Avsluta med Kebne, var börja?

Jag funderar på att ev. bestiga Kebne i sommar.
Skulle i så fall vilja avsluta med det. Någon som har tips på bra ställe att påbörja vandringen (gärna norrut, inget måste dock:))? Tänkte vara ute i en dryg vecka och har redan vandrat Abisko-Vistasvaggi-Tarfala-Nikka.
 
Hej!
En intressant tur, som du bör hinna med, är att hoppa av tåget i Katterat (station efter Riksgränsen) och gå söderut via Hunddalen. Till Caihnavaggi-hyttene finns två alternativa vägar som båda är OK. Den västra något mer dramatisk och glaciärrik. Vidare söderut mot Hukejaurestugan. Där går du ut mot Singistugan, in i Singivagge och via Kaffedalen (packning lämnas) upp på Keb. Återfärden mot fjällstationen gör du via Västra leden.
Vacker, omväxlande och folktom (fram till Singi) vandring.
Lycka till!
Hälsningar Stig
 
Hej Stig!
Tack för ditt tips :)
Jag sitter och kikar på min karta och det
ser ut som att det är en väg från Katterat till Hunddalen, stämmer det? Sen hittar jag inte de där Caihnavaggihyttene. Är det en hel del av av vägen som det inte är någon led?
 
Hela rasket är markerat som rösad led på fjällkartan (Abisko-Kebne-bladet) med undantag för Singistugorna - Kaffedalen som är markerad som "föreslagen färdväg".
 
Hej igen!
Till hytta i Hunddalen följer du en gammal körväg, som är mer som upptrampad stig=Kungsleden. Du kan också följa en stig, som går högre upp på fjället. Tillför inte mycket.
C-hyttene finner du sydväst om Unna Allakass.
Markerade leder i Norge är rösade, men inte så tydligt som i Sverige. Ofta något mer eller mindre rödmålat stenröse. Ingen tydlig stig under långa sträckor, men inga problem i klart väder. Kompass nödvändig vid sämre sådant.
Hälsningar Stig
 
Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Keb-Nikka

En helt ok rundtur ... Med bra möjligheter till toppturer från Nallo och Sälka... du kan bestiga keb antingen från singi eller fjällstationen...

//Thomas
 
Hej!

En väldigt fin tur (inte markerad på alla ställen) med ganska bra stigningar här och där, inte så väl besökt som andra stigar/leder.

Kaisepakte (strax innan Abisko) - Mårma (höktopparna var väldigt rolig att bestiga i full snöstorm ;O)) - Ner i Vistas - Upp mot Kaskavagge - Mot Tarfala eller runda Tarfalatjåkka - Kebne fjällstation... BESTIG!

Kanske lite väl lik din tidigare vandring, men ändå en fin tur..

Tror nog jag skall prova på "Stig`s" tur nästa gång.

Vi ses på toppen ;O)

Lycka till!
 
Ja, den där turen var nog lite för lik.
Men tack för tipset iaf :)
Fast det är ju som sagt väldtigt fint, men jag vill testa nya ställen. Det lutar nog åt någon tur liknande Stigs förslag.
Ha en trevlig vandring! :)
 
M3tess; sa:
Hej Stig!
Tack för ditt tips :)
Jag sitter och kikar på min karta och det
ser ut som att det är en väg från Katterat till Hunddalen, stämmer det? Sen hittar jag inte de där Caihnavaggihyttene. Är det en hel del av av vägen som det inte är någon led?

Måste bara ställa en liten enkel fråga, vart får man enklast tag på bra kartor över Keb och leder däromkring. Dels för vandring i "området" och givetvis också bestigning av Keb.

Tips på bra länkar för mer information är också välkomna..
 
Vanliga fjällkartan över Kebnekaisetrakten brukar fungera för de flesta ändamål. Sedan finns det just för Kebnekaisemassivet en "Högfjällskartan Kebnekaise" i skala 1:20000 som täcker in topparna i detalj men den tycker jag är onödig om man inte är specialintresserad.

Den kan köpas på plats på fjällstationen, eller i "välsorterade kartbutiker", t ex brukar f.d. Kartcentrum i Nordstan (hmm.. Akademibokhandeln nu va?) i Göteborg ha den.
 
svartöra; sa:
Vanliga fjällkartan över Kebnekaisetrakten brukar fungera för de flesta ändamål. Sedan finns det just för Kebnekaisemassivet en "Högfjällskartan Kebnekaise" i skala 1:20000 som täcker in topparna i detalj men den tycker jag är onödig om man inte är specialintresserad.

Den kan köpas på plats på fjällstationen, eller i "välsorterade kartbutiker", t ex brukar f.d. Kartcentrum i Nordstan (hmm.. Akademibokhandeln nu va?) i Göteborg ha den.

Ok, strålande.. ska ta en titt där!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1
xoxoxo Tarfala - Kebne fjällstation bakvägen via "Drakryggen" - Hur ser sträckan ut? Fjällvandring 4
Fabrikörn Diverse frågor om Kebne Fjällvandring 3
Fabrikörn Reservdagar kebne? Fjällvandring 2
Tomppen Durlings led upp till Kebne? Fjällvandring 12
andreas.lindholm.5 Vandring Kebne-Tarfala-Nallo - Tjätka (Sälka)- Kebne Fjällvandring 6
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Martinnn Kiruna till Kebne sydtopp Fjällvandring 8
Hannes Lindgren Kungsleden Abisko-Nikka/Kebne resp. Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 7
jendin Synpunkter om rutt runt Kebne Fjällvandring 15
Noahspappa Abisko Kebne light? Fjällvandring 9
Freespirit Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Kebne fjstn-Nikka Fjällvandring 14
xaret Tips på 5-6 dagar kring Kebne Fjällvandring 10
Vajja Två Kebne-frågor Fjällvandring 7
pal2 Topptur på Kebne - med hund? Fjällvandring 4
Kiron Kebne krymper Fjällvandring 2
robinhaag Kebne Mars 2010 Östra leden ?? Fjällvandring 8
chuck_p Funkar Kebne i mitten på september? Fjällvandring 4
Joakim Ambrosson Kebne 27:e juni - 6:e juli? Fjällvandring 3
Björn Karlsson Kebne runt Fjällvandring 6
Jens.Ros Tips Kebne och drakryggen Fjällvandring 12
patrickp Kebne runt ? Fjällvandring 7
niklas104 Tälta runt på kebne Fjällvandring 4
äventyrförlivet Kebne - Försäsong = väta och snö Fjällvandring 0
Sedis Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Kebne Fjällvandring 15
avslut1102 Medvandrare Kebne/Sarek Fjällvandring 20
Silfer Kebne i september Fjällvandring 13
småen Hvor har det tagi vägen av den lungna kebne Fjällvandring 61
Sedis Vakkotavare-Kebne? Fjällvandring 5
Blue_SE Erfarenhet av vandring Beisfjord (Narvik) till Kebne? Fjällvandring 4
nilshansson Tips om sträckan Kebne runt via...... Fjällvandring 8
TB Kängor eller stövlar runt Kebne just nu (snö/väta)??? Fjällvandring 1
hamlin katterat - kebne Fjällvandring 3
Ehlana Abisko-Kebne Fjällvandring 2
lusth Vilken väg upp på Kebne? Fjällvandring 10
nidob49 Så gick olyckan på Kebne till Fjällvandring 2
x-treme Att tälta vid Kebne??? Fjällvandring 6
x-treme Grejar jag kebne på en dag? Fjällvandring 5
tyler d Kebne i oktober? Fjällvandring 1
Förhållanden i Kebne 21-26 Augusti? Fjällvandring 1
dat94mka Väder och vatten kebne Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.