Att bo i tarp....rent praktiskt, hur göra?

Mest UL torde väl vara att ha sån pli på hunden att den ligger still där man lagt den? Näst mest UL är förmodligen att knyta ihop vovsingens framben med en "lätt men ändå stark" tråd.. ;-)
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Tranan; sa:
Finns det någon som har hund och tarp? Det verkar vara lätt att den smiter på natten med alla sidor öppen i princip....? Binda fast den i tarpen - hur och var ska man göra det?
Om du tar en halvmeter lång bit av 20-25 mm packrem, viker den dubbel och limmar fast den på ditt liggunderlag, ev. kan du lägga remmen på var sida av liggunderlaget och sy rakt igenom så får du en lagom ögla att fästa kopplet i. (Om inte naturen bjuder på en lämplig ankarpunkt.)
Även om hunden orkar dra dig så lär du ju säkert vakna av försöket...
 
dabac; sa:
Tranan; sa:
Finns det någon som har hund och tarp? Det verkar vara lätt att den smiter på natten med alla sidor öppen i princip....? Binda fast den i tarpen - hur och var ska man göra det?
Om du tar en halvmeter lång bit av 20-25 mm packrem, viker den dubbel och limmar fast den på ditt liggunderlag, ev. kan du lägga remmen på var sida av liggunderlaget och sy rakt igenom så får du en lagom ögla att fästa kopplet i. (Om inte naturen bjuder på en lämplig ankarpunkt.)
Även om hunden orkar dra dig så lär du ju säkert vakna av försöket...

Packremmen håller säkert, men liggunderlaget? Knappast :)
 
Bivybag från Exped? Ja!

Jag ska inte låta som om jag har någon erfarenhet av att tarpa och övernatta, för det har jag inte. Annars tarpar jag friskt dagtid. Har inför min egen premiär under tarpens nattliga mångröna skugga planerat införskaffa en bivybag från Exped ( http://www.exped.com/ ). Lurar på varianten i eVENT®/PU för ca 2599 kr (min lokale coolmärkeshandlare kan ta hem den). Vet att Haglöfs lösning kostar mindre, men Haglöfs är inte tillräckligt coolt för mig.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Re: Bivybag från Exped? Ja!

fnöskticko; sa:
Jag ska inte låta som om jag har någon erfarenhet av att tarpa och övernatta, för det har jag inte. Annars tarpar jag friskt dagtid. Har inför min egen premiär under tarpens nattliga mångröna skugga planerat införskaffa en bivybag från Exped ( http://www.exped.com/ ). Lurar på varianten i eVENT®/PU för ca 2599 kr (min lokale coolmärkeshandlare kan ta hem den). Vet att Haglöfs lösning kostar mindre, men Haglöfs är inte tillräckligt coolt för mig.

Större delen av vitsen med en tarp (bra ventilation minskar fuktansamling i sovsäcken) försvinner om du använder en bivacksäck av såpass tätt material som eVent. Jag föredrar en rejälare tarp eller en bivacksäck i material som ventilerar bättre.

Jörgen
 
Tranan; sa:
Finns det någon som har hund och tarp? Det verkar vara lätt att den smiter på natten med alla sidor öppen i princip....? Binda fast den i tarpen - hur och var ska man göra det? Eller era hundar bara stannar inne av sig självt kanske...?

Kan man inte slå ner en pinne eller en tältspik i backen som förankring till hunden?

/A
 
andersmossing; sa:
Tranan; sa:
Finns det någon som har hund och tarp? Det verkar vara lätt att den smiter på natten med alla sidor öppen i princip....? Binda fast den i tarpen - hur och var ska man göra det? Eller era hundar bara stannar inne av sig självt kanske...?

Kan man inte slå ner en pinne eller en tältspik i backen som förankring till hunden?

/A

För en normal hund som ser t ex en ren hjälper det inte :)
 
Tumbleweed; sa:
Mest UL torde väl vara att ha sån pli på hunden att den ligger still där man lagt den? Näst mest UL är förmodligen att knyta ihop vovsingens framben med en "lätt men ändå stark" tråd.. ;-)

Mest lättpackning är såklart att lämna hunden hemma. Den är ju inte särskilt polyvalent. Eller kan man ha dem som handduk eller kudde eller nåt sånt?

Eller så kan man såklart ha en hund av kalvstorlek, som kan bära ens packning. Och vara vegetarian så att den kan äta gräs och lavar och sånt. En riktig kalv kanske är smartare att ta med när allt kommer omkring.

Vad var det nu tråden handlade om igen? ;)
 
Första måstet för att klara av rusk är ju att tarpen ska kunna slutas ner mot alla sidor, jag använder iblendyttertältet till mitt muddus som tarp och öppnar upp/tar bort bara så mycket som vädret tillåter. Detta är en tarp som är nog ovädersäker för att jag iinte skulle dra mig för att använda den på vinterfjället.


Andra saken är inte ett måste men väldigt bekvämt: golv. Det behöver inte vara dyrt (tex 19.90 för en pressening på ÖoB) om man inte vill. Vill man ha det lätt är det ju bara syihop ett själv av lämplig väv och väga Livslängd och vikt mot varandra allt efter egna preferenser.

Personligen tror jag nog att golv är mycket bättre än sovsäcksskydd (man jag håller fortfarande på och testar med socsäcksöverdrag ddå och då dock, mitt är hemsytt och ganska tungt i första utförande.).
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.