Bästa Multifuel-köket 2020

Saknar MSR XGK i listan, den brännaren har ju fått ett rejält facelift med övergången från XGK II(nästan oförändrad design sedan 1973) till XGK EX modellen.

På pappret verkar den iallafall kunna konkurrera ut Primus multifuel om man bara tittar på prestandan, någon som har hands on erfarenhet av den brännaren?

Vad säger folket om SOTO brännarna?
Vad jag hört använder de annan gängstandard på sina bränsle flaskor!?
 
... Vad säger folket om SOTO brännarna?
Vad jag hört använder de annan gängstandard på sina bränsle flaskor!?
Bra rena bensinbrännare, men som du skrev: De har valt en helt egen standard för bränsleflaskans utformning
- så man är väl inlåst i deras ringhörna om man av någon anledning vill (eller måste! jag har sett söndertrampade
bränsleflaskor) komplettera med ytterligare en flaska...
/Odd
 
Samma som till alla andra trycksatta europeiska våtbränslekök.
Primus, Optimus etc. Se bara till att de är lackerade på insidan...
/Odd
 
Jag har sigg sedan 80 tal ej lack inv över 30 år med fotogen pga ej fått rengjort köket då det var halvtätt i rör under brännare som nu är fixat .
Troligen en annan kvalitet än vad som finns nu är bl. bucklor sedan tappat i sten ej några sprickor org packningar i kork ok än kanske lite siliconfett behövs vart 40 år.
Brännaren 207 mf SV håller nog några generationer för hobby bruk, om man kör i flera timmar finns de som anv bl i Indien flera ggr om dagen till all matlagning i 10-tals år.
Hittar ni ej något komplett Artic kök köp beg båtkök och tag ur brännare och tank som kan byggas om lite med nya anslutningar och flexibel slang.
Finns även nya kopior se länk nedan ok brännare patria senare modell av Kap-Artic jag köpte lös Optimus brännare och bara pump och underdel med hål av tillverkaren direkt.(hade nog fått flera nya kompletta kök för det jag betalde bl pga nu Asien tillverkade av alla och endast tex MSR monterat i USA)
Alt kök ett beg ihopfällbart optimus kök ev kompletterat med löst vindskydd för bruk på tex karl fjäll ev ett nytt Svea kök.
 
Senast ändrad:
Hej, såg lite inlägg i denna tråd ang. support på MSR kök.
Kan idag berätta hur det gick för mig.

Har ett MSR XGK-EX med bränsle läckage vid presskopplingen mellan slang och förvärmningsslinga, slangen är en metallomspunnen teflonslang av det styvare slaget , pumpanslutning -slang-förvärmningslinga-brännarkopp är en enhet.
Vissa kök har slangar som man kan byta separat , på detta kök så är det ej görbart för en lekman.

Efter kontakt med deras svenska återförsäljare Granbiten, och lite bilder på problemet, så skickades alla delarna som jag behövde för att få ett fullt fungerande kök igen , kostnadsfritt ,omgående och inga konstiga diskussioner.

Jag måste säga att jag blev positivt överraskad och kan ej vara nöjdare med MSR supporten i Sverige.
Kan vara intressant att veta då frågan diskuterades här .

Trevlig kväll. :)

msr xgk ex hose 1.jpg
 
Jag försökte sända e-post till denna "firma"generalagent det gick ej så jag ringde snabbt svar men den som var kunnig i kök var ej där och har ej hört av sig.
Vi kom fram till att XGK var det bästa de hade men även de verkar ej hålla och är nu ej alternativ för mig.
Jag kör ett långtest på mitt Kap-Artic och kompletterar med ett Bulin kina på vintern och Primus mimer och vedkök på sommaren ett platt i Titan och ett "gengas" i RF runt "torn" MF med slangar och presskopplingar och plastpumpar är inget för mig.Trangia med T-sprit är det enda som fungerar utan service och rekommenderas till alla som ej vill ha problem och ett billigt kök går ju värma bränsle i jackficka på vintern eller med ett värmeljus under brännare.
 
Vilket kök som är bäst varierar med förväntningarna. Både bränsle och användning.
Trotts att köken säljs som multifuel har de ofta ett bränsle de fungerar bättre på. Eller ett eldningsförfarande som passar bättre.

Primus Omnifuel, Omnilite och Trangia X2. Går bäst på alkylatbensin vintertid och då på fullt ös. Snösmältarkök.
Används lämpligen med grytmysare istället för smygkörning. Rensnålen omodern. Smygkörning funkar medans köket är varmt men köket svalnar under smygkörningen och slocknar gärna.
Optimus Nova och Polaris, körs helst på fotogen vintertid, även om bensin, och på Polaris även gas, funkar lika bra. Fotogen är aningen säkrare. Funkar utmärkt att smygköra. Rensnålen aktiveras med magnet eller som på MSR skakning. Förvärmning sprit.
MSR Whisperlite Universal. Ungefär som Primus. Tystbrännare, Rensnål aktiveras med skak. Förvärmningsskålen i minsta laget för spritförvärmning.
Optimus Svea123R, bensinkök som går bra på alkylatbensin. Rekommenderar Grytmysare. Inte lysande till snösmältning pga låg effekt och att stor kastrullbotten ej är acceptabelt.

Veterankök.
Bensin: Svea123, Optimus8R. Samma som Svea123R. Coleman Feather 442: Klarar större kastrullbottnar än Svea123R, i övrigt samma kommentar.

Fotogen: Optimus 00, Optimus 111, Kap-Arctic och Optimus 88 Hiker (som 111 men med Nova-brånnaren)
Tyngre än de modernare varianterna. Men bränslesnålare. Kap-Arctic trycker tillbaka fotogenen, som finns i slangen vid släckning av köket, till bränsleflaskan. De andra har ingen slang.

Spritkök. Trangiaköket funkar utmärkt på vintern med vintertillsatsen (tallrik och förvärmare) men effekten räcker inte till snösmältning. Jag har ändå ofta denna lösning vid pimpelfiske. Att borra ett hål för att fylla kaffepannan går i ett huj när man har isborr med sig. Kan man komma åt vatten på ett annat sätt än snösmältning så undviker man gärna snösmältning.

Grytmysare: Även en enkel, av tunt liggunderlag o silvertape. Pasta: uppkok och 8-10 minuter mys för pasta. Ris: uppkok och 20 minuter mys (3,5 dl vatten 2dl jasminris för 2 portioner) rör om med gaffel, servera..



Bränslen:
Lysfotogen, alkan, D80, Jet A1 etc. Destilat petroleum vätebehandlade lätta. Jag föredrar de med riktigt låg aromathalt, De luktar inte lika mycket.

Bensin: Coleman Fuel , Primus Powerfuel, Heptan, Aspen 4 eller annan alkylatbensin för 4taktare.
Föredrar CF, PP och H. upplever att rensnålen behövs mindre. Men använder även alkylat, den finns ju alltid hemma för gräsklipparen.

Sprit
Spisbränsle, Kemetyl T Tenol eller T-sprit. Använder oftast Biltema Spisbränsle eller Tenol pga sotning.

Gas
Propan 2kg tub med en Primus Frigg monterad. Pulka o isfiske. Vikt 6kg. Blå Gasoltub 2012.

Gaskanister 2206(100g), 2207(230g), 2202(450g) eller Butan 227g(cp250?). Den som är billigast för tillfället.
Använder dessa endast på sommaren utomhus. Om det är risk för kyla har jag i mitt tycke mera lämpade kök.
Ska fan behöva hålla reda på om en halvtom kanister har eldats upp o ner eller inte.
Det går att anpassa sin tillvaro efter dessa gasbehållare men jag tycker att deras styrka är hur lättanvända dom är på sommaren.

Kommentarerna är mina tankar om kök jag har och använder. Andra har säkert andra idéer.

/John
 
vad har du köpt för fotogen till Kap-Artic
Jag kortade av min slang i båda ändar när jag felsökte stopp är 3-4 mm inv vart köper man den och klämma för änden vid snabbkoppling så man slipper slangklämma med skruv.
Hur mycket bränsle går åt för ca 3-4l vatten som kan behövas per dag på vintern.
Har du flaskan liggande eller stående.
 
Kap-Arctic har bränsleflaskan stående. Gunnar Finn designade pumpen för stående läge.
Slangen är en textilomspunnen bränsleslang för VW 1200 & 1300 - den finns fortfarande att få inom VW hobbybilsbranschen...
 
Jag har 25 liter D80 stående, jag har Alkan och jag har Biltemas lysfotogen. De funkar alla lika bra. Min frys går bara till -20 grader celsius, så jag vet inte om någon variant har problem med kristallbildning. Jag tycker Alkan luktar minst.

Bränsleåtgången vid snösmältning beror på utetemp, vind, hur effektivt ditt snösmältningssystem är och hur varmt du vill ha vattnet. Man brukar uppge att det går 0,8 x för att smälta snön och 1 x för att sedan koka vattnet.
dvs 80 kilokalorier för smältning av snö till en liter och 100 kilokalorier för kokning vid havsnivå. Tillkommer då 1 kilokalori per köldgrad på snön. Så vid -20 blir det 200 Kilokalorier + eldningsförluster för en liter vatten till kokning
200 kcal = 232,6 Wh

Gasol(propan)=12 ,8 Wh/gram
Alkylatbensin=12,2 Wh/gram
Flygfotogen JET A1=12,0 Wh/gram

Alltså ca 20g Jet A1 + förluster per liter vatten.
En liter JET A1 väger 800 g.

Energin i 1 liter fotogen ger dig alltså 40 liter kokande vatten vid -20 vid havsnivå. Lägg till 1/2 liter för förluster.

Mitt förslag är att du inte litar på mina beräkningar utan går ut och testar några gånger innan utflykt.

Ämnet diskuteras i följande länk.

/John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Brune Bästa kolgrillen som ryms i kajaken? Kök och brännare 23
Arvidsjaur Bästa bensinköket Kök och brännare 36
Jmhe "Bästa" köket för hög höjd Kök och brännare 27
thureb Bästa bränslet till 111T Kök och brännare 23
Prylgalen Bästa kaffet i naturen, hur? Kök och brännare 38
bäfver Bästa Primus kök??? Kök och brännare 25
ctve8n Bästa käket? Kök och brännare 2
Gaion Bästa bensin-köket? Kök och brännare 11
avslutatmedlemskap1004 Bästa köket Kök och brännare 2
zzeezz Bästa bränsle Volymmässigt? Kök och brännare 18
livetarunderbart Bästa vinterköket? Kök och brännare 37
JensLarsen Bästa fotogenen? Kök och brännare 5
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
JAXE MRS multifuel-pumpar? Kök och brännare 4
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
trangia25 Underhåll av Trangia multifuel X2 Kök och brännare 0
Bomaye Trangia multifuel måndags-ex??? Kök och brännare 20
JörgenB Trangia multifuel, old vs new... Kök och brännare 44
Hagge17 Trangia Multifuel X2, ovan och behöver hjälp. Kök och brännare 10
seww Trangia Multifuel d:ä Kök och brännare 29
Erik3 Problem med Trangia multifuel Kök och brännare 14
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
såg Trangia - Multifuel X2 Kök och brännare 4
Skipper_ Tända Primus multifuel med tändstål! Går det ens? Kök och brännare 44
graylingman Bränsleförbrukning Trangia multifuel Kök och brännare 10
joask202 Vilket multifuel till Trangia 27? Kök och brännare 11
ndrspttrssn Förklara de olika varianterna av Primus multifuel... Kök och brännare 10
andreas_lund Ett bra kvalitetskök gas elt multifuel Kök och brännare 18
murrvas multifuel Kök och brännare 15
kanis Hur är Trangias multifuel x2? Kök och brännare 19
Magget Vilket multifuel Hong Kong-kök ska jag välja? Kök och brännare 7
Ringblom Optimus Nova och Optimus Nova+ Multifuel återkallas Kök och brännare 6
JimmyG Primus MultiFuel EX VS Nova+ Kök och brännare 13
dave1 Primus multifuel i Trangia.. Kök och brännare 19
black dog Primus Himalaya Multifuel 3288-83 - Erfarenheter? Kök och brännare 6
Tomas_Sjosteadt Hjälp behöves med ett Brunton Vapor AF(Multifuel) kök Kök och brännare 8
Kalle Sigurd Munstycken till Multifuel + lite andra frågor Kök och brännare 14
majjen Bensinkök (eller multifuel) Kök och brännare 48
Joakim Ambrosson Primus Multifuel för 60 dollar! Kök och brännare 1
MonicaKa Bränna: Primus MultiFuel + Classic Trail Kit Kök och brännare 17
Joakim Ambrosson Kärl till multifuel Kök och brännare 7
filto338 Multifuel EX Kök och brännare 0
raberg REA!! Primus Multifuel MFS Kök och brännare 0
graylingman KAP eller Trangia multifuel Kök och brännare 21
goser Trangia Multifuel Kök och brännare 9
Blåbär Gas eller multifuel? Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.