Att hänga i julgranen

Det finns ju en del som skrivits här angående alternativa vägar bredvid Kungsleden från Abisko söderut. Jag har bara gått sträckan en gång ner till Kvikkjokk så om man går vissa delar en andra gång så kan man ju inte klaga på att det blir uttjatat. Nu hoppas jag, som alla andra, att det blir ljusare tider på pandemifronten och har därför börjat att småtitta på sträckan Abisko-Nikkaluokta, med lite extra övernattningar i Kebnekaise. För att då få in lite nya vyer så blir det ju den Vistasstugan och Nallostugan efter att ha vandrat ner till Alesjaure. Men så då till frågan. Man skulle ju kunna gå Abiskojaure-Unna allakas-Alesjaure. Dock tycker jag mig inte ha läst sådana där jätte positiva recensioner på denna sträcka. Så min fråga är om denna sträcka är något "att hänga i julgranen?". Eller är det finare att gå till Alesjaure på Kungsleden? Den inte alltför upphetsande sträckan till Abiskojaure måste ju i vilket fall göras.
 
Nu vet jag inte vilka berättelse om Abiskojaure - Unna Allakas du har läst men själv skulle jag väl välja denna sträckningen innan Kungsleden, mest för att slippa folkmängden ;)
Jag är inte alls säkert att jag har vandrat denna sträckan under sommar, eller om jag har bara vandrat på den när jag kom in från Kungsleden på Rovvidievva samevistet, men jag har åkt skidor på den en hel del.
Så varför tyckar folk inte om denna sträckningen? Jag kan bara tänka att folk vill komma up på kalfjället och lämna björkskogen efter sig.
Visst är man i björkskogen fråm till samevistet - inte så cool även under vintern - men efteråt blir skogen glesare och man kommar in i en väldigt fint dalgång.
Ja jag älskar Unna Allakas och området. :)
Själva vandringen över till Alesjaure är en bit kuperad, men fina vyer får man för möjden.

Jag har bara några höstbildar (och vinter självklart) på nätet: Kolla här Om du inte blir sugen...

Henning
 
Nu vet jag inte vilka berättelse om Abiskojaure - Unna Allakas du har läst men själv skulle jag väl välja denna sträckningen innan Kungsleden, mest för att slippa folkmängden ;)
Jag är inte alls säkert att jag har vandrat denna sträckan under sommar, eller om jag har bara vandrat på den när jag kom in från Kungsleden på Rovvidievva samevistet, men jag har åkt skidor på den en hel del.
Så varför tyckar folk inte om denna sträckningen? Jag kan bara tänka att folk vill komma up på kalfjället och lämna björkskogen efter sig.
Visst är man i björkskogen fråm till samevistet - inte så cool även under vintern - men efteråt blir skogen glesare och man kommar in i en väldigt fint dalgång.
Ja jag älskar Unna Allakas och området. :)
Själva vandringen över till Alesjaure är en bit kuperad, men fina vyer får man för möjden.

Jag har bara några höstbildar (och vinter självklart) på nätet: Kolla här Om du inte blir sugen...

Henning
Ja verkligen fina bilder. Jo det är nog det där med björkskogen som många tycker kan vara lite trist då. Är det lätt att följa leden på denna sträcka?
 
Jag kom ihåg att jag faktiskt gick hela vägen mellan Unna Allakas och Abiskojaure för länge sen. 2003 för att vara precis, vilket var näre början av min fjällvandringskarriär. ;)
Jag läste min dagbok från vandringen: Ingen problem att hitta leden, vilket stämmar med min minnesbild att det är en väl upptrampat stig.
Kannske är det liten svårare att se stigen mellan Unna Allakas och Alesjaure, men den sammanfaller ju största delen med vinterleden och kryssarna är ju svårt att missa...

Henning
 
Du kan också starta i Katterjåkk och vandra via Stuor Kärpel till Unna Allakasstugorna och vidare till Alejaure. Med den sträckningen korsar du bara Kungsleden. Själv har jag inte gjort det än men förhoppningsvis blir det av nästa sommar.
 
Unna Allakas-Alesjaure är lättorienterat, tydlig stig, och vyn då du kommer över sista fjället och ser hela sjösystemet vid Alesjaure, och bergen bakom, är mycket vacker.

Backen upp till denna vy kan däremot vara lite jobbig, men så är det ju ibland.
 
Du kan också starta i Katterjåkk och vandra via Stuor Kärpel till Unna Allakasstugorna och vidare till Alejaure. Med den sträckningen korsar du bara Kungsleden. Själv har jag inte gjort det än men förhoppningsvis blir det av nästa sommar.

jaa . Ska kolla lite hur man kommer till de ställena. Tackar
 
På sträckan Katterjåkk - Unna Allakas måste man vada Valfojåkka. Många föredrar att vada längre nedströms (vid vindskyddet) än vad Fjällkartan anger som lämpliga platser. Det kan vara bra att läsa på i förväg bland de trådar som diskuterat ämnet.
 
Ja Katterjåkk - Unna Allakas är en annan väg att slippa Kungsleden. Att jag inte nämde den beror på faktum att jag (kannske felaktigt) utgick från en stugtur. Här behövs ju en natt i tält (om man inte struntar i regler och sovar i en rastskydd :().
Annars finns ju även den norska varianten (om gränsen inte längre är en problem): Tåg till Katterat - Hunddalshytta - Cunojaurehytta - Unna Allakas.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.