Att bli guide för att leda turer i Kebnekaise?

Hej, någon som är insatt i krav på utbildning, erfarenhet för att bli guide för att leda turer på Kebnekaise?

Läst runt lite STF, SKF och SBO men inte någon direkt relevant information för att bli guide däruppe, SBO:s utbildning verkar mycket bra och seriös men jag är osäker på om den är aktuell ännu då jag läste någonstans att STF inte anställer legitimerade bergsguider från SBO.

Någon som sitter inne med lite information och är villig att dela med sig så skulle jag bli mycket tacksam.

Mvh, Joakim
 
Mejla till fjällstationen i Keb och fråga. Eller försök ringa direkt till sportchefen där uppe. Då får du direkt reda på vilka krav som är aktuella, och slipper försöka sålla bland gissningar (mer eller mindre bra, kanske ska tilläggas) från folk här på utsidan.
 
Fråga Gästbloggaren Karin Trolin här på Utsidan, hon har jobbat som guide där sa hon till mig under en klätterkurs som hon hade. Hon har gått minst ett år på Malungs folkhögskola, minns inte om hon hade gått det andra året med.
 
Nya normer

Gå gärna in på Fjällsäkerhetsrådets hemsida och läs om detta:



Utbildningsnorm för fjälledare
Nu ska fjällturer med ledare bli säkrare. Fjälledarna ska ha utbildning om ledarskap, Första Hjälpen, vadning, turplanering med mera. Vinterledare måste också bland annat ha lavinkunskap och kunna bygga bivack i snö. Naturvårdsverkets Fjällsäkerhetsråd har beslutat om en frivillig norm för utbildning och examination av fjälledare. Normen har tagits fram i samarbete med branschen och normerna har redan börjat tillämpas i utbildningen. Läs hela normen (pdf, 1 110 kB).
 
Tack så jättemycket för svar! Ska kolla på utbildningen för Fjäll- och vildmarksledare på Malungs Folkhögskola.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.