Bästa/billigaste sättet att ta sig till Aconcagua

Har insett att det börjar bli dags att kolla upp resorna nu, om man vill åka till Aconcagua nästa år. Jag har surfat runt lite på olika flyg- och resebolag, men det är en veritabel djungel. Jag tänkte att jag kan nyttja mig av denna genväg :) Min förhoppning är att ni som har bestigit Aconcagua, eller andra som har rest till Argentina, t.ex. Patagonien kan tipsa om billiga flygresor.

Flyger de flesta till Buenos Aires och hur tar man sig sedan enklast till Mendoza? Finns det någon som flugit till Santiago de Chile och därifrån till Mendoza? Vilka bolag reste ni med, ungefär hur mycket gick det på?

Tacksam för alla svar :)

Mvh /Joel
 
Yo!

Jag har varit i Argentina två gånger och vid båda tillfällena landade jag i BA. Första flygningen gjordes med Alitalia, den andra med Continental. Biljettpriset låg båda gångerna kring 8k.

Skillnaden är att du flyger Milano-BA med Alitalia, New York-Houston-BA med Continental. Iberia flyger via Madrid om jag inte är ute och cyklar för i stort sett samma pris och kvalitét. Med i stort sätt menar jag att de är inga höjdare någon av dem. Alitalia och Iberia är krisbolag och Continental flyger jag aldrig mer med. Men priserna är bra och du sparar verkligen mycket pengar om man jämför med Air France eller British Airways som jag föredrar.

BA/Santiago.
Du kan garanterat köpa bussbiljett samma dag du landar i Buenos Aires om du ska till Mendoza. Det finns en mängd bussbolag som kör dit i skytteltrafik.

Klasserna är som följer.. 3=Svensk standard (trångt för oss långa) 2=Rymliga säten där du bekvämt kan fälla tillbaka stolen och vila benen 1=TV-fåtöljer i läder med champagne eller whisky efter maten. Filmerna rullar hela natten och fåtöljen fäller du tillbaka så du vilar helt horizontalt. Härligt när du ska resa 100 mil i ett sträck. Den dyraste biljetten (executivo) kostar 450-600 kr. Bussvärd-/inna finns på samtliga bussar och serverar mat, precis som om du skulle flyga. Biljetten löser du på busstationen Retiro i centrala BA.

Bussarna från Santiago-Mendoza är antingen minibussar eller en standardvariant. Helt ok och med mycket mer dramatiskt landskap utanför fönstret. Du passerar parkgrindarna på vägen ned till Mendoza. Vart du löser bussbiljett kommer jag faktiskt inte ihåg nu på rak arn. Det finns två stycken busstationer i Santiago.

S.
 
Har for mig at Bonnington och Don Whilliams akte bat dit pa ett stort atlantangare typ.. Valdigt coola bilder dar de sitter och roker pa sol dack.
 
Hej Joel.

Jag planerar också att gå till Aconcagua nästa år. Det är en stor projekt eftersom jag vill stanna där ( Chile ) 3 månader minst och att klättra hur mycket som jag kan.

Vi kan chatta via msn. js_k2@hotmail.com är min e-mail

José S.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...