Bäst mobil för utomhusbruk

Vad tror ni.

Samsung Galaxy Xcover Pro - förbannat stor @6"+, och jag tror inte att konstruktionen hindrar skärmen från att krossas vid ett tapp mot hårt. Drar man på ett skal med höga kanter blir den alldeles, alldeles för stor. Tror isåfall en S10e eller S20 med Otterbox är bättre, men det blir rätt stort.

Unihertz Atom XL - går tyvärr bort då jag tycker tillverkaren är för liten. Svårt att lita på säkerhet osv, man vet inte vad de smugit in i mjukvaran.

iPhone SE 2020 eller 12 Mini är tillräckligt IP-klassade (67/68) för att en kort dunk ner i vatten, och de är så små att man borde kunna dra på ett Otterbox-skal och skärmskydd utan att ekipaget blir otympligt. Jag gillar inte Apples system särskilt bra, men det är sorgligt nog de enda mindre telefonerna vad jag vet från en större seriös tillverkare. Finns inga motsvarigheter i Androidvärlden - mest lovande jag kommer på.

Andra idéer?
 
Funderade på det, men såg att "nyskick" eller "mycket bra skick" bara kostar någon 1000-lapp mindre än en helt fabriksny telefon.
Förmodligen måste man köpa i dessa klasser för att kunna lita ens ett uns på vattensäkerheten.
 
M3 har en färsk test på tåliga mobiler https://m3.idg.se/2.1022/1.724724/stryktaliga-mobiler-test men den kostar 19 kr.

Jag har känt på tåliga mobiler i butik men tycker inte de känns pålitliga. Plastiga dålig stuns i knappar etc.

Prisjakt kan ge marknadsöversikt. Personligen gillar jag utbytbart batteri. Då minskar utbudet till 3 modeller när mobilen skall vara lanserad 2020 eller 2021.

Över 400 mobilmodeller vattentäta enligt Prisjakt.

Thure
 
Senast ändrad:
Det blir ju lättare att rekommendera om du anger vad du ska använda den till. Det finns många aspekter att ta hänsyn till, t ex:
  • Knapptelefon kan vara att föredra om du vill kunna ringa på hjälp från vatten
  • Behövs navigering kan det vara skönt med aningen större skärm, likaså om man vill titta på film på kvällarna
  • Exempelvis Atom XL har även walkie-talkie-funktion
  • Behövs kamera alls, och i så fall ska det vara proffskvalitet eller räcker det med en enklare?
  • Batterikapacitet
  • Storlek (Palm Phone kanske kan vara något?)
  • etc...
Man kan ju även ha olika prioritet mellan de olika aspekterna och hamna på olika lösningar på grund av det. Frågar du var och en vad deras "ideala utomhustelefon" är får du säkert lika många olika svar.

Att du hittar en mobil som du tycker passar dina krav men sedan dissar för att du inte "litar" på tillverkaren blir jag nyfiken på. Litar du alltså mer på Apple, Huawei, Samsung osv?
 
Man kan ju även ha olika prioritet mellan de olika aspekterna och hamna på olika lösningar på grund av det. Frågar du var och en vad deras "ideala utomhustelefon" är får du säkert lika många olika svar.

Att du hittar en mobil som du tycker passar dina krav men sedan dissar för att du inte "litar" på tillverkaren blir jag nyfiken på. Litar du alltså mer på Apple, Huawei, Samsung osv?

Säkerhet är definitivt A och O för varje smartphone som köps in numera, det viktigaste, då det blivit svårt att leva i det moderna samhället utan mobilt bank-ID. Kapas detta är din identitet kapad och du får svårt att bekämpa det bedragarna gjort rättsligt.

Jobbar man t.ex. med identifierbar persondata med telefon kan jätteskadestånd och mängder av extraarbete hägra om luren blir hackad. GDPR / Dataskyddsförordningen.

Det jag förutsätter är väl att en större tillverkare har kontrollprocesser som sätter stopp för de värsta misstagen.

Nokia (medelstor, ca 300 pers på mobildivisionen) lyckades t.ex. smyga in spyware i sina toppmodeller för några år sen, som langade iväg position och lite blandad annan data till några skumma servrar i Kina. Det är sånt man inte riktigt vill veta av.

Samsung och Apple har bägge olika säkerhetsmekanismer som jag tycker är bra initiativ (Knox och Secure Enclave). Och firmwarelås, så att hårdvaran sätter stopp för en degradering av kerneln.
 
Min liknande tråd här:

Fortfarande nöjd med min Xcover pro efter några månader med skärskydd och plånboksfrodral. Inte provbadad men har varit ute i regn.
Möjligen lite stor för att vara i framfickan på byxorna till vardags.

/Patrik
 
Jobbar man t.ex. med identifierbar persondata med telefon kan jätteskadestånd och mängder av extraarbete hägra om luren blir hackad. GDPR / Dataskyddsförordningen.

Den uppenbara lösningen för mig hade då varit att ha en "utemobil" som är den som bäst passar mina preferenser, samt en jobbmobil som får vara den enda som innehåller jobbrelaterade känsliga data. När jag är ute på tur så brukar jag inte jobba simultant ändå, men det kanske du gör?
 
Den uppenbara lösningen för mig hade då varit att ha en "utemobil" som är den som bäst passar mina preferenser, samt en jobbmobil som får vara den enda som innehåller jobbrelaterade känsliga data. När jag är ute på tur så brukar jag inte jobba simultant ändå, men det kanske du gör?

Försöker undvika, men som egenföretagare är det ibland oundvikligt.

Nu har jag bestämt mig och provar en S10e. Det löser också ovanstående problem (en funktion Knox har är b.la. att man får två mjukvaruseparerade telefoner i en vilket jag gillar, har redan icke vattentålig billigare Samsung).
 
Finns inte knox i de flesta lite dyrare Samsung-lurarna? Finns i min privata Xcoverpro, som väl ärmellanklass eller medel+ med prislapp på omkring 5 kSEK, men används inte.
Använder knox i jobbmobilen, en Samsung S9

/Patrik
 
Finns inte knox i de flesta lite dyrare Samsung-lurarna? Finns i min privata Xcoverpro, som väl ärmellanklass eller medel+ med prislapp på omkring 5 kSEK, men används inte.
Använder knox i jobbmobilen, en Samsung S9

/Patrik

Jo, det stämmer, även midrange i A-serien tex, det är bara de allra billigaste Samsung som inte har det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
fabola Sju pekskärms-mobiler jämförda i solljus - Iphone bäst Navigering 0
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
mipert Hur hitta satelliter bäst, stå still eller röra på sig Navigering 12
avly Vilken Gps passar bäst ? Navigering 3
bogart Hur bäst hitta en punkt med GPS? Navigering 20
buster23 Vilken GPS är bäst i skogen vid jakt? Navigering 11
lars.g Gratis SeaClear2 bäst. Navigering 1
ta1toy eTrex legend bäst? eller? Navigering 13
tango Vattentätt flytande mobilfordral för stor mobil, genompekbart? Navigering 16
bjorn_zatterstrom.com GPS mobil i svenska fjällen Navigering 6
pasell Mobil till turer och GPS? Navigering 5
Stordrulen Ozieexplorerkartor i Symbin mobil Navigering 1
dmitrij Tips om mobil+ gps önskas Navigering 5
grodanbolle Vilken mobil gör navigering? Navigering 5
fabola mobil med bra skärm till gröna kartan? Navigering 2
Avslut090305 GPS mobil Navigering 2
hhhh GPS till mobil Navigering 1
nian Garmin 276c mobil? Navigering 2
Blekingepaddlare Mobil Mapper Office Navigering 2
lea7194 Nokia mobil med färgdisplay och GPS Navigering 48
thureb Mobil kartnedladdning till handdator Navigering 5
gps2sms GPS2SMS (sende GPS-posisjon via bærbar PC og mobil. Navigering 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...