Att gå in ett par vandringskängor

Jag antar att denna fråga har stötts och blötts tidigare, men då mina sökningar i forumet har varit relativt fruktlösa och de få råd jag hittat i princip alla säger "snöra på dig pjuxen och dra ut i skogen!" så tänkte jag drista mig till att starta denna tråd. För det har inte varit så enkelt för mig.

Finns det några riktigt bra tips för att förenkla den smärtsamma processen att gå in ett par styva vandringskängor (i mitt fall Meindl Island Pro) när man inte har fötter av stål?

Bakgrund: jag köpte kängorna för många år sedan och har då och då försökt gå in dem, men varje gång har jag vänt efter några hundra meter då jag börjat få ont i fötterna. Jag har ganska beniga fötter och vassa, utstickande fotknölar. Det är framför allt vid fotknölarna som det skaver och trycker. Lättar jag på snörningen så sitter de å andra sidan för slappt runt benet.

Jag har kunnat använda kängorna vid några få tillfällen genom att använda dubbla sockor, där det yttre paret är av typen militärens stålgrå knästrumpor. Dessa viker jag ner skaftet på så att det blir tredubbelt och vikningen slutar alldeles ovanför fotknölarna. Fyra lager socktyg i kängskaftet alltså. Det fyller ut och minskar trycket på fotknölarna, men ändå känner jag av ett visst obehag. Jag har gissningsvis gått ett par, tre mil i dem vid det här laget. Jag förvarar kängorna rengjorda och väl insmorda med Meindl Sportwax, och proppar dem med tidningspapper och pressar ner ett par avrundade pinnar just där fotknölarna sitter för att spänna ut dem lite.

Jag läste i en tråd om skovård att det fanns fetter som mjukade upp lädret och jag tänkte att det kanske kunde vara värt att förlora lite stadga mot att jag faktiskt kan använda kängorna överhuvudtaget. Men när jag kom till butiken sa säljaren att fettet förstörde Gore-Tex membranet så jag skippade den idén.

Finns det några andra sätt att mjuka upp skorna lite och få dem att forma sig efter fötterna? Värme? Vattenbad? Lämna in dem till en skomakare? Eller ska jag helt enkelt ge upp och köpa några andra kängor? Alla kloka tips och råd emottages med stor tacksamhet!
 
den känga du talar om är en fodrad känga, har du den typen av obehag så har du skaffat fel känga, den passar helt enkelt inte din fot.. så istället för egna experiment så gå till en "riktig" skomakare och be om hjälp, inte en klackbar eller såå.
 
Även fodrade kängor anpassar sig till viss det efter fötterna. Men det sker inte alls i lika stor utsträckning som ofodrade kängor, och det tar mycket lång tid.
 
Ett sätt att försöka få kängorna att anpassa sig kan ju vara att blötlägga dom ordentligt och sedan ut och gå en runda, så får man hoppas att fötterna vinner över kängorna.
 
Även fodrade kängor anpassar sig till viss det efter fötterna. Men det sker inte alls i lika stor utsträckning som ofodrade kängor, och det tar mycket lång tid.
Just så. För att få bästa möjliga utgångsläge så gäller det att köpa kängor som sitter hyfsat bra redan från början, eller ännu hellre, ett par som sitter som en smäck direkt.
 
Tack för alla svar! Låter lite som att jag kanske borde ge upp kampen mot mina Meindl.

Jag ska nog ta en tur till en större stad där det finns ett bredd utbud och prova lite fler kängor. Jag har sett att många lovordar ofodrade lägerkängor, t.ex. Crispi. Jag hade inga problem med militärens M90-kängor, varken sommar- eller vintermodellen, så det kan kanske vara ett tänkbart alternativ. (I alla fall efter vad jag kan minas - det är trots allt ca 15 år sedan.) Min kusin köpte nyss ett par Kayland Vertigo Dual, syntetkängor, då han inte kunde hitta några i läder som passade honom.

Låter fantastiskt med kängor som sitter skönt från början! Det finns alltså? ;-)

Blir väl att lägga ut mina Meindl på begagnatmarknaden. Vad har de för ungefärligt värde? De är mycket välvårdade, fräscha och fina, och som sagt sparsamt använda, men inte helt splitternya eftersom jag trots allt gått ett par mil i dem.
 
M/90 känga saknar stadga

Att tänka på när det gäller M/90-kängor är att dom inte erbjuder någon direkt stadga åt foten.

När du gjorde lumpen så antar jag att du som man bör använde försvarets grå srumpor som en liner och försvarets vita som en tjockare socka. Jag gjorde så både sommar och vinter och fick aldrig skavsår i lumpen.

Du bör (iaf enligt mig) alltid ha två par sockar på dig, jag har ett par Lundhags Syncro High och kör med ett par tunnare sockar i Merinoull och försvarets vita på det.

Det är även tämligen svårt att få tag på M/90 kängan civilt.
 
Att tänka på när det gäller M/90-kängor är att dom inte erbjuder någon direkt stadga åt foten.

När du gjorde lumpen så antar jag att du som man bör använde försvarets grå srumpor som en liner och försvarets vita som en tjockare socka. Jag gjorde så både sommar och vinter och fick aldrig skavsår i lumpen.

Du bör (iaf enligt mig) alltid ha två par sockar på dig, jag har ett par Lundhags Syncro High och kör med ett par tunnare sockar i Merinoull och försvarets vita på det.

Det är även tämligen svårt att få tag på M/90 kängan civilt.

M90 vinter finns här http://www.militart.se/product.html?product_id=41&category_id=15, gjorde bara en snabb sökning på google det finns fler ställen som har M90 grejer.
 
Jag har måttbeställt kängor från Lundhags och de är helt underbara! Har för mig att det bara kostade 500kr extra men det var några år sedan. Efter samråd med dem så ritade jag av mina fötter och mätte på ett par olika ställen. Behövde inte ens gå in dem, de var sköna redan från början. Men jag använder alltid strumpor + sockor. Kanske något att fråga dem om?

Mina erfarenheter av Meindel är ungefär som du beskriver, de skaver lite överallt... Vissa känns mer som pjäxor än kängor. Stela och ger inte med sig speciellt mycket.

M90-kängorna har jag vandrat med en gång (toppbestigning Akka) och det tänker jag inte göra om. De funkar bra att tassa runt med i skog och mark men ger, som någon skrev tidigare, inte speciellt mycket stadga -särskillt inte om de blivit blöta. Men de är mjuka och med rätt strumpa+socka så passar de nog de flesta...

En kompis med knöliga fötter har givit upp kängor helt och går i gummistövlar. Han njuter numera av att vandra. Inget skav eller ömmande och fukten inifrån står han heller ut med än trycket mot knölarna.

Lycka till!
 
Bra tänkt. Jag såg faktiskt en artikel i dagens tidning om en skomakare i byn så jag kanske ska gå dit och ta ett snack med dem innan jag annonserar ut mina Meindl slalompjäxor.

Okej! M90 utesluts! Tack igen för alla goda råd!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skallagrimson Gå in ett par Lundhagskängor Kläder 3
markusbacka Smärta av att gå in Haglöfs-kängor, någon fler? Kläder 19
Niklasx Gå in Lundhagskängor Kläder 21
myospinae Gå in Lundhags Scout? Kläder 4
Rookien Tips för att kunna gå in kängor inomhus Kläder 0
Tomas J Gå in och vård av Lundhags Syncro Kläder 21
fjällman gå i stövlar? Kläder 7
pjurka Ska man behöva gå naken? Kläder 16
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
Elias Granqvist Träningsoverall i ett stycke Kläder 4
Smogz Efterlyser ett supertunnt syntetunderställ Kläder 11
Trilla Måste ge er ett ulltips Kläder 5
tallbarren Ange ditt varumärke med ett omdöme. Kläder 0
Nettchen Tighta byxor - ett problem? Kläder 6
nurmiranta ett par watski strumpor istället för stövlar Kläder 1
ehn Meindl som gett sig efter ett halvår :( Kläder 6
avslut1102 Softshell och skalbyxa i ett Kläder 11
AnjaM Behöver jag verkligen ett par kängor..? Kläder 9
0lofsson Ett bra köp? Kläder 5
erken Ett skalset Kläder 1
Hardwired Ett fot-relaterat problem Kläder 13
tomatchili GTX kängor efter ett tag Kläder 0
Xander Windstopper, ett onödigt material? Kläder 15
CanMan "Behöver ett tips" - Lundhags Pro. Wilderness Pants Kläder 4
JEX Ett försök till!! Kläder 1
klyka I ett par knirrande, knarrande Meindl kängor... Kläder 4
Bwana Anges vikt per känga, eller per par? Kläder 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...