Att packa en rygga

Går och spanar på lämpliga ryggsäckar inför en veckas fjällvandring i sommar (och såklart övriga små utflykter under året!). Men det är, som allt annat när det gäller friluftsutrustning, en djungel av siffror, kilon, litrar, finesser, bärsystem och recensioner.

Nu till frågan: De här "ramlösa" ryggsäckarna, i stil med GoLite Jam2 och Granite Gear Virga skall ju packas med omtanke för att inte hänga som en sopsäck på ryggen. Men hur?! Använder man tältpinnarna för att styva upp ryggen, eller hur gör man egentligen? Är det svårt att få till det bra? Kan ju nämna att totalvikten på grejerna antagligen kommer hamna runt 14-17 kg. Eller är det bättre att satsa på en vanlig säck med inbyggd ram men som väger lite mer?

Jag har själv en GoLite Pinnacle. Denna är ramlös och skall packa på det sättet som du nämner.
Vad innebär detta då?
Jo det är inte konstigare än att du packar säcken med stadga genom att använda förslagsvis ditt cellplastliggunderlag.
Spana in fjäderlätt för att få lite mer tips. Där kan du läsa mer. Jag vet dock inte exakt var.

Själv föredrar jag att göra en sk tub med mitt liggunderlag. Jag tar alltså mitt cellplastsliggunderlag och rullar ihop det och stoppar i det i ryggsäcken och låter underlaget ligga mot ryggsäckens ytterväggar så det bildar en tub.
Inuti denna tub lägger jag sedan mina övriga grejer. Mina eventuella tältpinnar lägger jag utanför liggunderlaget mot ryggen, mest för att det är där dom får plats utan att vara i vägen.

Denna konstruktion passar mig alldeles utmärkt upp till 20kg.

Dock så har denna princip en stor nackdel och det är den att cellplastsunderlaget inte kan användas under pauser m.m eftersom det därmed innebär att man får tömma hela ryggsäcken. Detta har jag löst genom att ha med mig ett speciellt sittunderlag på 40g.

//Peter

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Går och spanar på lämpliga ryggsäckar inför en veckas fjällvandring i sommar (och såklart övriga små utflykter under året!). Men det är, som allt annat när det gäller friluftsutrustning, en djungel av siffror, kilon, litrar, finesser, bärsystem och recensioner.

Nu till frågan: De här "ramlösa" ryggsäckarna, i stil med GoLite Jam2 och Granite Gear Virga skall ju packas med omtanke för att inte hänga som en sopsäck på ryggen. Men hur?! Använder man tältpinnarna för att styva upp ryggen, eller hur gör man egentligen? Är det svårt att få till det bra? Kan ju nämna att totalvikten på grejerna antagligen kommer hamna runt 14-17 kg. Eller är det bättre att satsa på en vanlig säck med inbyggd ram men som väger lite mer?

Det skulle jag göra när man börjar närma sig 20 pannor. Tänk på att mycket av vikten av ryggan inte känns då den sitter mot kroppen. Det är upplevelsen som är viktig.

Det finns ju även säckar med invändig ram och ganska tjocka vävar etc, men som sparar vikt på enkel design och avskalade, fasta bärsystem. Måhända en kompromisslösning för de som inte vågar släppa sargen och sväva ut på lättviktsrinken, men en viktbesparing är det ju jämfört med säckar med justerbar rygglängd, många öppningar, fickor och lösningar.

Det skulle jag göra när man börjar närma sig 20 pannor. Tänk på att mycket av vikten av ryggan inte känns då den sitter mot kroppen. Det är upplevelsen som är viktig.

Håller med plus att en "lättviktsrygga" knappast lär hålla speciellt länge om man lastar för tungt, den lätta vikten måste ju innebära en betydligt vekare konstruktion !

Håller med plus att en "lättviktsrygga" knappast lär hålla speciellt länge om man lastar för tungt, den lätta vikten måste ju innebära en betydligt vekare konstruktion !

Naturligtvis är det så att en lättviktsrygga syftar till att bära lättpackning.
Så länge man gör det och inte misshandlar ryggsäcken så kommer den hålla precis lika länge som någon annan ryggsäck.
//Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips