att skita

nyborjare

Gäst
Hur torkar ni er i röven? släpar ni på papper eller använder ni annat och i så fall vad, har du nått tips hur man gör för att hålla sig ren?.


Jag är tacksam för all slags information i detta område.
 

Matserik (Mats Larsson)

Gäst
Untitled

Jo.
Visst är det papper som gäller...
Lägg gärna några stenar eller lite mossa över ,visserligen förmultnar det men det ser trevligare ut och man är ju trots allt inte ensam, men
det som görs vintertid ...Det märks ju dessvärre tydligt.En del är naturligt men det är ju inte pappret.
Det som göms i snö...
 
Spade med

Förr täckte också jag över min avföring med mossa eller en flat sten. Jag har dock märkt att metoden inte är att rekommendera på väl frekventerade platser t.ex. i fjällvärlden. Orsaken är den att man aldrig vet vad man halkar på eller vad som gömmer sig under den tilltänkta stenen. Dessutom flyger pappren ändå omkring trots förankringarna. Jag har istället alltid med mig en liten blomspade på sommarhalvåret med vilken jag gräver upp en tuva. Jag "siktar" ned i gropen och lägger pappret i samma grop varefter tuvan läggs på som lock. Därefter får avföringen komposteras utan besvär för efterkommande.


Samma spade kan även användas vid elduppgörning. Med spaden kan yttersta markskicktet lösgöras och rullas upp. Därefter gör man upp eld på den blottlagda ytan. Efter eldingen släckes både marken och det lösgjorda markskicktet med mycket vatten och markskicktet rullas tillbaka över eldplatsen. På detta sätt blir det inga obehagliga sår i markytan som syns tiotals år.


MVH Tasso
 

nyborjare

Gäst
utan papper

och hur gör du utan papper, vad är bäst vitmossa löv eller vad
 
Utan papper

Alla nämnda naturmaterial duger utmärkt dessutom har jag läst att man i amerikansk litteratur rekomenderar även snö på vintern. Man kan alltså använda vad som finns på platsen. Det har jag dock märkt om "naturens toapapper" är för torrt typ renlav eller annan torr mossa blir det kvar fragment i baken, som senare kan skapa obehag. Av denna orsak kan vittmossa vara bäst, förutsatt att det tages på ett sådant sätt att det syns så litet som möjligt.


MVH Tasso
 

sector74@spray.se (eric)

Gäst
uträtta behov

Det enklaste är att ta med sig en rulle vanligt skithuspapper. Använder du det bara till vad det är till för räcker det ganska många dagar.


Att torka sig med sånt som naturen bjuder på fungerar givetvis också men det är bökigt att bli riktigt ren.


För att undvika problem med skavsår och liknande är det viktigt att ha en god hygien! Vandrar du många dagar i sträck utan att tvätta dig kommer du få problem!


Ta med dig toapapper och tvätta dig i rumpan en gång per dygn är mitt tips!


Eric, K4 Arvidsjaur 95-96
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Snö på vintern!

På vintern är det ju inte så lätt att gräva ner dasspappret i marken, och gräver man bara ner det i snön så vet man ju vad som händer på våren... Därför torkar jag mig alltid med snö på vintern. Det går bra, men om man vill bli riktigt ren är det bäst att använda lite papper också. De små pappersbitar som det trots allt blir då stoppar jag i en plastpåse och tar med hem. Ett annat alternativ är att elda upp dem, men det kan vara svårt då de ofta är lite blöta.


MVH


Peter Ask
 
Boktips

För den som vill förkovra sig ytterligare i ämnet och bla få lära sig varför fågelfjädrar är dumt att torka sig med kan söka rätt på boken "How to shit in the woods". Amazon.co.uk är ett bra ställe att leta.
 

Bajs

Gäst
Bajja-Majja

Jag brukar bära med mig en sk. bajja-majja på ryggen. Då kan jag skita när jag vill. Det är dessutom smidigt att ha sin packning i den, man slipper ju ryggsäcken.


B
 

Guest

Gäst
Raga sig

Man kan alltid raga sig i arslet för att minska pappersransonen. Detta är inget jag har provat, men rent intuitivt verkar det vettigt.
 
snö...

Ta med en tändare eller tändstickor och bränn pappret när du är klar, funkar finfint!
 

fart@shit.com (fart)

Gäst
Intressant ämne!

Hej!
Det här var en sträng som man oundvikligen måste läsa en fredageftermiddag. Man lär sig mycket här på sidan! Tidigare inlägg har tagit upp både naturametoder som vitmossa och mer moderna torksätt som helt vanligt toapapper. Man har också nämnt både amerikansk och engelsk litteratur inom ämnet som "How to shit in the woods". Jag skulle vilja rekomendera boken "Allen and Mikes really cool book about backcountry skiing" där man i amerikansk anda tar upp problemet med vinterbajsning.


Inge har dock nämnt den ryska metoden att i en liten bit tidningspapper sticka in ett finger varmed man gör rent rumpan. Då fingret dras ut skrapar man av eventuelle rester på tidningen. Denna metod eliminerar de flesta problem i och med minimal pappersåtgång och inga otäcka stickiga mossor i rumpan.


mvh
Fart
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.