Att smida sig en kniv..

Hej!

Jag undrar, rent hypotetiskt, om det vore möjligt att i vildmarken utvinna järn och tillverka sin egen kniv.

Mer än lite off topic men har ju märkt att det finns en del knivintresserade människor här och tänker att jag kanske kan få svar på en gåta som följt mig ett tag.

Om vi antar att mat, värme och skydd finns och att man har gott om tid på sig men att man inte har några som helst moderna hjälpmedel. Kan sträcka mig så långt att man har schyssta sten- och träverktyg och väl fungerande blåsbälgar av djurhudar och trä.

Skulle man då kunna bryta malm, utvinna järn och smida sig en egen kniv?

Uppenbarligen har det hänt nån gång i tiden. Men hur skulle man behöva gå till väga?

Har läst om att man eldade och kylde med vatten om vartannat för att spräcka berget och komma åt malmådror men sen då? Hur mycket värme behöver man för att utvinna järnet ur malmen? Hur gick det till? Måste man tillverka träkol? Hur gjorde man det? Hur ter sig järnet, eldar man så hårt på malmstenarna att det smälter och rinner ut?

Är det nån som har nån susning om hur det skulle kunna gå till?

järnframställning

det råd jag kan ge dig är att leta efter områden som innehåller mycket järnoxid de vill säga rödockra eller en pöl med oljeliknande på vatten ytan där hittar du myrmalm som du måste rosta.
när rosningen är klar så kan du lägga kol i en gropung som du ha tillverkat och värmt upp.
lägg först kol så det glöder och för in luft med en bälg med rör in i gropen.
sen tar du lite rostad myr malm åt gången med kol och går det bra så har du en lupp efter fyra timmar som du får bearbetta typ knåda ihop järnet med slägga så du kan jobba med den lättare.
träkol är ganska lätt att tillverkar men tar ett dygn att göra det. det går mycket kol, värme 1100-1200 grader varmt.
jag tror detta är det lättaste än att ta malm från berg och värma upp det och göra järn av det.

kol tillverkar du på två olika sett kolmila eller under ett stort oljefat.

annars tror jag man få tästa sig fram.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Institutet för forntida teknik har sysslat med frågan praktiskt, läs gärna deras rapporter. Det finns en liten bok Smid själv, Johansson,Ica, som är klart läsvärd - en egen ässja driven av en hårfön eller gammaldags damsugare som kan blåsa, ett sten städ och en stenhammare samt lite skrotjärn gör att du kan börja med att göra smidesvektygen, hammare och tång. Fil och skruvstycke är bra att ha.....fil är bland det svåraste att tillverka själv, därav att fil och sked brukar ingå i basutrustningslistorna...De som hittat en järnmeteorit hade det säkert lättare än de som rostade fram sitt järn.
Att sen smida en kniv är a pice of cake när du väl fixat fram järnet....
Järnbruken på de frisiska öarna var f ö vinddrivna redan för ett par tusen är sen....
Men att gå från järninsamling till kniv är några steg och tar betydligt längre tid än att börja med ett par i bältet........

Vill minnas att jag såg ett program, tror det var på svt, för många år sen när dom gjorde det. Dom fuskade säkert lite, men... Har i alla fall för mig att dom tog järnet från en myr... precis som "såg" beskriver.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips