Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Saften i kråkbären är bra törstsläckare, men skalet och fröna är ganska beska så de brukar vi spotta ut.
" ...vara bra att krydda viltmat med..." - du har inte blandat ihop dem med enbär?
Torkade enbär är en höjdare att krossa och gnida in tex kött med, men jag har inte hört/sett att man använder kråkbär till matlagning?
jag har inte provat själv men nej jag har inte blandat ihop dom med enbär.
Läste det i "Familjens svamp och bärbok" (lite osäker på titeln). Enligt dom är det många djur som äter kråkbär och om man kryddar med dem så ska det förhöja viltsmaken. Dom hade däremot inte specat några recept.
I Källmans bok "Vilda växter som mat och medicin" (ICA bokförlag) beskriver han en hel del kuls saker om kråkbär. Bl.a. att inuiterna (eskimåerna) gillade kråkbär före alla andra bär. De var syrliga som omväxling till den mer feta och fadda kost man annars åt. De hade t.o.m. bärplockare för ändamålet. Man plockade helst är de var frusna - de lossande lättare då!
Energimässigt är de som de flesta andra bär!!
Min farmor gjorde en fantastiskt god saft på kråkbär.
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...