Bästa multisport-byxorna?

Är det någon som kan rekommendera en bra multisport-beklädnad för nederdelen av kroppen. Denna beklädnad skall vara heltäckande och vara anpassad för årets varmare halvdel. Tacksam för vägledningen i denna djungel av utrustning!

Klurig fråga

Det är inte helt lätt att hitta bra byxor då det är för varmt.
Jag har dock två förslag som jag tycker fungerar.
Det ena är vanliga tights, fast löst sittande, ljusa och tunna. Tierra har haft ett par svarta tights en gång i tiden som om de vore ljusa skulle fungera perfekt. Få se vad som kommer i framtiden.
Det andra är ett par extremt tunna byxor från Patagonia som heter Tropical Flats Pants tror jag. Torkar extremt snabbt, svala, ger solskydd, lite skydd för kvistar. Stramar kanske lite när de är blöta men inget som hindrar framfart. Vi hade dessa i Nepal på Raiden.

Hoppas du hittar något bra ute i djungeln.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Tips

Några som jag kan rekomendera är Klättermusens mithril-byxor. Förstärckta med kevlar på knäna och ett mycket smutsbeständigt yttertyg har de (bra a att skölja av lera och dyl.). Invändigt fodrade med ett tunt lager dryskin gör dem behagliga. Fördelarna är att de torkar väldigt snabbt när de blir blöta och dessutom är väldigt slitstarka. Nackdelen är att de vid högre sommartemperaturer ex <20-25grader kan kännas något varma...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips