Avskaffa tidsskillnaderna i Norden

Kära? Jag har haft den stora förmånen att få rösta "nej" två gånger så även om jag har massor av kärlek att ge så väljer jag noga vem som ska få ta del av den. EU ingår inte den kretsen. :(

Även jag röstade nej till detta EU när vi hade EU-val i Sverige, så skyll inte på mig för allt dumt som denna union hittar på.
 
Inte lönt att ändra nåt för det upprör bara. Bättre att säga att norden redan har samma tidzon och att klassa finland som baltstat. Det skulle ge råg i ryggen åt finnpolarna på jobbet det :coffee:. Störst i öst. Ballaste balten.

mvh/ricke
 
Jag har aldrig förstått vad problemet med olika tidszoner är, så jäkla komplicerat är det väl inte? Kanske hjälper det att vara uppvuxen i gränstrakten? Å andra sidan tycks inte mina kollegor heller ha några som helst problem med att samverka med UK, USA och Asien trots att en hel massa tidszoner är involverade.
 
Lite märkligt att Finland tillhör samma tidszon som Ukraina, Grekland och Egypten. Men oavsett - slopa hellre omställningen mellan normaltid (vintertid) och sommartid. För egen del har jag gärna sommartid året runt.
 
Lite märkligt att Finland tillhör samma tidszon som Ukraina, Grekland och Egypten. Men oavsett - slopa hellre omställningen mellan normaltid (vintertid) och sommartid. För egen del har jag gärna sommartid året runt.
Alltså nu är det ju så att tidszonerna hänger ihop med longituderna och eftersom Finland ligger på samma längdgrad som Ukraina, Grekland och Egypten är Finland i samma tidszon. Hur tycker du att det ska vara?
 
Dröm vidare ni.

Det är longituderna som bestämmer grundprincipen och Finland, Baltikum, Vitryssland, Ukraina, Rumänien,
Bulgarien, europeiska delen av Turkiet, Grekland - västra Egypten, Sudanerna, östra Kongo, Rwanda, Burundi,
Zambia, Rhodesia, Botswana och Sydafrika ligger allihop längs/omkring 25 grader östlig längd - och det kan
inga drömmare ändra på...

På samma sätt som Svalbard, Skandinaviska halvön, Polsk-Tyska gränsen, Tjeckien, Österrike, Italien, Malta -
Libyen, Tchad, CAR, västra Kongo, Angola och Namibia allihop ligger längs/omkring 15 grader östlig längd.

En tidszon är 360/24 = 15 grader bred, och en viss mindre justering brukar göras för att följa politiska nations-
gränser med tidszonsbytena.

Men det finns flera undantag, främst i till ytan mycket stooora länder: Kongo och Brasilien är t.ex. bägge delade
i två tidszoner, Australien i tre och Kanada/USA är delade i 5-6 tidszoner medan Ryssland faktiskt bara är indelat
i 7-8 tidszoner trots att det är utsträckt över hela 160 längdgrader.

Allt sånt som ingen drömmare kan påverka. Ungefär lika ogenomförbart att ändra på som det där franska revolutionsförsöket med 10-dagarsveckor...
 
Det var ord och inga visor. Tack Polar300! Det verkar på allvar som att många inte förstår det här. Tiden är inte ett "hittepå" som man drar till med lite hur man känner för det. Det här påverkar oss rent fysiologiskt, mera än vi tror. Varför skulle någon (t.ex. folk i östra Finland) vilja rucka på sin dygnsrytm för att folk i ett annat land (t.ex. Sverige) ska tycka det är bekvämt att slippa fundera på de olika tidszonerna? Jag har med egna öron hört en turist (från ett annat nordiskt land, låter det vara osagt vilket) fråga på bussen i Mariehamn: "När går bussen till hamnen?" Chauffören svarade: "Om 10 minuter" och fick följande fråga tillbaka: "Men är det svensk eller finsk tid?". :rolleyes:
 
Dröm vidare ni.

massa text

Men det finns flera undantag, främst i till ytan mycket stooora länder: Kongo och Brasilien är t.ex. bägge delade
i två tidszoner, Australien i tre och Kanada/USA är delade i 5-6 tidszoner medan Ryssland faktiskt bara är indelat
i 7-8 tidszoner trots att det är utsträckt över hela 160 längdgrader.

Allt sånt som ingen drömmare kan påverka. Ungefär lika ogenomförbart att ändra på som det där franska revolutionsförsöket med 10-dagarsveckor...

Kina har bara en tidszon om jag inte är helt ute och simmar.
 
Det är verkligen på tiden att man slutar upp med att växla mellan sommar och vintertid, jäkla dummheter.
Jag personligen ser helst att man går på normaltid året runt då den passar min inre klocka bäst.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.