Att tänka på om man paddlar själv?

Det har du rätt i.
Men det kommer alltid att finnas de som gör som dom vill och det kommer alltid att finnas vän av ordning.

Om jag hade tillgång till ett blåljus och trodde stenhårt på det, så skulle jag definitivt använda det i ett trängt läge. Hellre beivrad och åtalad än överkörd, massakrerad och bortkörd till slutförvaring.

Blåljus ska ju rädda liv och det gör det väl även i Teknikerns fall. Jag tror inte det blir något växande problem med användning av blåljus i kajaker. Det blir Teknikern och möjligen några enstaka till.

Det är inte så mycket att argumentera om egentligen.

thomas
Blått syns bra i olika väder och förhållanden dessutom.
Men det finns såklart en risk för missuppfattning (annat än att göra fri väg) om alla skulle ha det.
 
Det finns rimligen lampor som gör att du syns bra och är inom lagens ramar - du som är så uppfinningsrik kan säkert hitta på någon finurlig lösning.

Det är på gång, tro mig. Problemet med blixtljus har varit strömförsörjningen, det är bla, därför blåljusen blev monterade (drar inte ett skit och går på två litiumionbatterier) men jag har grejer på gång som eliminerar dom problemen helt och efter entreprenadmässan (där en utländsk leverantör ställer ut) så kommer det att omväxlande blixtra vitt-grönt-rött med dubbelblixtar i masttoppen och som garanterat kommer att synas även dagtid men tills dess behåller jag blåljusen, som jag hittills aldrig behövt använda mig av (tack gode gud för det).



*Nån som vill köpa begagnade äkta blåljus till ett "bra" pris?* :cool:
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag tror inte det blir något växande problem med användning av blåljus i kajaker. Det blir Teknikern och möjligen några enstaka till.

Det är inte så mycket att argumentera om egentligen.

thomas

Nej dom finns inte ute på allmänna marknaden att köpa om nu nån tänker sig det, dom blåljus som finns där är kinakopior som knappt tål ett dugg och skulle paja direkt i en marin miljö, dessutom behövs ett rejält batteri för att dom ska funka.

Teknikern - som lappar och lagar och bygger nytt.
 
Blått syns bra i olika väder och förhållanden dessutom.
Men det finns såklart en risk för missuppfattning (annat än att göra fri väg) om alla skulle ha det.

Det finns en färg som traditionellt används till sjöss för att skapa uppmärksamhet och varna för kollision: Vitt blixtljus eller handbloss. Så varför inte använda det istället?
 
Äsch, länken blev fel. Klicka på Visipole II längst ned i vänsterkolumnen. Jag har deras föregångare till denna och kan rekommendera den varmt.

/Mats

Tack för den länken - nu förstår jag plötsligt mer om när en vimpel är lämplig. På sit-on-top/fiskekajaker som är de som används i bilderna på den sidan så ser jag inget problem, mer än att det måste bli lite besvärligt i mot och sidvind. För dessa kajaker klättrar man upp i om man trillat i, och man behöver inte vända på dem för att tömma dem.

Däremot är jag fortfarande skeptisk mot vimplar på klassiska havskajaker, eftersom de kan vara i vägen både vid självräddning och kamraträddning. Speciellt momentet att tömma kajaken borde bli besvärligt om masten inte kan vika sig när kajaken vänds upp och ner.
 
Senast ändrad:
Det har du rätt i.
Men det kommer alltid att finnas de som gör som dom vill och det kommer alltid att finnas vän av ordning.

Om jag hade tillgång till ett blåljus och trodde stenhårt på det, så skulle jag definitivt använda det i ett trängt läge. Hellre beivrad och åtalad än överkörd, massakrerad och bortkörd till slutförvaring.

Blåljus ska ju rädda liv och det gör det väl även i Teknikerns fall. Jag tror inte det blir något växande problem med användning av blåljus i kajaker. Det blir Teknikern och möjligen några enstaka till.

Det är inte så mycket att argumentera om egentligen.

thomas

Det är absolut något att argumentera om - det finns lagliga alternativ till just BLÅljus och det är vad jag förordar. Jag önskar ingen kanotist överkörd och bortforslad men använd ljus som är enligt lagar och regler.

Vad skulle du säga om jag satt blåljus på min bil och började hävda fri väg - det går ju fortare och smidigare för mig om alla släpper fram mej? (Som politrukerna i Moskva förr).

/Patrik, med gultejpade paddelblad (biltemas prismatejp) och gul paddeljacka
 
Haft ngn av dessa Kajaklampor också. andra gången jag skulle använda den hade den varit helt vattenfylld av första gången och saltvattnet hade förstört alltihop. Kändes sådär användbart. Vidare störde jag mig på storleken på lampan och att den var onödigt tungt.
tror det är sea to seattle eller så den hette.

Numera kör jag med dessa små men väldigt ljusstarka lampor.
Har en med vit sken där man kan vända på batterierna för att få ett fast eller ett blinkande ljus. fast på Havet ska man ju ändå använda fast sken och det är det jag gör.
Lampan i sig väger typ ingenting och kan fästas mkt bra både på kajaken, kläderna, västen, mössan eller tom på paddeln.
De är egentligen gjort till Hundar och då att köpas på djur/hundbutiker och kosta kring 200-250kr inklusive batterierna som håller väldigt länge (mkt längre än de batterierna till vanliga kajaklampor.)

http://se.orbiloc.com/orbiloc-safety-light
 
Tack för den länken - nu förstår jag plötsligt mer om när en vimpel är lämplig. På sit-on-top/fiskekajaker som är de som används i bilderna på den sidan så ser jag inget problem, mer än att det måste bli lite besvärligt i mot och sidvind. För dessa kajaker klättrar man upp i om man trillat i, och man behöver inte vända på dem för att tömma dem.

Däremot är jag fortfarande skeptisk mot vimplar på klassiska havskajaker, eftersom de kan vara i vägen både vid självräddning och kamraträddning. Speciellt momentet att tömma kajaken borde bli besvärligt om masten inte kan vika sig när kajaken vänds upp och ner.

Jag rollar inte min Klepper, men det är inget problem att rolla med Visipole med andra kajaker:

http://www.yakattack.us/Images/ProductPhotos/VISICarbonPro/AJRoll.gif

/Mats
 

Bilagor

  • image-upload-40-734920.jpg
    image-upload-40-734920.jpg
    58 KB · Visningar: 625
Vad skulle du säga om jag satt blåljus på min bil och började hävda fri väg - det går ju fortare och smidigare för mig om alla släpper fram mej?

För det var ju precis så Teknikern tänkte använda sitt blåljus, och det var ju precis det tråden handlade om...........
 
Tangos analogi visar med all önskvärd tydlighet hur ansvarslöst kajaker med blåljus på sjön är. Ingen skulle komma på tanken att koppla ett blåljus över tut-reläet på en bil, trots att man använder tutan vid fara eller risk för kollision. På sjön verkar det dock som om man tycker att man kan stifta helt egna lagar och, som någon i tråden skrev, inte alls behöver tänka på vad som är lämpligast för kollektivets säkerhet.

Och strömförsörjningsargumentet är ju bara nonsens. Det har i många år funnits vita blixtljus av marin kvalitet som kajakpaddlare kan använda.

/Mats
 
Analogt med kajak borde väl vara att cykla. Jag har många gånger önskat mig ett lastbilshorn på cykeln, vare sig det är lagligt eller inte. Jag fattar inte riktigt att ni bryr er...

thomas
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips