Avskaffa tidsskillnaderna i Norden

Dröm vidare ni.

Det är longituderna som bestämmer grundprincipen och Finland, Baltikum, Vitryssland, Ukraina, Rumänien,
Bulgarien, europeiska delen av Turkiet, Grekland - västra Egypten, Sudanerna, östra Kongo, Rwanda, Burundi,
Zambia, Rhodesia, Botswana och Sydafrika ligger allihop längs/omkring 25 grader östlig längd - och det kan
inga drömmare ändra på...

På samma sätt som Svalbard, Skandinaviska halvön, Polsk-Tyska gränsen, Tjeckien, Österrike, Italien, Malta -
Libyen, Tchad, CAR, västra Kongo, Angola och Namibia allihop ligger längs/omkring 15 grader östlig längd.

En tidszon är 360/24 = 15 grader bred, och en viss mindre justering brukar göras för att följa politiska nations-
gränser med tidszonsbytena.

Men det finns flera undantag, främst i till ytan mycket stooora länder: Kongo och Brasilien är t.ex. bägge delade
i två tidszoner, Australien i tre och Kanada/USA är delade i 5-6 tidszoner medan Ryssland faktiskt bara är indelat
i 7-8 tidszoner trots att det är utsträckt över hela 160 längdgrader.

Allt sånt som ingen drömmare kan påverka. Ungefär lika ogenomförbart att ändra på som det där franska revolutionsförsöket med 10-dagarsveckor...

Hur var det diktator Kim Jong-un gjorde i Nordkorea? Jo, han skapade sin egen tizon genom att ställa fram klockan 30 min gentemot Sydkorea. Så visst går det att ändra tidzoner.
 
Det var ord och inga visor. Tack Polar300! Det verkar på allvar som att många inte förstår det här. Tiden är inte ett "hittepå" som man drar till med lite hur man känner för det. Det här påverkar oss rent fysiologiskt, mera än vi tror. Varför skulle någon (t.ex. folk i östra Finland) vilja rucka på sin dygnsrytm för att folk i ett annat land (t.ex. Sverige) ska tycka det är bekvämt att slippa fundera på de olika tidszonerna? Jag har med egna öron hört en turist (från ett annat nordiskt land, låter det vara osagt vilket) fråga på bussen i Mariehamn: "När går bussen till hamnen?" Chauffören svarade: "Om 10 minuter" och fick följande fråga tillbaka: "Men är det svensk eller finsk tid?". :rolleyes:

Tänk vad bra det skulle vara för gränshandeln mellan de nordiska länderna.:)
 
Lite filosofiskt så är tid naturens sätt att hindra all från att hända samtidigt :)

Solen går upp och ner, jorden snurrar och vi människor kallar det för ett dygn.

Sen har vi delat upp detta i 24 lika delar som vi kallar timmar och vad är det som säger att klockan ska visa 0700 då man börjar jobba på fabriken? Det är givetvis bra att alla som ska samarbeta börjar smatidigt och för allmäna kommunikationer är det bra med tidtabeller. en hel del annat är också tidsstyrt nuförtiden

Hela världen skulle kunna göra som väl flyget gör, ange alla tider i zulutid - dvs GMT+0 och ingen sommartid.
Då skulle man på vissa ställen i världen se solen gå upp vid 0600, på andra ställen 1200 och på ytterligare andra ställen 1800 osv. Då visar klockorna samma sak i hela världen, det vore ju enkelt på sitt sätt.
Däremot har många av oss vant sig vid att klockan visar en viss siffra när solen går upp resp ner., i alla fall vid ett visst datum - men det är ju en mänsklig konstruktion.

Jag får gå och lägga mig så många timmar före jag vill/behöver stiga upp, sen kan klockans sisffervärden vara vad de vill. LIkaså om jag ska någonstans får jag räkna ut tiden det tar att ta sig dit med valt färdmedel och starta så långt före utsatt tid, plus lite marginal.

För de flesta är tid en ganska rättvis resurs, de allra felsta har 24h/dygn att välja vad de vill göra på, nyttja din tid väl!
Att försöka ändra saker som är svåra att ändra kan ta mycket tid, är det värt det, eller ska man lägga sin tid på något annat?

/Patrik, i Sverige i nutid
 
Javisst - i diktaturer. Där går allt att kommendera fram. Under en (begränsad) tid
- diktaturer försvinner med tiden... Utan undantag.
/Odd

Ja visst gör det det! Med tanke på att han har ett barn (dotter) med sin fru så har han en arvtagare färdig att skolas in om det nu får bli en flicka som diktator.
Ja visst gör dom det men vi ser ju öster ut hur många diktaturer det blev efter Sovjetunionens förfall. En massa små diktaturer som Kina, Belarus, Uzbekistan, m. fl. Ryssland (i mina ögon) eftersom dom inte redovisar valresultatet offentligt och likadant med yttrandefriheten, m. m.

Jag undrar om dom kommer att försvinna under min/våran livstid? Tveksamt!
 
... Jag undrar om dom kommer att försvinna under min/våran livstid? Tveksamt!
Nu vet jag inte hur gammal du är, men totalitarism funkar helt enkelt inte. Vi vet bägge två att det bara
tog drygt 70 år för Sovjetunionen att implodera. Hitlertyskland klappade ihop redan inom 12 år, Il Duce
blev hängande upp och ner på ett torg i Milano efter 23 år, Franco höll ut i 39 (men ingen ville sedan
fortsätta), Pinochet i 17, Khadaffi kröp in i en vägkulvert efter knappt 42 och Saddam hittades nere i ett
hål i marken efter 26... Dom klarar sig helt enkelt inte i längden i den moderna världen - det är säkert
det som oroar en viss f.d. KGB-officer i vår närhet. Så jag räknar personligen med att få uppleva ytter-
ligare några totalitära diktaturers kollaps.

Nu väntar vi nog närmast på (konkursmässiga) Venezuela, (övermogna) Vitryssland och så Kuba (med
sitt passerade bäst-före-datum)...
 
Javisst - i diktaturer. Där går allt att kommendera fram. Under en (begränsad) tid
- diktaturer försvinner med tiden... Utan undantag.
/Odd

Det mesta förvinner väl med tiden. Jag är helt okunnig på styren men kollar man runt lite verkar det som man kontinuerligt haft mer än tretusen år av varianter på auktoritärt styre i Egypten https://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_Egypt#Government_and_economy och nåt liknande i Kina https://en.wikipedia.org/wiki/Zhou_dynasty#Mandate_of_Heaven_and_the_justification_of_power . Äldsta demokratin i drift (USA) är i runda slängar fyrahundra år https://en.wikipedia.org/wiki/Democracy . Givet skillnaden är det svårt att säga vilken form som är stabilast på sikt. Fast man kan kanske tänka att pyttesmå samhällen som australiska urinvånare inte varit auktoritärt styrda under alla (typ förtitusen) år och ändå överlevt https://en.wikipedia.org/wiki/Aboriginal_Australians#Genetics . Osäkert om nån har koll på det.
 
Nu vet jag inte hur gammal du är, men totalitarism funkar helt enkelt inte. Vi vet bägge två att det bara
tog drygt 70 år för Sovjetunionen att implodera. Hitlertyskland klappade ihop redan inom 12 år, Il Duce
blev hängande upp och ner på ett torg i Milano efter 23 år, Franco höll ut i 39 (men ingen ville sedan
fortsätta), Pinochet i 17, Khadaffi kröp in i en vägkulvert efter knappt 42 och Saddam hittades nere i ett
hål i marken efter 26... Dom klarar sig helt enkelt inte i längden i den moderna världen - det är säkert
det som oroar en viss f.d. KGB-officer i vår närhet. Så jag räknar personligen med att få uppleva ytter-
ligare några totalitära diktaturers kollaps.

Nu väntar vi nog närmast på (konkursmässiga) Venezuela, (övermogna) Vitryssland och så Kuba (med
sitt passerade bäst-före-datum)...
+67 år. Alltså född 1953.
Som Putin styr Ryssland idag så lär han sitta där tills han mer el. mindre trillar av pinnen. Putin fick ju ryska Duman att ändra lagen om hur länge en president kan sitta kvar. Putin har ju både krigsmakten och säkerhetspolisen av olika slag bakom sig.
 
Ett annat skäl till att inte ändra tidzoner i norden är för att som sagts ovan 3 zoner inte längre skulle mötas på det finsk-rysk-norska röset och det vore trist. Fast kollar man den kaosiga tidzonkartan https://en.wikipedia.org/wiki/Time_zone ser man snabbt att sådana platser knappast är ovanliga. Man kan då fråga om 4 tidzoner möts nånstans borträknat polerna. Det enda jag kunde komma på var nedanför Australien. Där möts UTC+8, UTC+8:45, UTC+9, UTC+9:30. Jokern är tidzonen Australia/Eucla UTC+8:45 https://en.wikipedia.org/wiki/UTC+08:45 . Jag gjorde en risig bild där kartan till vänster är från wikipediasidan och mittskissen visar hur zonerna funkar vid Eucla enligt tidzonkartan. Vill man nödvändigtvis ändra i nordiska tidzoner kan man fixa nåt liknande även här. Exempelvis kan Pasviks nationalpark få en ny egen tidzon Europe/Pasvik UTC+1:45. Den högra skissen visar hur det skulle te sig. Få skulle bli drabbade och turister skulle dras som flugor till den unika nya måsteplatsen där 4 tidzoner möts över land.
4zoner.jpg
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.