Att bo i tarp....rent praktiskt, hur göra?

Alltså, det här hundproblemet... Om man nu inte kan fästa hunden i nån kroppsdel och liggunderlaget inte räcker, varför inte lägga en löpsnara runt kroppen som hunden är fäst vid? Så länge hunden inte springer iväg så är snaran "lös" och lär knappt märkas när man vrider och vänder sig. Springer hunden iväg dras snaran åt och fastnar.

Ok, det finns ju en liten fara i att den fastnar runt halsen, men man kan ju göra så att den inte går att dra åt helt.

Eller så tar man en bit fiskenät och gör en "gördel" att sätta runt sovsäcken. Blir som att knyta fast hunden i sovsäcksöverdraget.


Fast ärligt talat, jag måste ha missat nån detalj här. Hur fäster man hunden när man tältar då? Jag kan inte så mycket om hundar, menar ni att hundar håller sig lugna bara de inte ser villebrådet? Jag trodde hundar hade bra lukt och hörsel och utan tvekan skulle försöka springa igenom ett innertält om de känner nåt intressant?
 
nermander; sa:
Fast ärligt talat, jag måste ha missat nån detalj här. Hur fäster man hunden när man tältar då? Jag kan inte så mycket om hundar, menar ni att hundar håller sig lugna bara de inte ser villebrådet? Jag trodde hundar hade bra lukt och hörsel och utan tvekan skulle försöka springa igenom ett innertält om de känner nåt intressant?

det beror nog på vad man har för hund också...min accepterar att tält (=stängd innertält)är ett "stängd" utrymme. Men slår jag upp tältet utan innertält eller låter innertältet vara öppen och bara stänger till yttertältet kryper han ut....Det är ju inte så att han inte KAN klösa/bita sig ur när det är stängt, men är jag med inne gör han inte det - och om han skulle försöka så skulle jag nog märka det och kunna sätta stopp för. Men vad händer på natten när jag sover och det är enkelt att smita för vägen är öppen....jag vill inte prova liksom! Därför var det intressant att få veta hur andra gör.

Egentligen var stickfädelen och regnvåtmark-frågan den som verkade svårare att lösa....men det var det inte tydligen! ;-)
 
Tranan; sa:
jamo; sa:
Tranan; sa:
Ibland sneglar jag lite åt tarparna.

Köp en och prova.

Jodu, jag ska...men jag skulle föredra att se och helst prova ett IRL någon gång....får väl börja med en presenning i trädgården....för att skaffa erfarenheter...*s*

Viktskillnaden på en Uber-UL-tarp och en lättviktspressening från biltema är bara några hekto även om du har ganska stor (3x4m) tarp, du behöver inte dra dig för att testa denna lösning även på en helgtur och inte bara i trädgården.

Skilnaden I pris är ju runt 1000kr så det kanske kan vara värt att under ett par helger släpa ett par hekto extra, då vet du sedan vilken storlek du vill ha, hurmycket du kommeranvä'nda den och slådes vilken prisklass du kan tänka dig osv...

Den bästa någorlunda renodlade tarpen på marknaden är just nu enligt mig Expeds "Scout tarp extreme" (den har diskuterats här på utsidan för inte så längesedan om du vill ha detaljer).
 
Har aldig varit med om att en hund dragit iväg under natten... Upptäckte häromdagen tjusningen med att sova utan tält. Optimalt borde vara just sovsäcksöverdrag? Till exempel Ajunglilacs grevling. Någon som provat detta?
/Janne
 
Ben_Rangell; sa:
Har aldig varit med om att en hund dragit iväg under natten... Upptäckte häromdagen tjusningen med att sova utan tält. Optimalt borde vara just sovsäcksöverdrag? Till exempel Ajunglilacs grevling. Någon som provat detta?
/Janne

Vid regn är det svårt att ta sig in/ut ur såna utan att bli blöt.
 
öringen; sa:
Ben_Rangell; sa:
Har aldig varit med om att en hund dragit iväg under natten... Upptäckte häromdagen tjusningen med att sova utan tält. Optimalt borde vara just sovsäcksöverdrag? Till exempel Ajunglilacs grevling. Någon som provat detta?
/Janne

Vid regn är det svårt att ta sig in/ut ur såna utan att bli blöt.

Det är väl därför man har tarp över??...för vi pratar väl tarpboende och inte icke tarpboende.
 
estetdrägg; sa:
öringen; sa:
Ben_Rangell; sa:
Har aldig varit med om att en hund dragit iväg under natten... Upptäckte häromdagen tjusningen med att sova utan tält. Optimalt borde vara just sovsäcksöverdrag? Till exempel Ajunglilacs grevling. Någon som provat detta?
/Janne

Vid regn är det svårt att ta sig in/ut ur såna utan att bli blöt.

Det är väl därför man har tarp över??...för vi pratar väl tarpboende och inte icke tarpboende.

Ja det är därför man har tarp :)
 
Ben_Rangell; sa:
Har aldig varit med om att en hund dragit iväg under natten... Upptäckte häromdagen tjusningen med att sova utan tält. Optimalt borde vara just sovsäcksöverdrag? Till exempel Ajunglilacs grevling. Någon som provat detta?
/Janne

Det betyder ju inte att en hel del hundar med glädje drar iväg o roar sig på egen hand när husse/matte sover.
Ett stort bekymmer för många hundägare är jaktlust, nyfikenhet i kombination med möjligheterna när man är lös i skogen.
Då är det väl ansvarsfullt att förhindra sådana strövtåg.
 
Absolut. Hundar är olika. Vet en hund som jag inte skulle släppa sen vet man ju aldrig. Rätt vad det är blir retningen för stor. Jag skulle nog sätta i ryggan, låta linan gå under mig och ut på andra sidan. Borde ge nog med motstånd.

Ja, jag syftade på överdrag+tarp. Känns på något sätt optimalt.
/Janne
 
Ofta är det ändå bekvämare att ha nån typ av golv som man bara brer ut under sig än att ha ett sovsäcksöverdrag, men det förutsatt att vädret är bra och det bara är markfukten man behöver skydda sig mot.
Helt klart värt att experimentera med dock, för att finna sina favorittillämpningar.
 
Viktfördelning och optimering?

De som aldrig prövat sovsäcksöverdrag anser oftast att detta är optimalt.....
Vi som prövat och prövats vet att sovsäcksöverdrag är en extra kokong till kokongen...I Mex-tex ett rekorderligt sätt att blöta ner sovsäcken i...
Den vikten eller än hellre mindre del av den används bättre till myggnät och underlag efter min erfarenhet.
Uppenbart av flera frågeställningar är att tältning i simpölar är modernt bland vissa. Själv vill jag ha vattnet på visst avstånd, buller, dimma, sankt mm. Men smaken och konditionerna varierar. Flotte är rekommendabelt när det blir vått....
Att tarptaket bör vara större än underlaget i gröna länder som fosterlandet säger väl sig själv, eller?
Vid flygfäsäongen rekommenderas myggnät såväl under tarp som övrig tid.
Om man försöker optimera sin utrustning neråt i vikt gäller det att reducera antalet prylar utan att för den skull tillföra flera...
Hundar under tarp bör nog hållas för sig själva, min mkt begränsade erfarenhet av dem är att rätt individer fungera väl i tält men under tarp tror de helt riktigt att de är ute.... Tjänstehundar gör man separat förläggning till där jag sett det praktiseras.
Men som Jörgen så förtjänstfullt skrivit ovan är att tarpplats och tältplats bör väljas med samma omsorg. Markrensing från kottar, kvistar och stenar är väl använd tid. Regnar det brukar jag välja en smal vattendelare, helst med sand eller grus som underlag.
Större tarp behövs vid genomgående våt tarpning. Då tarpen även behöver användas till torktak emellanåt.
Att vara ute i 15m/s i en vecka låter som Falklandsöarna, lär inte vara gosigt klimat där....men säkert en upplevelse.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Pohman Tarp som passar vandringsstavar Bo och sova 11
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
osiriz Ni som tältar, bär ni också tarp? Bo och sova 22
Rimefrost Fördelar med Asymmetrisk tarp? Bo och sova 7
KimmyA DD superlight tarp Bo och sova 11
vandrafjäll Tarp som är skuren som en fladdermus vinge. Bo och sova 10
Fuskobot Var hittar man en bra tarp? Bo och sova 10
Per_ Myggnät till tarp Bo och sova 6
Gran-tall-och-mossa 100 olika tarp- och presenningsskydd. Fyll på! Bo och sova 28
dalnyn Tarp och mygg Bo och sova 4
UAO Tarp Bo och sova 5
statemachine Urberg tarp Bo och sova 3
Henmar Tips på snöre/lina/rep till tarp? Bo och sova 20
fekki Sidepanel pull-outs till tarp Bo och sova 4
yps Tarp som solskydd Bo och sova 3
joja82 Tarp - uppsättning mm Bo och sova 4
friluftaren Vilken sorts tarp? Bo och sova 22
avslutad171206 Sovsäcksfodral + Tarp i fjällen Bo och sova 5
Micro553 Tarp 2 personer Bo och sova 16
såg Savotta loue eller Tarp på fjällturen Bo och sova 6
såg Hur många använder Tarp på vinter Bo och sova 8
LightDan zpacks hexamid tent/tarp, plus eller icke? Bo och sova 18
såg Pressäning eller Tarp Bo och sova 9
FarmerJoe Tarp, hur gör Ni? Bo och sova 16
såg Vad är att föredra vindskydd eller tarp Bo och sova 4
såg Vad sig om detta. sovsäck, tarp, bivacksäck Bo och sova 8
Karlaugust Tarp Bo och sova 19
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
donutz Inköp av Tarp - modell, uppsättning? Bo och sova 22
monokrom Tips på Tarp! Bo och sova 9
niklaz Stång till tarp Bo och sova 8
såg vilket går lättas att sätta upp tält eller tarp Bo och sova 7
såg tält eller tarp & sovsäcköverdrag Bo och sova 37
gro Vilka presenningar? Bo och sova 43
alven Tarp för sju Bo och sova 7
gundj Bygga om ryggås till tarp Bo och sova 1
Piranha_paradise Tält vs Tarp Bo och sova 0
Sarvi Att sätta upp en tarp Bo och sova 2
salgo60 Sätta upp tarp Bo och sova 3
gusbo Hiker sovsäcksöverdrag för användning i tarptent eller tarp, erfarenheter? Bo och sova 1
tonber Hur funkar en tarp? Bo och sova 7
2004-06-16 arc exped Tarp Bo och sova 0
stoppenbach Hur stor tarp? Bo och sova 1
salgo60 Erfarenhet Tarp Bo och sova 0
tiddelipom Exped Arc Tarp Bo och sova 9
spajk Stänger till tarp?? Bo och sova 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.