Bästa kilopris sovsäck?

avslutad210712

Gäst
GustavOh; sa:
Vad säger roberts-ligan?

Med Roberts köper man sig en image eftersom det är lite besvärligare än att gå in i närmaste affär och köpa det kleti och pleti kan köpa *flinar*
 
Artic Alpine Design

Compact light, från Northstar... kan ju vara intressant... runt nollan på komfort tempen, 900g för 1075kr... kanske kan var något, har ingen koll på deras produkter... men de som recenserats här på utsidan verkar ju bra... förutom et vanliga dragkedje krånglet då...

Köpte en Zensor för att kolla närmare provligga osv... och den var faktiskt lättare än angivet 1117g istf 1180g ... många bäckar små...

Min gamla är dubbelt så tung...
 
Re: Artic Alpine Design

thomalin; sa:
Compact light, från Northstar... kan ju vara intressant... runt nollan på komfort tempen, 900g för 1075kr... kanske kan var något, har ingen koll på deras produkter... men de som recenserats här på utsidan verkar ju bra... förutom et vanliga dragkedje krånglet då...

Ja jag har en dunsäck av det fabrikatet. komf -5 knappa kilot inkl packpåsen.
Tyvärr verkar inte northstar ha kvar den modellen annars hade jag defiinitivt rekommenderat den!
 
cnoeing; sa:
Cape Sable 350
Komf -2
vikt 900 gr
Pris: 1225

Cape Sable 550
Komf. -8
vikt 1100 gr
Pris: 1327

Hittar ingen längd? Verkar annars prisvärda!

Problemet med mig är väl att jag gärna vill känna o klämma lite innan jag investerar... mao nackdelen med näthandel... många prisvärda alternativ som nämnts är just import eller nätköp...

Idag skall jag iaf kolla närmare på McKinley...

Btw... så kollade jag in Stadiums billiga everestsovsäckar och dom går bort direkt... däremot så jag deras tvåmanna tält 2,1kg... inte illa för 998kr...
 
thomalin; sa:
Idag skall jag iaf kolla närmare på McKinley...

Den säck som tidigare var värd att kolla på hette Xtreme Lite eller nåt i den stilen.
Tactel på utsidan och Thermolite Micro på insidan - precis som Haglöfs Ultrapro-säckar.

En brasklapp i sammanhanget är att såna som Intersport/McKinley ofta ändrar sina produkter från säsong till säsong, så den kan se annorlunda ut i år.
 
Kollade på den idag och den såg ju mycket riktigt helt ok ut... lite tveksam kring tempgränser bara...

X-treme Light
Komfort +6 X-trem-8
Vikt 880g
Pris 750kr
Kilopris 852kr

Frågan är om inte den är i kallaste laget i svenska fjällen?
 
Ja... jag hade den tråden i tankarna tidigare idag... vet inte riktigt hur jag fungerar när det är för kallt...

Var ute i påskas och då kom det ju som bekant en del snö... frös lite nån natt när det var någon (/några?) grad under nollan med min gamla säck, en Haglöfs blacklite, kommer inte ihåg tempgränserna på den men har för mig att komfen är runt nollan och extremen runt -10... så jag vågar nog inte mig på en LIM... men tanken finns... man får ju fortfarande en hyfsat lätt säck om man kombinerar med ett fleece lakan.
 
thomalin; sa:
Kollade på den idag och den såg ju mycket riktigt helt ok ut... lite tveksam kring tempgränser bara...

X-treme Light
Komfort +6 X-trem-8
Vikt 880g
Pris 750kr
Kilopris 852kr

Frågan är om inte den är i kallaste laget i svenska fjällen?

Hej,

Jag köpte en "X-treme Lite 900" år 2003.
Komf.temp +2 Extr.temp -9
Uppgiven vikt 900g Vägd 970g + packpåse 110g
Fyllning 400g Thermolite
Pris (2003) 850kr

Den har hängt med på bl.a tre Sarekvandringar och är väl OK, men jag är litet frusen av mig och tycker att komf.tempen snarare ligger på +4 eller +5.
Vid +/-0 eller något under sov jag dåligt trots ett
tunnt fleeceunderställ.
Till årets vandring funderar jag på att köpa en något varmare säck (förhoppningsvis även lättare)
Blir det inte av så tar jag nog min gamla Skvader. Den
väger visserligen 1450g och är skrymmande, men den är
varmare.

/ Bertil
 
OBD; sa:
Hej,

Jag köpte en "X-treme Lite 900" år 2003.
Komf.temp +2 Extr.temp -9
Uppgiven vikt 900g Vägd 970g + packpåse 110g
Fyllning 400g Thermolite
Pris (2003) 850kr

Den har hängt med på bl.a tre Sarekvandringar och är väl OK, men jag är litet frusen av mig och tycker att komf.tempen snarare ligger på +4 eller +5.
Vid +/-0 eller något under sov jag dåligt trots ett
tunnt fleeceunderställ.

/ Bertil

BRa info... men vilka idioter att ange 180g fel, 20% är ingen liten lögn... tror nog att den blir för kall för mig... måste nog ha en som har en komf runt nollan iaf...
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.