Bärbar digital systemkamera som tål normalväder

avslutad210712; sa:
Köper du en dSLR som är vattentät är det knappast någon mening om inte objektiven är det också. Känns inte UL vare sig för bäraren eller plånboken *S*

Plånboken blir supertunn (åtminstone min) med ett stort tomt fack. Synnerligen UL för man kan lämna tillbaka Bankomatkortet då även bankkontot blir tomt. :cool:

Per Brune

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Re: alla dessa frkrtngr

perdans; sa:
= Ultra Lätt

Bärbar då jag inte vill ha en klump till som Hasselbladarn mfl.

Elektroniska telefoner och kamror är urkass på vattentålighet.

Uppenbart är att det är bara i övre segmentet (+40K) som de är både medförbara och normalvädertåliga utan dykarhus.
Bättre objektiv är klistrade och gasfyllda, mao vattentäta.

Så av svaren drar jag slutsatsen att det kommer fler utföranden och modeller...

Som notorisk mobiltelefondödare så trodde jag inte att en digitalkamera skulle bli långlivad i mina händer, men där bedrog jag mig. Jag är inne på tredje året med en canon D60 som varit med åtskilliga veckor i kajaken, på skridskor och på fjället. Inte ens regnskogsmiljön och slagvattnet i sittbrunnen verkar få död på den. Även fall från någon meter ner i sten har den överlevt.

Jag tror många överdriver riskerna att använda digitala systemkameror utomhus. Rena nerdoppningar tål de ju inte, men regn och lite stänk är inga problem. Mekaniskt sett så är det ju faktiskt mindre antal känsliga delar i en digitalkamera än i en dito för film.

Vad jag däremot vet många som tagit kål på så är det billiga objektiv som knappast ens tål en mildare omruskning utan att bländarpaketen ger upp.

mekaniken eller elektroniken ?

skrinnare; sa:
Rena nerdoppningar tål de ju inte, men regn och lite stänk är inga problem. Mekaniskt sett så är det ju faktiskt mindre antal känsliga delar i en digitalkamera än i en dito för film.

Vad jag däremot vet många som tagit kål på så är det billiga objektiv som knappast ens tål en mildare omruskning utan att bländarpaketen ger upp.

I väntan på tåligare produkter vore det intressant att veta om det är "det mekaniska" som är mest drabbat av fukt etc...eller om det är "elektroniken" som säckar ihop först ?
Har inbillat mig att när mina telefoner dör av fukt så är det "elektroniken" som får fnatt eller helt slås ut ?
Troligen samma för digitalkameror ?
I så fall skulle ju inte ens det gamla "analoga" tricket att skölja kameran i sötvatten efter saltvattendopp fungera!? (oj, den frågan brukar visst i sig kunna leda till långa diskussioner.....)
Per D

avslutad210712

Gäst
Re: mekaniken eller elektroniken ?

perdans; sa:
Har inbillat mig att när mina telefoner dör av fukt så är det "elektroniken" som får fnatt eller helt slås ut ?

Inte illa menat men så mycket mekanik finns det väl knappast i en mobiltelefon :)

När det gäller kamerorna så är min gissning att det är två saker som kan falera av fukt. Det ena är de rent mekaniska och det andra är framförallt kontaktytorna i det elektroniska som oxiderar. Jag vet att de oftast är guldpläterade och guld skall inte oxidera. Då kommer min kuggfråga - gissa hur många "döda" jobbmobiler vi fått igång bara genom att öpnna dem och rengöra guldpläterade kontaktytor med ren sprit.

Jo, nog är elektroniken fuktkänslig... också

Men som sagt, av de jag känner som haft sönder fotoutrustning i friluftssammanhang så är det oftare det handlat om mekanik som inte tålt stryk än om elektronik som blivit blöt. På det hela taget tror jag inte att digitalkamerorna är känsligare än sina föregångare, som f.ö. knappast saknade elektronik de heller. Bara för att något heter digital så behöver det ju inte vara rappligt.

Toffs.; sa:
Olympus E-1 tål hyffsat med vatten, samt de flesta zuiko objektiv. Har en sådan å är väldi nöjd! :)

http://www.four-thirds.org/en/index.html

Som inbiten Minoltaanvändare vill jag ju slå ett slag för Pentax K10D, lite väderskyddat hus iallafall, förhoppningsvis släppper Pentax några tätade gluggar oxå.
En sån skulle det nog blivit om jag köpt nytt idag.

Tips på seriös och hyfsat kunnig butik, http://www.cyberphoto.se
[Ändrat av gundj 2007-02-05 kl 18:59]

Dränkningsbar digital systemkamera finns nog tyvärr inte ännu, spana efter en bra hybrid som man kan klä på ett dykarhus på.

Jag kör med nikon7900 och undervattenshus när det behövs och det funkar bra, ur vattenperspektivet, sen att kameran inte är annat än en sikta och skjut det får jag leva med tills jag skakat fram lite mer pluring.

Efter besök hos YFO i Malmö stryker jag härmed allt efter fackhandeln i mitt första inlägg. Men uppenbart är att för att systemkamror skall överleva nordiskt normalväder krävs dykarhus tv. Dvs de är ännu inte bärbara utan bara släpbara.
Har fått de svar jag frågade efter, tack.

Go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips