Att laga sin fisk

Tänkte det vore bra med lite tips på hur man tillagar sin fångade fisk ute, med betoning på ett enkelt sätt.

- Det här, i detta fall en öring över elden eller glöden är kanske det enklaste. Bara att rensa, behålla huvudet och sticka en pinne genom munnen och fast i stjärten. Skinnet snittas lite så inte fisken skruvar sig krokig över elden. Salta.
be6a9ddcada930b6e503289ecd99db34.jpg


- Fisksoppa är också gott, och omväxlande. Skär i detta fall öringen i små bitar, ner i en kastrull med saltat vatten som precis täcker fiskbitarna. Låt puttra några minuter (beror på storlek), vänd på fiskbitarna och låt puttra några minuter till. Ta upp fiskbitarna och lossa skinn och ben, ner i kastrullen och rör lite, låt puttra några minuter.
025285957bbb601e241cfc760ab56775.jpg


- Ibland har jag med ett galler från en engångsgrill. Bra att lägga fisk på över glöden. Salt och vitpeppar.

- Folie. Särskilt fiskar som inte är lika feta som öring passar bra att låta koka in i folie. Harr blir bra.

- Filea. Enkelt och gott att t.ex steka filéer i panna. Salta, citronpeppra gärna. Servera med potatismos, eller lägg på knäckebröd.

Salt, citronpeppar, vitpeppar, enris på glöden/elden som avslutning och fin röksmak.
Enpinnar ger fin smak. Ta inte för töremättad ved – blir starkt.

Fler tips?

Raskesven
 
Koka fisk med lök/purjo/timjan/salt är min favorit.

Nått som också är gott är att spika upp en filé på en planka och luta den över elden (tänk tältkåta).
 
Aldrig utan en tub

" Filea. Enkelt och gott att t.ex steka filéer i panna. Salta, citronpeppra gärna. Servera med potatismos, eller lägg på knäckebröd."

Och något som blev den läckraste måltid jag någonsin ätit, det var när vi av ett par andra fiskare fick resterna ur deras tub med Remoladsås, ögonen snurrade flera varv i skallen .-)
 
Öring: Folie med vitlöksklyftor, salt och citronpeppar är en höjdare, brukar även slänga in lite margarin för att få lite extra energi och gotta!

Fisksoppa har jag aldrig prövat men tänkte försöka mig på det under kommande vandring. Är även lite intresserad att testa på att snabbgrava öringen för kommande dag.

Vid dåligt väder brukar jag filea och steka i pannan eller bara rensa och ta bort huvud och stjärtfena och steka över gasolköket.
 
Ett tips för fisksoppan är att ta med en fisksoppa på påse (Norsk fisksoppa) att ha som bas och i den lägga bitar av harr eller öring. Enkelt och inte alls dumt. Ett tips för fileer är att blanda vetemjöl, ströbröd, salt och peppar (tex örtpeppar) i en liten plastpåse (2-liters fryspåse) och ta med på turen. Fileerna lägger man sedan i påsen, blåser upp, snurrar ihop och skakar runt lite. Blir en perfekt panering att steka i. Steker man såna öringfileer i rejält med smör blir de nästan som friterade.
 
hejsan.
mkt trevligt trådinitiativ, kram på du..;)

sven-erik loodh använde en plastpåse för att panera fisken-funkar bra och blir riktigt mumma.

fryspåse, ströbröd, salt, citronpeppar och lite vitpeppar -förbereds hemma och stek sedan i mkt smör....

vänligen nils
 
Många goda tips, jag har inte mycket att tillföra för utom en sak, När man tillagar fisken i aluminium folie eller som jag ibland gör viker ett galler från en engångsgrill runt fisken och lägger den på glöden det är att stoppa enris i magen på fisken tillsammans med lite smör och S&P.
 
Jag vet att det är många som har missat småabborre som en utmärkt matfisk. Det man får höra av folk är att man inte kanäta så små fiskar pga att det är för mycket ben. Här kommer ett litet tips på hur man gör om man är ute vid en eld eller hemma vid öppna spisen.


Börja med att ta ur fisken och avlägsna huvudet.

Lägg fisken i en skål och salta och låt stå i ett par timmar.

Lägg in fisken på rygg i en tunn glödbädd och vänta 3-4 minuter eller tills fenorna lätt kan dras av.

För att få bort fjäll så använder man sig av en kniv eller gaffel och "skalar" fisken som man skalar en kokt potatis. Ta sedan en kniv för att försiktigt avlägsna filéerna från ryggraden genoma att föra in kniven vid ryggen. Revbenen kommer att följa medmen dessa tar man enkelt bort med ett tummgrepp om kniven.

Och nu så är det bara att njuta!
 
När jag läste rubriken såg jag framför mig hur du försökte reparera en fisk som gått sönder... ;)

Haha, precis vad jag tänkte till en början :)

Minns ett avsnitt av/ur Jamie Oliver, där han rullade in fisk (lax) i en dyngsur dagstidning och slängde rätt på elden. Sökte klippet på Youtube, men hittade inget. Däremot poppar det upp en del via "vanlig" Google-körning på "Jamie Oliver newspaper salmon" https://www.google.se/search?source..._enSE378SE379&q=jamie+oliver+newspaper+salmon eller liknande. Hur bra det är med trycksvärta i matlagningen kan säkert diskuteras. Men det är ett tips iaf. :)
 
Haha, precis vad jag tänkte till en början :)

Minns ett avsnitt av/ur Jamie Oliver, där han rullade in fisk (lax) i en dyngsur dagstidning och slängde rätt på elden. Sökte klippet på Youtube, men hittade inget. Däremot poppar det upp en del via "vanlig" Google-körning på "Jamie Oliver newspaper salmon" https://www.google.se/search?source..._enSE378SE379&q=jamie+oliver+newspaper+salmon eller liknande. Hur bra det är med trycksvärta i matlagningen kan säkert diskuteras. Men det är ett tips iaf. :)

Den blir i princip ångkokt i paketet, tror att jag ska testa det med regnbåge i portionsstorlek.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
Tigger Laga frystorkat utan värme! Friluftsmat 24
apport Laga mat över eld? Friluftsmat 3
millimeter Tillaga fisk hos fiskallergiker? Friluftsmat 5
grodanbolle Grava fisk? Friluftsmat 14
O torkad fisk Friluftsmat 3
fjelltur Ångkokt fisk Friluftsmat 4
Fisk Friluftsmat 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.