Att byta gaffel på MTB

Jag har en MTB CyclePro och funderar på att byta framgaffeln (som idag är odämpad) till en dämpad av märket rock shox. Är det en standarddimension så att alla varianter av gafflar passar i alla ramar? eller är det bara vissa som passar?

Fungerar

Jag har en rock shox dämpare på min CyclePro FR och det fungerar bra, men hör med din handlare först.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
pezeta; sa:
Jag har en MTB CyclePro och funderar på att byta framgaffeln (som idag är odämpad) till en dämpad av märket rock shox. Är det en standarddimension så att alla varianter av gafflar passar i alla ramar? eller är det bara vissa som passar?

Om din cyclepro inte är väldigt gammal så är det standard storlek på styrlagret vilket är 1 1/8. Så alla modeller bör passa det är bara längden på styrröret som måste anpassas till just din cykel, detta kan dock din cykelhandlare hjälpa dig med.

Ps: För fler svar bör du nog ställa sånna här frågor i MTB forumet istället :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips