Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Avgift för paddlare
- Trådstartare flajjer
- Start datum
Inträde i svensk natur?! Hur skulle det gå till? Hägna in ett naturreservat? Hägna in Kungsleden? Nej det är en omöjlighet, något annat kan inte jag tro. Men att hålla vandrare och annat kringdrivande folk med bra övernattningsplatser. Att hålla med brasved, toa och soptunnor mot avgift tror jag är en bra lösning. Finns det ved behöver gästerna inte börja hugga träd. Finns det iordningsställda eldplatser behöver man inte göra upp eld och fördärva badklippan. Finns det bajamajor slipper folk trippa mellan högar av exkrement och papper. Tyvärr måste man nog anpassa vandringsleder och liknande efter folk som inte fattat det där med allemansrätt och vett och etikett i naturen.Almgren; sa:Om vi ska ha speciella turistskatter och avgifter för nationalparksentre så får vi nog även anpassa andra delar av ekonomin. Skattetrycket måste då sänkas. Vi kan ju inte betala flera gånger för sakerna.
Det är väl en sak om det är iordningsställda vindskydd och toaletter, men inträde?
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
inte ok att campa var som helst där! Re: Inte konstigt att
Jag är uppväst inte långt ifrån trakten och har paddlat mycket kandadensare i Immeln-Raslången-området som tonårig scout på 80talet och det är (och var) mycket danskar och tyskar i området, då som nu. Gjorde ett återbesök en helg på försommaren 2006 med kajak och det finns gott om fina iordninggjorda övernattningsplatser med vindskydd, torrtoa etc. Att man ska betala en liten slant för att nyttja dessa finner jag inte orimligt. Någon fyller på med ved och toapapper, tömer dasstunnan etc. Dock läste vi på en skylt att det inte skulle vara tillåtet att tälta på annat än de iordninggjorda platserna - vet inte om området är naturskyddat så de kan ha en sådan regel men den är nog bra då en del utländska gäster inte riktigt förstår vad allemansrätten tillåter och INTE tillåter. Det finns även lite ovanliga fåglar i trakten som man inte ska störa.
Jag tycker det är OK att betala en liten avgift för att få bo på iordnigställda rastplatser och denna avgift kan tas ut av uthyrarna för de som hyr sin paddelfarkost (tror det är uthyrarna som ser till flera av rastplatserna också).
Hopaps detta område får finnas kvar som det är för det är förhålaldenvis långt mealln husen åtmisntone längs Raslångens stränder.
/Patrik, ex-Kristianstadsbo, numera Karlskrona
Stiffmeistern; sa:de vill ha betalt med tanke på hur många som paddlar där. Man kan säga att vandringsleden ås till ås leden mellan Åstorp-Röstånga och Paddlingsleden Halen-Raslången-Immlen är danskarnas bakgård. Här ser man vadrare varje dag på året, förmodlgen den mest trafikerade vandringssträckan i Sverige. Och det finns danska företag som anordnar paddlingsresor till Immeln och det paddlas där i alla fall halva året. Att hitta en brännbar pinne på dessa platser är obefintlig, såg och yxa är så slöa att de inte går att använda (om de ens finns kvar). Så nog är det värt 30 spänn om det finns ved, vatten, toalett, vindskydd mm. Annars är det ju gratis att campa på andra ställen.
Stefan
Jag är uppväst inte långt ifrån trakten och har paddlat mycket kandadensare i Immeln-Raslången-området som tonårig scout på 80talet och det är (och var) mycket danskar och tyskar i området, då som nu. Gjorde ett återbesök en helg på försommaren 2006 med kajak och det finns gott om fina iordninggjorda övernattningsplatser med vindskydd, torrtoa etc. Att man ska betala en liten slant för att nyttja dessa finner jag inte orimligt. Någon fyller på med ved och toapapper, tömer dasstunnan etc. Dock läste vi på en skylt att det inte skulle vara tillåtet att tälta på annat än de iordninggjorda platserna - vet inte om området är naturskyddat så de kan ha en sådan regel men den är nog bra då en del utländska gäster inte riktigt förstår vad allemansrätten tillåter och INTE tillåter. Det finns även lite ovanliga fåglar i trakten som man inte ska störa.
Jag tycker det är OK att betala en liten avgift för att få bo på iordnigställda rastplatser och denna avgift kan tas ut av uthyrarna för de som hyr sin paddelfarkost (tror det är uthyrarna som ser till flera av rastplatserna också).
Hopaps detta område får finnas kvar som det är för det är förhålaldenvis långt mealln husen åtmisntone längs Raslångens stränder.
/Patrik, ex-Kristianstadsbo, numera Karlskrona
[/QUOTE] Finns det bajamajor slipper folk trippa mellan högar av exkrement och papper. Tyvärr måste man nog anpassa vandringsleder och liknande efter folk som inte fattat det där med allemansrätt och vett och etikett i naturen. [/QUOTE]
Är det mycket folk räcker inte vett och etikett, det går ändå åt mer ved än vad man kan hitta, det blir mer skit än som kan grävas ner på ett prydligt sätt, osv.
Jag tycker att det är positivt att mycket folk kommer ut, även ovana danskar, tyskar och svenskar. Och det är bra att s.a.s. arbeta förebyggande på populära platser för att minska slitage och nerskräpning.
Det finns massor av sjöar kvar till alla de som vill utnyttja allemansrätten fullt ut, vara utom synhåll och sköta sig själva.
Är det mycket folk räcker inte vett och etikett, det går ändå åt mer ved än vad man kan hitta, det blir mer skit än som kan grävas ner på ett prydligt sätt, osv.
Jag tycker att det är positivt att mycket folk kommer ut, även ovana danskar, tyskar och svenskar. Och det är bra att s.a.s. arbeta förebyggande på populära platser för att minska slitage och nerskräpning.
Det finns massor av sjöar kvar till alla de som vill utnyttja allemansrätten fullt ut, vara utom synhåll och sköta sig själva.
Som jag skrev tidigare mailade jag till Olofströms kommun och bad om förstahandsinfrmation. Jag skickade en påminnelse i veckan och tydligen hade de svarat 20 december. Det mailet måste ha försvunnit på vägen, men nu skickade han det på nytt.
(Jag har redigerat radbrytningarna som verkar ha tillkommit av mailprogrammen.)
(Jag har redigerat radbrytningarna som verkar ha tillkommit av mailprogrammen.)
Hej.
Fick ditt mail ang. kanoting i Olofström. Bakgrunden är att politiker i Östra Göinge och Olofström gett i uppdrag åt tjänstemän att se över våra kostnader för Kanotleden. Intresset för kanot i våra sjöar är stort och det medför också att naturen tar stryk och kostnaderna ökar för kommunerna att hålla i ordning och återställa. Enligt beräkningar så finns runt 400 kanoter ute per dag under högsäsong och detta sätter sina spår. I det förslag som du tagit del av är tanken att en serviceavgift skall tas ut för kanotister som nyttjar vår service. Intäkterna skall gå till att bygga ut attraktiva övernattningsplatser och försöka styra besökare dit. Vi är väl medvetna om att Allemansrätten kommer att prövas men ser oss tvingade att göra något för att vi skall kunna behålla vår "vildmark". Det finns också skyldigheter i Allamansrätten. Den lilla familjen skall även i fortsättningen komma och leva friluftsliv men vi vill att bla. företag som kommersialiserat kanotingen och andra stora grupper skall vara med och stå för kostnaderna. Vi har under två år haft samarbete med Kanotuthyrare och tagit ut en avgift. Vi har inte fått några protester då detta med att betala är helt naturligt för bl.a. danskar och tyskar. Hoppas detta var lite svar på dina frågor.
Mvh Stefan Mårtensson, Fritidschef.
Liknande trådar
- Svar
- 0
- Visningar
- 1 M
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg