Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Att tänka på om man paddlar själv?
- Trådstartare Ainon
- Start datum
Ni är bra roliga ni, trots att jag skrev att ny lösning är på gång så fortsätter ni idissla blåljusen som grannens kor. Varifrån tror ni jag fick dom med orden "vi tyckte du skulle kunna bli synlig snabbt om det är kris så varsågod, men lova att använda dom innan det är för sent för vi vill inte bli av med dig pga. att Pappas pojkar eller nån fyllskalle har bestämt sig att ta kortaste vägen". Tror ni jag fick dom av jultomten?
Eftersom ni ältar detta fortfarande trots mitt tidigare inlägg så har jag nästan bestämt mig för att behålla dom bara för att jävlas.
Eftersom ni ältar detta fortfarande trots mitt tidigare inlägg så har jag nästan bestämt mig för att behålla dom bara för att jävlas.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Eftersom ni ältar detta fortfarande trots mitt tidigare inlägg så har jag nästan bestämt mig för att behålla dom bara för att jävlas.
Om du så skulle föredra att ha en julgran med blåa ljus på din kajak så orkar jag inte bry mej men jag vore glad om du höll dina olagliga lanternor för dej själv så andra kan fortsätta diskutera lagliga/smidiga sätt att paddla även nattetid.
Själv föredrar jag en svag röd lampa för läsning av kartor och kompasskurs ombord som jag tänder vid behov. Paddlingen sker bäst i mörker för att behålla synen. En vit topplanterna skall finnas ombord och skall tändas då man behöver synas för övriga farkoster. Jag har också ett handbloss till hands om det skulle krävas.
Det viktigaste är ändå att hålla sig utanför farleder och undvika platser som är tätt trafikerat. När man måste korsa farleder så är det nog "störst går först" som gäller.
Eftersom ni ältar detta fortfarande trots mitt tidigare inlägg så har jag nästan bestämt mig för att behålla dom bara för att jävlas.
Ditt "vitt-grönt-rött med dubbelblixtar i masttoppen" gör ju knappast saken bättre.
Sjövägsreglerna tar ju upp vikten av att blixtljus inte får kunna förväxlas med fyr-/lysbojkaraktärer och du betonar ju detta själv i detta inlägg.
Så hur kommer det sig att du trots detta väljer ett WRG? Q WRG är ju t.ex. en mkt vanlig fyrkaraktär i svenska kommersiella farleder och jag undrar jag om det gynnar sjösäkerheten att det plötsligt dyker upp ett WRG dubbelblixtljus i farleden när det kommer ett tankfartyg eller en Finlandsfärja dånande i 15 knop...
I detta inlägg skriver du:
Var och en gör naturligtvis som den vill...
Nej, det är precis det som man inte gör.
/Mats
Okej, om jag programmerar blixtljusen så dom går i regnbågens alla färger och blixtrar konstant, nöjd då? Det är inte finlandsfärjor eller tankfartyg jag är orolig över att träffa på för dom ser mig mycket bra, utan Pappas Pojkar med allt för många hästar och allt för tankade, eller Svenne Banan på väg hem från krogen som jag kommer att blixtra för. Kanske bättre att ta steget fullt ut och utrusta kajaken med en torped,,,,,,,,,
Okej, om jag programmerar blixtljusen så dom går i regnbågens alla färger och blixtrar konstant, nöjd då? Det är inte finlandsfärjor eller tankfartyg jag är orolig över att träffa på för dom ser mig mycket bra, utan Pappas Pojkar med allt för många hästar och allt för tankade, eller Svenne Banan på väg hem från krogen som jag kommer att blixtra för. Kanske bättre att ta steget fullt ut och utrusta kajaken med en torped,,,,,,,,,
Varför göra det så krångligt? Kör K.I.S.S.-principen. Ett SOLAS-godkänt vitt blixtljus är ju fullt adekvat för att påkalla uppmärksamheten. T.ex. denna, som är bland de mer respekterade modellerna.
/Mats
Bilagor
Ta det lugnt, tänk några steg framåt, "resonera med dig själv" i brist på paddelkamrat.
Innan du korsar sund kolla noga trafiken. Kanske omständigt, men det finns appar till android/iphone som visar all yrkestrafik i realtid så du t.o.m. kan "se runt hörnen". -Tex "Marine Traffic"
Välj gärna rutter där det är många grund, ogillas av andra än kajaker.
Att synas väl är förstås ett plus, mina runda fluorescerande märken på paddlarna kanske är fula men de syns bra. Särskilt eftersom det är paddelns rörelse man brukar uppmärksamma först på håll. Men utgå från att du är osynlig och paddla därefter!
Flottör i skum som inte behöver blåsas upp spar någon minut i vattnet.
Visst bör man paddla nära land, och det är roligast tycker jag själv. Men bara 100-200 meter är rätt långt om det är kallt i vattnet och kanske blåser (åt fel håll)
"farligast" är väl egentligen när du går iland och sjösätter, inte så bra att halka och slå sig ensam förstås. Neoprenskor är bra för grepp på slippriga klippor.
Gå med i Sjöräddnings-sällskapet, 700 kronor per år för att kunna ringa efter hjälp utan att det är full kris kan vara skönt för dig själv och din familj.
Paddel-lina och/eller extrapaddel..
Givetvis ombyte, gott om mat å dryck och tilltugg..
Ha Kul och njut av lugnet !
Innan du korsar sund kolla noga trafiken. Kanske omständigt, men det finns appar till android/iphone som visar all yrkestrafik i realtid så du t.o.m. kan "se runt hörnen". -Tex "Marine Traffic"
Välj gärna rutter där det är många grund, ogillas av andra än kajaker.
Att synas väl är förstås ett plus, mina runda fluorescerande märken på paddlarna kanske är fula men de syns bra. Särskilt eftersom det är paddelns rörelse man brukar uppmärksamma först på håll. Men utgå från att du är osynlig och paddla därefter!

Flottör i skum som inte behöver blåsas upp spar någon minut i vattnet.
Visst bör man paddla nära land, och det är roligast tycker jag själv. Men bara 100-200 meter är rätt långt om det är kallt i vattnet och kanske blåser (åt fel håll)
"farligast" är väl egentligen när du går iland och sjösätter, inte så bra att halka och slå sig ensam förstås. Neoprenskor är bra för grepp på slippriga klippor.
Gå med i Sjöräddnings-sällskapet, 700 kronor per år för att kunna ringa efter hjälp utan att det är full kris kan vara skönt för dig själv och din familj.
Paddel-lina och/eller extrapaddel..
Givetvis ombyte, gott om mat å dryck och tilltugg..
Ha Kul och njut av lugnet !
NÖDbloss för NÖD!
Men dessa är ju till då nödsituationen är ett faktum och inte förebyggande och det var förebyggande lampor som mestadels diskuterats.
Om paddlare börjar använda nödbloss för att bara signalera "här är jag" utan att det är direkt fara för kollision då har vi snabbt degenererat även nödblossen på samma sätt som jag försökte förklara med blåljusen.
Rätt signal för rätt syfte!
/Patrik
Förstår inte hur ni orkar hålla på......
Sen förra sommaren har jag även börjat paddla med ett paket innehållandes 1 st nödraket och 2 st nödbloss. Den låg då i ficka luckan. Men till denna säsong planerar jag att fixa så den kan låsas fast i sittbrunnen.
Men dessa är ju till då nödsituationen är ett faktum och inte förebyggande och det var förebyggande lampor som mestadels diskuterats.
Om paddlare börjar använda nödbloss för att bara signalera "här är jag" utan att det är direkt fara för kollision då har vi snabbt degenererat även nödblossen på samma sätt som jag försökte förklara med blåljusen.
Rätt signal för rätt syfte!
/Patrik
Men dessa är ju till då nödsituationen är ett faktum och inte förebyggande och det var förebyggande lampor som mestadels diskuterats.
Om paddlare börjar använda nödbloss för att bara signalera "här är jag" utan att det är direkt fara för kollision då har vi snabbt degenererat även nödblossen på samma sätt som jag försökte förklara med blåljusen.
Rätt signal för rätt syfte!
/Patrik
Ja...Det jag inledande påpekade var att det börjar bli uttjatat med vissas ständiga "tjafs".
Jag har aldrig sagt att man ska använda nödbloss för att signalera "här är jag" jag svarade på trådskaparens fråga "Att tänka på när man paddlar själv" Då är nödblossen en väldigt bra grej att ha med i utrustningen OM nöden är framme. Jag sa aldrig att den ska användas stup i kvarten som ett sätt att säga "här är jag".
Sen att mitt inlägg råkade hamna mitt i en diskussion om blåljusens laglighet eller inte var väl olyckligt. Men inget jag orkar bry mig om.... Jag gav ett svar på TS frågeställning.
Ja...Det jag inledande påpekade var att det börjar bli uttjatat med vissas ständiga "tjafs".
Jag har aldrig sagt att man ska använda nödbloss för att signalera "här är jag" jag svarade på trådskaparens fråga "Att tänka på när man paddlar själv" Då är nödblossen en väldigt bra grej att ha med i utrustningen OM nöden är framme. Jag sa aldrig att den ska användas stup i kvarten som ett sätt att säga "här är jag".
Sen att mitt inlägg råkade hamna mitt i en diskussion om blåljusens laglighet eller inte var väl olyckligt. Men inget jag orkar bry mig om.... Jag gav ett svar på TS frågeställning.
Då ber jag om ursäkt för att jag misstolkade ditt svar - det fanns ju inget citat i ditt första inlägg om nödbloss så jag tolkade felaktigt det som ett "att synas utan nöd"-hjälpmedel.
Jag håller med dig om att nödbloss/raketer kan vara bra vid nödsituationer på sjön om man är där någon annan ser.
/Patrik, som än en gång hävdar rätt signal för rätt ändamål, för att undvika missförstånd
Liknande trådar
- Svar
- 29
- Visningar
- 4 K
- Svar
- 17
- Visningar
- 3 K
- Svar
- 11
- Visningar
- 2 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg