra skating. Detta kombinerat med att dom som åker skridsko ofta åker med böjd rygg är inte bra.

Fusk eller inte struntar jag i men det blir roligare skridskoåkning om man kan ligga dra varandra på led och slippa ha massa stavar/stakande människor mitt i klungan plus mindre farligt.

Hlsn
Magnus


[Ändrat av magnus@ids.se 2003-01-19 kl 18:34]
 
Re: Re: Kul men är det inte lite för mycket skidtävling

stajo; sa:
Jag kan förstå en gammal skridskoräv. Hörde flera kommentarer i startleden från gamla rävar som "visst är det fusk med stavar, etc".

Men är de egentligen inte ute och cyklar när de säger att det är fusk med stavar? De snabbaste är väl de som håller låg, renodlad stil utan stavar? Rätta mig om jag har fel, men Johan Håmås åkte väl utan stavar?

Peppe
 
Skridskoåkare åker fortast

Jag instämmer med tanken att dom som kan åka skridsko riktigt dvs. låg stil åker snabbare

men

för dom som inte orkar åka på detta sätt och vi alla som inte har fulländad teknik så är stavar ett sätt som i allafall i motvind och på sämre is kan kompensera vår dåliga teknik/styrka.

Hlsn
Magnus
 
Etiska regler är ju iofs praxis vid de flesta aktiviteter som samlar folk så varför inte tala med exempelvis SSSK eller vad nu rixförbundet kan heta om att införa en sådan som säger att stavändar håller sig vid isen, basta? Jag kan hålla med dej om att en stavspets i nyllet känns obekvämt. Det finns säkert de som skiter blankt i sådan etik men finns det en så dämpas säkert beteendet och guidar dem som övar upp sina nybörjarfärdigheter.

Jag delar inte riktigt din idé om att styra utövarformen med skilda fält eller regler så länge vi kallar det en fritidssyssla. Detta så länge det inte blir farligt för omgivningen eller i grunden påverkar förutsättningarna.

Stavlöst är snabbast med fulländad teknik och hyfsat före, det ser vi på OS-ovalerna, men försutsätter att du har styrka och teknik för benspark med krökt rygg så långa sträckor. Stavar underlättar balanseringen i knöliga partier och låter kroppen sträcka på sig varje stavtag. Möjligen mer effektivt vid riktigt dåligt före och motvind, det känns så iallafall.
 
Jag håller med om att stavar (i form av dubbelpik eller kortare stavar) är ett hjälpmedel som behövs i motvind och där isarna är lite sämre.

Själv var jag tvungen att bryta "rännet" i Sigtuna då jag p.g.a. smärtor i en (halvtrasig)axel inte kunde fullfölja. Mycket tråkigt! Missade därmed den fina biten av loppet. ...men jag kommer igen nästa år :)

Gratulerar dock alla som genomförde hela loppet! ..och undrar också lite angående vad de 480 kronorna går till i ett ideellt arrangemang?
 
ideellt och ideellt...

bucky; sa:
..och undrar också lite angående vad de 480 kronorna går till i ett ideellt arrangemang?
Nu kunde jag inte knipa ihop längre. Själv är jag ideellt arbetande i Sigtuna, en alldeles vanlig funktionär bland dom 20-30 som lokala Friluftsfrämjandet hade ute igår. Jag har i 4 års tid följt förberedelserna för rännet mycket nära. Sett våra banansvariga avstå från mycket för att hålla koll på isförhållanden, plogning och allt som har med banan att göra under hela säsongen. Här i kommunen har det varit 3-4 personer, i övriga kommuner likadant. Gissa hur vi slet med de s.k. åkarstationerna. Vi har väldigt trevligt och vi gör det gärna för att få uppleva dagar som gårdagen, men vi vill inte betala för det också. Det går naturligtvis en liten slant till reseersättningar, en del måltider, en del profilkläder som vi fått + diverse uppmuntran på vägen. Alla funktionärer samlas ett antal gånger till möten. Ett arrangemang av den här kalibern går inte att genomföra utan kansli, etc. Det verkar ganska billigt när isarna ligger blanka in till Stockholm, men det har dom inte varit hela tiden. Redan för ett par veckor sedan inleddes plogning av banan. Det går av olika skäl inte att vänta till sista minuten med detta. Plogfordonen (3-4 st), som körs av proffs har i Sigtuna tidvis kört natt och dag för att hålla banan öppen och fortsatt plogbar, man kan ju inte direkt räkna med att snön skall smälta dagen före rännet. Ändå blev man tvungen att dra om banan natten innan loppet och köra sönder överisen och ploga bort isbitarna, och visst blev det fint, men gissa vad det kostar! Vad kostar sambandet och vad kostar hemsidan? Vad tror ni att beredskapen för att bygga broar över råkar kostar? Landförbindelsen i Erikssund? Var det någon av åkarna som såg råken som växte över Sigtunafjärden fram på eftermiddagen? Den var 1 m bred vid 14-tiden och gick nästan fram till den stakade banan.
Även om en del av servicen är indragen, så kostar det fortfarande med toaletter, sophantering och andra triviala saker. Jag tycker vi skall vara himla glada över att det gått att fortsätta att ordna Vikingarännet. Som jag tidigare skrivit på denna sida har banan glatt även väldigt många som inte haft en tanke på att åka rännet. Själv åkte jag både fredag och lördag valda delar av banan in till Stockholm. Det har jag aldrig tidigare kunnat göra och det var en fantastisk upplevelse. Jämför priset för Vasaloppet som har många fler deltagare som kan bidra till grundkostnaden, nämligen banan. Det kostar mellan 1100 och 1450 kr, beroende på när man anmäler sig. Jag inser att jag tänder någotslags brandfackla med ett sådant inlägg, men jag tycker det varit lite för tyst ifrån ledningen, som säkert skulle kunna komplettera denna beskrivning utan att behöva detaljredovisa. Efter årets succé får vi hoppas att sponsorerna återkommer och att vi kan utveckla loppet. Kanske fick rännet en slant över som kan användas till förberedelser för nästa år? Det är väl unnat i så fall.
\C
 
hej!
...ja det var ju inte meningen att reta upp :) det finns inget att klaga på när det gäller evenemanget.

...dock trodde jag att bl.a. plogning av banan gjordes gratis av kommunerna (har för mig att jag läste det någonstans förut) ...eftersom så inte var fallet så förstår jag var en stor del av pengarna går.

Lycka till med nästa års evenemang ...och hoppas att fler sponsorer tillkommer ...t.ex. de 2 stora skridskofabrikanterna i stockholmsområdet bör ju kunna ge tillbaks lite av sina förtjänster till sina kunder *skratt*
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.