Att svära i Hillebergkyrkan - Niak

Syftet med den här tråden är inte att vara kontroversiell utan snarare att förstå varför folk hyllar Hillebergtält nästan som en nervreflex. Jag har ett Niak som jag inköpte baserat på rekommendationer (som kan sammanfattas med att "Hilleberg är det bästa som finns").

Efter ett hyfsat varierat användande under ca 2 år av mitt Niak så ser min plus- och minuslista ut såhär:

Plus:
- Tål hur mycket vatten som helst (galen vattenpelare)
- Luftigt och minimal kondens även om det bara finns en dörr och ingen toppventilation
- Bra stuffsack som det är lätt att få in tältet i

Minus:
- Kan vara VÄLDIGT roddigt att få in pinnarna i kanalerna utan att behöva stå och mata för hand ett bra tag
- Väger mycket jämfört med många andra alternativ
- Sköra stänger (en stång gick precis av för mig vid Keb under mediumblåst - pang sade det bara)
- Tältets korsliggande konstruktion tål noll och ingen vind från sidan även med alla guylines i marken - lägger sig i stort sett platt

I korthet så är det bara vattenpelaren som skiljer Hilleberg från andra tält jag använt (bortsett från DCF-tält som är helt vattentäta) och jag kan inte för mitt liv komma på en anledning till varför jag ska köpa ett Hilleberg istället för ett Exped eller liknande. Jag har till och med ett gammalt sunkigt North Face Tadpole 2 DL som klarat sig bättre på högfjället än mitt Niak och jag skulle nog även hellre ta med mig mitt Helsport Ringstind som jag egentligen avskyr eftersom det är för lite utrymme vid ben och fotände.

Vad tycker ni? Jag är ärligt intresserad av feedback från de som använt flera olika sorters tält i olika prisklasser och som även har ett Hilleberg så att ni har kunnat göra praktiska jämförelser.

Hjälp mig förstå varför Hilleberg nästan har blivit religion för vissa när det ärligt känns som ett företag som fastnat i det förgångna både i materialval och konstruktion.
 
Kan bara säga att för mig som inte har en aning om hur bra Hilleberg är, är det intressant att lära mig mer om det negativa. Har dock reagerat på det religiösa som du nämner.
 
Alltid en intressant & kontroversiell fråga. Vilket tält ? Hur stort & bekvämt & säkert & dyrt & tungt ?

Mitt intryck är att Svenskar ibland är lite trygghetsknarkare och ofta vill ha HB för att det är bäst av tradition.

Men i 95% av fallen behövs det inte, man klarar sig med något enklare, HB är trots allt väldigt dyrt, och ofta något tyngre än andra moderna alternativ. Jag har använt Nallo2 och Akto mkt, men numera så gillar jag Tarptent Rainbow istället.
 
Alltid en intressant & kontroversiell fråga. Vilket tält ? Hur stort & bekvämt & säkert & dyrt & tungt ?

Mitt intryck är att Svenskar ibland är lite trygghetsknarkare och ofta vill ha HB för att det är bäst av tradition.

Men i 95% av fallen behövs det inte, man klarar sig med något enklare, HB är trots allt väldigt dyrt, och ofta något tyngre än andra moderna alternativ. Jag har använt Nallo2 och Akto mkt, men numera så gillar jag Tarptent Rainbow istället.

Jo, det är väl en del av det. Min erfarenhet är också att kvaliteten, användbarheten och pålitligheten i Hillebergtält inte är så fantastisk som många vill ge sken av. Det finns så många otroligt skickliga tillverkare idag som arbetar med moderna material och metoder så alternativen är många (Sarek Gear, Big Agnes, Exped, Zpacks och MSR t.ex.).
 
För egen del kan jag konstatera att jag tänkte på följande vis när jag letade tält.

Jag spenderar c:a 10 nätter / år i tält och när jag gör det så väljer jag tillfällen då väderprognosen är mellan "okej" till "gynnsam" för det område jag ämnar befinna mig i.
Jag tältar i skog och östersjö-skärgård, aldrig till fjälls.

För detta ändamål duger ett klart billigare tält alldeles utmärkt för min del.
Visst, jag vet att jag högst troligen inte har samma finish på prylarna med mina budgetval ett Sydvang Skaring 2p tunnel där självstagande inte krävs och ett Naturehike Cloud Peak 2 där tunneltält inte funkar.

Kanske har jag tänkt fel men det lär väl tids nog visa sig, och då kommer jag dessutom beredvilligt erkänna det 😉
 
Niak tillhör väl den svagare varianten med klenare material för att få ner vikten? Jag har bara erfarenhet av Unna och det tycker jag är superbra och tål väldigt mycket vind. Enda nackdelen med det är innertältet som väger way too much. Vikten skulle lätt kunnat halverats på det, eftersom dess enda funktion egentligen är att hålla mygg och lite markfukt borta och då räcker 3-400 g lätt för ett 1p-tält. Borde iaf kunnat köpas separat. Kunde gärna varit lite smalare också för att få mer absid. 75cm hade räckt. Apropå stängerna så är det ju så man ska göra för att få in dem - man trycker först in och sen matar väven. Ser jag inga problem med - blir bara säkrare än att trycka, för man vill ju inte få hål i väven för att man trycker för hårt.

Gillar finishen, dragkedjor, linor, rejälheten/ präktigheten, styrkan och det allt det andra....ok, takväven tycker jag är onödig och tillför inget förutom 100g mer vikt. Men det är ju verkligen ingen religion, har haft 10 olika tält genom åren, men det här är bäst hittills och mångsidigast.
 
Angående vattentålighet är det enda tält det har regnat in i är ett solblekt av bomullstyg från -60talet som jag fick ärva, alla andra har varit täta.

Har ägt 6st i olika fabrikat, pris och storleksklasser.
 
Håller med TS utom vattentätheten. Hade ett som läckte i sömmarna vid första ösregn. Alla sömmar. Aldrig mer varken HB eller HB 😉. På tok för dyrt för det man får. Det jag hade var Nallo 3 gt.
 
Jag har varit supernöjd med Nammatj 3, Allak (2-mans kupol, bortbytt) och Soulo (1-mans kupol). Har ägt ett tunneltält innan och tyckte jag prickade rätt med Nammatj och har nu svårt att se att jag ska byta.
Tältar främst i fjällen och har legat i stormvindar i Nammatj. Trodde det skulle blåsa sönder men blev bara en lät krökt 9 mm tältstång. Vet sedan dess att man kan ha antingen grövre stänger eller dubbla om man förväntar sig sånt väder.

Jag är lite av Hilleban, dels gillar jag dem och dels har jag råd men tycker kanske att priserna dragit iväg lite. Som hos så många andra svenska och utländska friluftsmärken.
 
Det är faktiskt ofta lite lätt sektvarning när det kommer till Hilleberg.

Jag skulle aldrig ta en rekommendation om en tältmodell på allvar om inte vederbörande räknar upp minst 3st svagheter med tältet.
 
Kritiskt tänkande gillar jag…

När det gäller HB så tror jag de pressats till detta segment av enklare materialval för att motsvara dagens lättviktstrend. När det gäller HB NIAK så är det just den kategorin. De skiljer mellan Svart, Röd och Gul label vilket motsvarar vilka krav som ska ställas.
Jag skulle aldrig köpa ett HB tält med gul nivå eftersom det motsvarar inte mina krav. Dessutom finns det en uppsjö med enkla tält på marknaden som konkurrerar viktmässigt.
Själv har jag ett extremtält HB TARRA 2 personers och har mångårig erfarenhet av tältets prestanda. Använder det ca +40 nätter per år. Jag tror att att HB styrka ligger i just det segmentet. Det kan vara ett strategiskt fel av dem att gå in på tillverkning av tält som inte fyller traditionell HB nivå.

Förövrigt så är deras relation till kundservice otroligt bra. Med deras sömnadsverkstad på Frösön har jag tagit del av att snabbt få hjälp när jag klantat mig med mitt tält och fått en brännskada. Till lågt pris dessutom.

Så är presenterar de själva tälten;

BLACK LABEL har högsta säkerhet, styrka, lätthanterlighet, mångsidighet och komfort. De presterar mycket bra i alla förhållanden, var som helst, vilken årstid som helst.

Om du inte behöver den högsta prestandan men fortfarande kan tänkas möta hårda förhållanden kan du istället välja RED LABEL.

Vet du att du endast kommer att använda ditt tält i fint väder och på mindre exponerade platser, och vill ha den absolut lägsta vikten – även om det reducerar din säkerhet och komfort och tältets livslängd – kan du överväga ett YELLOW LABEL-tält. Men kom ihåg att innertältet på tält där yttertältet inte når hela vägen ner till marken riskerar att bli genomblött på grund av drivande regn. Så om du kan tänkas utsätta ditt tält för hårdare förhållanden, oavsett om det är vår, sommar eller höst, är ett Black eller Red Label-tält där yttertältet når hela vägen ner till marken ett bättre val. Om du tvekar – gå upp en kategori!
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.