Bästa löshälsskridskon?

Hej, jag är en erfaren långfärdsskridskoåkare som inte hängt med i materialdiskussionen sista åren. Jag har ett par gamla Lundhags-skridskor med löshäl som dock väger alldeles för mycket (justeringsplatta). Vill nu skaffa ett par nya.

Men vilken är den bästa löshälsskridskon?

Här är några specifikationer om mig som kan göra det lättare att ge råd: Sedan 10 år tillbaks åker jag med grupp 1 eller 2 (latare dagar) med SSSK, väger 78 kg och har ett par Salomon stora höga gula pjäxor (vad de nu heter - xventure eller så).

Tacksam för initierade svar!

Ulebulan!
 
De bästa

skridskorna är hastighetsskridskor som passar dina fötter. De har överlägsen kraföverföring. Men skorna har förstås nackdelar och det är osäkert hur länge klapmekanismen håller på blandade naturisar.

Personligen föredrar jag egenmodifierade skridskor med Salomons SNS-system då man kan få ned vikten jämfört med Skyllermarks Blåa eller röda som jag tror är de bästa allround och som har bra system för sidojustering.

Thure
 
Tack för det Thure,

Det är för sedvanlig långfärdsskridskoåkning på naturisar som jag ska ha skridskorna.

Finns det hastighetsskridskor att köpa för detta syfte? Dvs med möjlighet att ta loss skenan och vandra en del med skorna och där skenorna klarar en del ojämnheter.. Eller är det nödvändigt att ställa sig i källaren och mecka själv?

Ulebulan
 
Vilka pjäxor

är det du menar är för tunga Pekka? Salomonpjäxorna med det bredare XA-systemet i trådstaten är tyngre än de som är avsedda för det smalare SNS-systemet dessutom är själva bindningen tyngre på XA = BC-systemet

Salomonpjäxorna du länkar till kanske är vettiga för skridskoåkning men jag tror att de hämmar fötternas rörlighet i vridled pronation supination lite mycket. Dessutom sätter jag frågetecken för hur de tål rejäla promenader.

De gula pjäxorna i första inlägget torde vara ännu sämre avseende pronation supination.

Andra än Pekka som testat dessa Salomonskor för SNS-Pilot?

Thure
 
är det du menar är för tunga Pekka? Salomonpjäxorna med det bredare XA-systemet i trådstaten är tyngre än de som är avsedda för det smalare SNS-systemet dessutom är själva bindningen tyngre på XA = BC-systemet

Salomonpjäxorna du länkar till kanske är vettiga för skridskoåkning men jag tror att de hämmar fötternas rörlighet i vridled pronation supination lite mycket. Dessutom sätter jag frågetecken för hur de tål rejäla promenader.

De gula pjäxorna i första inlägget torde vara ännu sämre avseende pronation supination.

Andra än Pekka som testat dessa Salomonskor för SNS-Pilot?

Thure

Jar har dom med SNS-profil. Man kan röra foten ganska fritt, bra att åka.
 
Hej,

Jag passar in i trådskaparens beskrivning. Går i år SSSK ledarutbildning. Kommer att leda grupp 2.

Önskar knyta an till skodiskussionen. Jag har i nuäget ett par Alfa Hafjell och Skyllermarks blåa med SNS. Tyvärr är mina Hafjell en aning för små så jag får blåsa + blånagel på en ringtå och behöver byta. Jag har i princip varit nöjd det lilla jag kört med Alfa Hafjell, men det skulle inte skada med en lite lättare pjäxa och kanske något mer vriststöd.

Är det fel att ha en styvare sko, i sidled? Hastighetsskridskor är väl inte högre än ett par löparskor? Finns det något att vinna i att kunna ändra fotvinkeln i skäret?

Calle
 
Ja

att ändra fotvinkeln ger bättre frånskjut och bättre "tag" i isen.

Tappa inte kraft från fot till skena. Att fånga upp torsionskrafter hämmar frånskjutet. Bättre att minska torsionskrafterna med bra teknik och bra placering av skena i förhållande till foten.

Thure
 
att ändra fotvinkeln ger bättre frånskjut och bättre "tag" i isen.

Tappa inte kraft från fot till skena. Att fånga upp torsionskrafter hämmar frånskjutet. Bättre att minska torsionskrafterna med bra teknik och bra placering av skena i förhållande till foten.

Thure

Betyder det att din rekommendation är att jaga ett par Alfa Hafjell i strlk 44 istället för att byta modell och givet att de tycks ha utgått vad är i ditt tycke den bästa ersättaren?
 
Hur verkar stadiums skridsko och pjäxa( EVEREST FREEHEEL PILOT + salomon sk8) ?
Tycker det verkar vara en bra pjäxa men jag vet inte hur skridskon är....
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.