Bästa GPS-programmet

Min FriPro är olåst, åtminstone så att jag kan använda den i MapSource och föra över den till GPS'n. Vad mera kan vara olåst?
En Fri Pro-orginalkarta från Garmin är låst och kräver att man anger en nyckel för att kunna visa den i GPS:en.

Med hjälp av en gammal version av GPSMapedit så kan man kompilera om kartan med cGPSMapper och ta bort låset. Då är kartan olåst, går att editera och skicka till vilken GPS som helst. Rent juridiskt så är det inte tillåtet då man kringgår ett kopieringsskydd men det finns en gråzon när det gäller att kringgå kopieringsskydd för eget bruk.

Kan någon beskriva hur denna upplåsning går till lite mer specifikt. Vilken version av MapEdit? Var kan man hitta den aktuella versionen?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Finns i tråd: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=45364

Version 1.0.32.0: http://www.hpc.ru/soft/data/15032/mapedit1-0-32-0.zip

Installera som vanligt (kommer inte ihåg ifall man behöver dra ner cGPSMapper men jag tror inte det). Ställ om klockan på datorn till 2006. Sedan går det att öppna kartan i Mapedit. Efter du har sparat i MP-format så kan man fortsätta att jobba med den senaste Mapedit.

För att inte få kvalitetsförslust när du exporterar till IMG igen så behöver du ta bort preprocessing. Tror den finns File/Map Properties/cGPSMapper. Sätt preprocessing till No. Save map som mp-fil och sedan export till IMG. Finns säker lite handgrepp som jag glömt bort men det får du lista ut själv.-)

När du sedan har gjort en egen IMG-fil så behöver du göra ett eget family-mapset för att kunna visa filen i Mapsource. Görs enklast med MapSetToolKit.
http://cypherman1.googlepages.com/home

Mekade lite med detta igår kväll och fick det inte riktigt att lira. Min friluftskarta pro är i typ 250 filer, testade att add:a dem men fick ingen riktig snurr. Är någon av filerna "master" eller vad?

Mekade lite med detta igår kväll och fick det inte riktigt att lira. Min friluftskarta pro är i typ 250 filer, testade att add:a dem men fick ingen riktig snurr. Är någon av filerna "master" eller vad?
Finns ingen "master". Precis som när du laddar din GPS så är varje kartbit en egen låst IMG-fil. Dvs du behöver låsa upp varje kartbit/fil. Det går att lägga ihop flera IMG-filer och kompilera till en stor fil men den blir tyngre att hantera för programmen och GPS-en.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips