Att paddla på riktigt öppet vatten?

Har lite funderingar på att ge mig ut på öppet hav (i bemärkelsen "jag ser bara min kajak och en massa vatten") i min nyligen inköpta 2-mans faltkajak nån dag. Inte imorgon, utan när jag och min paddelkamrat förberett oss lite.

Men då blir ju frågan: hur förbereder man sig? Det mesta jag hittar när jag googlar efter info är antingen jätte-basic ("du måste kunna ta dig upp i kajaken om du välter" och "ha flytväst och kompass") eller anpassat för "öppet" vatten ("om du välter är det bara att bogsera in kajaken till land" och "du kan bedöma kurs utifrån vågbruset mot land").

Har ni några länktips (reseberättelser där något gått illa på öppet vatten, artiklar om säkerhetstänk, o.s.v.)?

Mer konkreta frågor:
1) Vad göra om kajaken "går sönder"? Finns det några lämpliga sätt att hålla sig flytande? Kontakta räddningstjänst motsv?
2) Hur hantera ev pissdåligt väder? Naturligtvis försöker man ge sig ut i bra väder, men om SMHI har fel och det blir riktigt dåligt väder riktigt snabbt, finns det då några vettiga utvägar?

Alla möjliga funderingar och kommentarer är välkomna, så ös på.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ja, den frågan kan man nog skriva en hel bok om.

Mitt råd är att ni anpassar turen efter er förmåga och ökar turernas svårighetsgrad med ökande rutin. Ett bra sätt att snabba upp den processen är att gå med i en förening (kanotklubb, friluftsfrämjandet ....) och paddla med erfarna paddlare.

Angående dina frågor:
1) Det är svårt att förlita sig på hjälp utifrån. Om det inte är högsommar går nedkylningen ganska fort. Googla på "kajakolycka vänern" så får du upp ett exempel på en olycka där kanotisterna nog trots allt var ganska väl förberedda.
2) Min enda utväg är att ha så bra skicklighet/rutin att jag kan rida ut busvädret och så bra fysik att jag orkar paddla till säkerheten. Jag ser med andra ord ingen annan utväg än att du anpassar turen efter din förmåga. Att ge sig ut på så öppna vatten så du inte själv klarar att reda ut eventuella problem är alltså mindre bra.

Lycka till,

Klas

Kolla på Frejas blogg och kolla numret av Sea Kayaker där det står om hennes Gulf of Carpatia överfart. 7 nätter, 8 dagar, 575 km öppet hav i ett svep under "paddla runt Australien expeditionen".

Där kan du läsa om att både äta, sova, göra nummer 1, nummer 2, laga ett trasigt roder mitt under överfarten etc. Och, givetvis hur man förbereder sig på att göra något sånt. 60 mil öppet hav i ett svep genom de vattnen kräver ju sin kvinna/man...

Sea Kayaker Magazine är ju helt underbart!! Har läst hur mycket som helst senaste veckan.

En fundering: Att rulla runt i en enmanskajak kan jag tänka mig fungerar rätt bra, men i en tvåmans faltkajak har man väl rimligen ingen chans... Kapsejsar man kommer man att bli tvungen att gå ur kajaken, vända den rätt och sedan tömma den på vatten. Har man kapsejsat så beror det antagligen på rätt hård sjö. Klarar man av att pumpa ut mer vatten än vågorna sköljer in? Om inte, hur hanterar man situationen? Behöver man rigga pumpen så att man kan pumpa genom stängt spraydeck? Går det att sitta i en vattenfylld kajak i hård sjö utan att kapsejsa igen?

Självklart ska sånt här testar innan man ger sig ut, men det vore skönt att kunna dra nytta av andras erfarenheter också.

Börjar önska att jag inte fått nåt sommarjobb, så att jag hade haft tid att vara ute... men då hade jag å andra sidan inte haft nån kajak att vara ute i. =/

Anpassa er paddling efter förmåga och erfarenhet

Ni bör anpassa er paddling efter er förmåga och erfarenhet.
Testa att paddla ut i riktigt skitväder men var på ett ställe som är hyfsat säkert och känn efter hur trygga ni känner er. Testa att slå runt och komma upp i kajaken och fråga er om ni fixar detta i ännu hårdare väder. Nu vet jag inte vart ni bor men försök hitta en vik som vetter mot yttre havsbandet och åk dit när det blåser och går hög sjö. Sen får ni inte ta för lätt på den psykologiska aspekten då man inte är särkilt tuff om man inte ser land i sin närhet... och det börjar blåsa.

Ur ett säkerhetspespektiv så bör ni ha torrdräkt, gps, vhs radio och/eller en spot med er. Spot:en skulle jag personligen införskaffa då den sänder ut SOS med gps koordinat för räddningspersonal om olyckan skulle vara framme. Sen måste ni informera anhöriga när och var ni förväntas komma fram.

Men som sagt paddla efter förstånd...

/Johan
http://www.kajakpaddling.nu/

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips