Bästa kilopris sovsäck?

Jag är på sovsäcksjakt och söker en lite lättare sovsäck än den jag har nu, alltså inte UL eftersom det finns en prisaspekt... och som vanligt så handlar det om en, som någon kallade det, en "tulipanros"...

Mina mål:

- Max 1300g
- Max 1500:-
- Klara 2-3 minus
- Packyta c:a L30cm B15-20cm

Har kollat på Haglöfs Zensor Pro 3

http://www.getout.se/v2/

Pris 1325:-
Vikt 1180g
Komf +1 extr -14

Kilopris 1122kr... Någon som har ett bättre förslag där kilopriset är lägre i kombination med mina önskemål?

Thomas
 
Kolla på säckar från till exempel Mountain Equipment och McKinley (Intersport).

McKinley hade i alla fall förut säckar som var identiska med Haglöfs i materialval, men till en femhundring lägre pris.
 
McKinley...

... hm... trodde att det var ett halvtaskigt märke ... har inte ens tittat på det märket...

Tack för tipset... skall ta mig en titt...

//Thomas
 
Jag har ingen erfarenhet av det märket, men kolla "Husky enemy" på northstar.se

Komforttemp: -5
Vikt: 1340g
Längd/axelbredd/fotbredd:210x85x52cm
Material: Thermolite Micro
Pris: 875.00
 
Jag skulle rekommendera...

...Marmot - Never Winter Regular

"Suverän sovsäck för turer när nätterna inte väntas bli så kalla. Never Winter har fått betyget "Killer Value" av amerikanska Outside Magazine.

Dunsovsäck med 600 Fill Goose Down. Mummydesign för god sovkomfort. Ficka att förvara klocka eller hörselproppar el dyl i. Öglor i botten för luftning/vädring av säcken. Fleecemudd håller blixtlås och huvans dragsko undan från ansiktet. Tvåvägsblixtlås.

Komforttemperatur: -1 C

Extremtemperatur: -15,3

Vikt: 880 g.
Längd: 183 cm

pris: 1695,00 kr hos addnature.com"

Jag vet att den är lite dyrare än du specificerat men dun är överlägset syntet i de flesta fall. Ovanstående säck är nästintill perfekt för fjällvandring under vår, sommar och höst. Reglera komforttemperaturen med underställ, mössa och yllecockor så borde du klara allt från 15 graders nattemperatur till några minusgrader.

Vänliga hälsningar

Björn Nilsson



[Ändrat av bjonil 2007-05-03 kl 14:05]
 
Re: Jag skulle rekommendera...

bjonil; sa:
...Marmot - Never Winter Regular

Vikt: 880 g.
Längd: 183 cm

pris: 1695,00 kr hos addnature.com"

[Ändrat av bjonil 2007-05-03 kl 14:05]

Bra val, och jag har kollat på den... och nu så kommer min klantiga otydlighet in i bilden... jag är 187cm lång och behöver minst 190cm säck... sorry!... den kanske finns i längre skall kolla det... ikväll..
 
Re: Re: Jag skulle rekommendera...

thomalin; sa:
bjonil; sa:
...Marmot - Never Winter Regular

Vikt: 880 g.
Längd: 183 cm

pris: 1695,00 kr hos addnature.com"

[Ändrat av bjonil 2007-05-03 kl 14:05]

Bra val, och jag har kollat på den... och nu så kommer min klantiga otydlighet in i bilden... jag är 187cm lång och behöver minst 190cm säck... sorry!... den kanske finns i längre skall kolla det... ikväll..

Never Winter Long

Komforttemperatur: -1 C

Extremtemperatur: -15,3 C

Vikt: 880 g (i Reg)
Längd: 198 cm

Vårt pris: 1895,00 kr
Rek. utpris: 2000,00 kr

I princip alla Marmot säckar finns i en "long" version.

Men den är inte lika prisvärd. Fortfarande en kvalitetssäck dock.
 
Re: Re: McKinley...

Martin Fjaderlatt.se; sa:
thomalin; sa:
... hm... trodde att det var ett halvtaskigt märke ...

Ska du sova i ett märke? ;)

GustavOh; sa:
Vad säger roberts-ligan?

Roberts blir prisvärt först när alternativet i svenska butiker kostar kring 3000, eller man behöver en säck med särskilda mått.
[Ändrat av Martin Fjaderlatt.se 2007-05-03 kl 14:21]

He he... nädå... inget problem med lågprismärken ... har mycket småprylar från classe, biltema och everest... men sovsäck är ju en av de vitala delarna och där FÅR det inte bli fel... Men jag skall definitivt kolla på dom senare idag...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.